2011 S60 D3 (D5204T) - EGR Deaktiveret

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2011 S60 D3 (D5204T) - EGR Deaktiveret

Indlægaf Peter_C » tirs maj 01, 2018 10:19 am

Hej Volvosnak

Jeg skulle jo lige prøve at sætte Vida på fruens nye 2011 S60 D3 (D5204T)
Den meldte fejl på AirQualitySensor og EGR.

Jeg kunne se på "timeline" at det passede ret præcist med at fejlen var indtrådt første gang samtidig med at den havde været til service, så jeg gik i gang med at kigge efter løse stikforbindelser eller klemte ledninger ect.

Efter ganske kort søgning fandt jeg at stikket til EGR ikke var sat til. Jeg samlede stikket igen, slettede fejl og kørte en laaaang tur. Kontrollerede for fejl da jeg kom hjem og konstaterede at der ingen fejl var længere.

Så er det bare jeg tænker:
Umiddelbart er det jo nok en mekaniker der har glemt at sætte stikket sammen efter sidste service ... for ca. 10.000km siden

MEN ... KUNNE det være gjort bevidst?
Hvad ville gevinsten evt. være ved at deaktivere EGR?
Jeg forestiller mig noget med at den muligvis sviner mere, men til gengæld ikke soder sig selv til i samme grad,
så det kunne måske være et "quick-and-dirty"-fix på tidligere ejers problemer med tilsodning ved for mange småture?
Lyder det plausibelt?

Som i nok fornemmer er jeg ret grøn på moderne dieselmotorer :?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 S60 D3 (D5204T) - EGR Deaktiveret

Indlægaf jimDK » tirs maj 01, 2018 15:57 pm

så vidt jeg ved,
EGR skal kvæle forbrændingen en anelse, så der dannes en mindre mængde NOx (giftige) gasser.
Udstødnings-gassen brænder ikke så godt som den ilt/luft blanding der ellers kommer ind.
Så ved at lede en lille del udstødnings-gas ind, kan man styre forbrændingen og sænke temperaturen.

partikler/sod fra udstødnings-gassen, kommer desværre med ind i indsugningen i den forbindelse.
Så EGR tilstopper langsomt indsugningen (slanger og manifold osv.) samt giver sod/partikler i motorolien.

jeg tror ikke umiddelbart der kommer mere sod ved at EGR er frakoblet.
Man undgår at soden kommer ind gennem indsugningen.

Der må dannes højere koncentration af NOx.

Min D5er går i nødprogram hvis jeg fjerner stikket til EGR'en, jeg har prøvet.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: 2011 S60 D3 (D5204T) - EGR Deaktiveret

Indlægaf jimDK » tirs maj 01, 2018 16:09 pm

og tillykke med slæden :D
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster