Hej,
Det er en lang sang .
Miy spørgsmål og nogle betragtninger, - nedenfor kommer baggrunden:
Er ventilspillet på en B5254T2 R5 2.5L justeret af olietrykket?
Har en B5254T2 R5 2.5L automatisk justering af ventilspillerummet ved hjælp af olietryk?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har set en video om hvad der kan ske når olietrykket er for højt i en motor med automatisk justering.
Se her: fra ca 7:00 og frem.
https://www.youtube.com/watch?v=zhU3gKIvcv0
For højt olietryk, - 15bar i stedet for ~3bar kan forklare hvorfor krumtapaksel sensoren meldte fejl og hvorfor mekanikeren ikke måle kompression.
Er der nogen der har hørt om problemer med for højt olietryk på denne type motor?
--------
Her kommer baggrunden:
Som omtalt i et tidligere indlæg har jeg fåry skiftet motor på min V70 for nogle måneder siden og bragt den defekte motor hjem til undersøgelse.
Qua mit dårlige syn (det er stadig ikke på plads) , foregår alt med urmager lup.
Derfor har det ikke været muligt at adskille motoren yderligere, men i stedet har jeg ledt på nettet om mulige årsager, - en langsommelig proces.
--
En beskrivelse af forløbet:
Min kære kone kom hjem fra arbejde og klagede over at motoren var svær at starte og at displayet meddelte noget i retning af: 'Nedsat motorydelse'.
Jeg læste fejl ud: 'Krumtapsensor defekt'
Jeg forsøgte at tagekrumtapsensoren ud, men det er en større opgave så i stedet valgte jeg at køre bilen til min mekaniker, - forgæves, - motoren ville ikke længere starte.
I stedet måtte den på et fejeblad.
Min mekaniker mente at det var en VVT regulator der var defekt og skiftede den.
Det hjalp ikke. Efterfølgende kunne han ikke måle nogen kompression på cylindrene og anbefalede derfor at motoren blev skiftet.
Det er sket og bilen kører igen.
/oakey