Lad os lige få hold på snakken om ældre spjældhuse.
På hver side af spjældet sidder der et potentiometer der fortæller motorstyringen hvilken stilling spjældet har til en hver tid. For en sikkerheds skyld anvendes der to potentiometre så ét defekt potentiometer kan detekteres af motorstyringen.
Nedenfor er potentiometret vist skematisk og som diagram.
- Potentiometer Diagram.jpg (28 KiB) Vist 7003 gange
Problemet med denne løsning skal findes i potentiometrets opbygning.
En rund kulbane bliver aftastet med en 'wiper', - en bladfjeder der typisk er fremstillet af en bronze legering. Denne aftastning slider stille og roligt kullet af kulbanen og efterlader en overflade der ikke fungerer efter hensigten.
Se et uskarpt billede af en kulbane fra et potentiometer nedenunder.
- Potentiometer PIC.jpg (33.02 KiB) Vist 6990 gange
Der er grundlæggende disse muligheder for reparation:
Udskiftning af spjældhus
Uanset om man indkøber et spjældhus med potentiometre eller et nyere med kontaktløs aftastning, - om det er brugt eller nyt, skal det installeres af en mekaniker der har kontakt til Volvo's database. Jeg har ladet mig fortælle at et værksted skal betale i omegnen af DKK 200.000 om året for at have denne facilitet stillet til rådighed.
Erstatning af potentiometre
Der er flere der tilbyder at erstatte potentiometrene med en kontaktløs løsning.
Det koster også kassen, men er alt andet lige, billigere end en tur forbi et autoriseret Volvo værksted.
Reparation af de defekte potentiometre er i nogen tilfælde muligt, men det er som at pisse i bukserne når det er koldt, - problemet kommer tilbage.
Jeg håber det ovenstående giver forstand.
/oakey