Hej Volvosnak
Jeg skulle jo lige prøve at sætte Vida på fruens nye 2011 S60 D3 (D5204T)
Den meldte fejl på AirQualitySensor og EGR.
Jeg kunne se på "timeline" at det passede ret præcist med at fejlen var indtrådt første gang samtidig med at den havde været til service, så jeg gik i gang med at kigge efter løse stikforbindelser eller klemte ledninger ect.
Efter ganske kort søgning fandt jeg at stikket til EGR ikke var sat til. Jeg samlede stikket igen, slettede fejl og kørte en laaaang tur. Kontrollerede for fejl da jeg kom hjem og konstaterede at der ingen fejl var længere.
Så er det bare jeg tænker:
Umiddelbart er det jo nok en mekaniker der har glemt at sætte stikket sammen efter sidste service ... for ca. 10.000km siden
MEN ... KUNNE det være gjort bevidst?
Hvad ville gevinsten evt. være ved at deaktivere EGR?
Jeg forestiller mig noget med at den muligvis sviner mere, men til gengæld ikke soder sig selv til i samme grad,
så det kunne måske være et "quick-and-dirty"-fix på tidligere ejers problemer med tilsodning ved for mange småture?
Lyder det plausibelt?
Som i nok fornemmer er jeg ret grøn på moderne dieselmotorer
MVH Peter