D5 185 hk mangler kraft.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » man jul 16, 2018 15:47 pm

Hej alle,

Jeg har en af de der irriterende fejl.
Har nogen oplevet at deres D5 (185 hk) periodisk mangler (seriøst meget) trækkraft?. Bilen kan køre som en drøm, men pludseligt er der ingen speederrespons. Den kan holde farten (uanset hvilken fart), og den kan accelerere, men det sker meeeget langsomt og med mange omdrejninger. Som om turbolader ikke virker.
Der kommer normalt ingen lamper i display, og det sker aldrig på kold motor. To gange (ud af måske 50 episoder) har den gule motorlampe lyst, men er slukket igen efter 3-4 starter.)
Vida melder periodiske fejl på MAF, MAP og EGR, men jeg tænker det kan være følgefejl, eller noget helt andet.
I frigear er den tilsyneladende omdrejningsvillig som normalt.

Fejlen optrådte i starten (for flere år siden) meget sjældent, men nu sker det næsten dagligt.
Når først trækkraften er væk, så kommer den ikke igen før motoren stoppes i mindst 2-3 minutter. Ved et kort stop er fejlen der fortsat, men efter et stop over 2-3 minutter kører den altid normalt, indtil fejlen måske opstår igen.

Overvejer at skifte MAP, da den er billig, men har også tænkt om jeg kigger i den forkerte ende af bilen. Kan det være så simpelt som brændstoffiltret?

Grunden til jeg er mest obs på indsugningen er, at min motor har sin lidt egen lyd. Nogle gange brummer den lidt mere end andre tilsvarende motorer, men jeg har altid tilskrevet det en mindre revne på sugesiden af luftfilterkassen (før filteret). Det er dog som om denne rumlelyd kommer og går lidt, og den opstår også i tomgang. Måske er det faktisk blevet lidt værre på det seneste.
Det er en D5 model III efter 2007, og jeg tror den har haft en frontskade før min tid.

Det var mange informationer. Er spændt på om nogen kan nikke genkendende til noget.
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf Klågem » tirs jul 17, 2018 9:14 am

Defekt egr ventil.
Partikelfilter stoppet.
Defekt Lambdasonde.
Kun en testet kan give det rigtige svar.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » tirs jul 17, 2018 11:43 am

Hej Klågem,

Tak for input.
Jeg har en Vida tester, men jeg ved ikke hvordan jeg skal spore mig tættere på problemets kerne. Har som sagt udlæst fejl og fået tilbage at MAP, MAF og EGR har haft fejl. Kan man køre en tur med testeren tilsluttet, og få noget ud af det ?(hvis man er heldig at fejlen kommer)

Baseret på at fejlen er periodisk, så lugter det jo lidt af EGR-ventilen, som du også er inde på. Jeg kan bare ikke forestille mig, at den kan gøre at man mister så markant meget trækkraft, med mindre den er stoppet til. Men i så fald ville fejlen vel altid være der, eller...?
Det der undrer mig mest, er at den kan køre perfekt i dagevis, men så pludselig giver den problemer.
Derfor tænkte jeg at jeg kunne udelukke et fyldt partikelfilteret (og den melder desuden at den ikke er fyldt mere end nogle ganske få %)

Lambdasonden er interessant, for den er vist ikke blevet skiftet, og bilen har kørt 385.000 nu.

Tror du et værksted vil være i stand til at kunne udpege fejlen uden de helt store dikkedarer? Jeg har lidt dårlige erfaringer med at lade et værksted finde periodiske fejl, for nogle steder skifter de bare stumper indtil de rammer den, der er defekt.
Men det ender jo nok med et besøg hos de dyre....
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf jimDK » ons jul 18, 2018 10:00 am

jeg ville starte med det som er gratis
tag EGR'en ud på bordet og giv den en tur over knæet (dvs rengøring)

check at klappen kan bevæge sig osv, der er også et gasspjæld, tag det hele ud og gør det grundigt rent.
Så er det da udelukket, og man kan gå videre i fejlsøgningen.


Lambda sonde kan nok fås fra ophugger, eller en ny Bosch.
det kunne være næste skridt.

Men jeg ville tage det som er gratis først, selvom det er bøvlet :-)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf jimDK » ons jul 18, 2018 10:05 am

Du kender måske alt dette,men alligevel:

Husk at der er freeze-frame data sammen med fejlkoderne, de kan måske hjælpe

Og at skelne mellem active faults om dem som blot har været der på et tidspunkt.

Tælleren på fejlkoderne kan også bruges til at spore sig ind på hvor hyppigt fejlen optræder.

Og så er der details omkring fejl-koderne(ekstra info), som kan give et fingerpeg om hvorfor fejlkoden er sat,
hvilke årsager der kan være osv.

Alt sammen i VIDA.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf solgt » ons jul 18, 2018 19:06 pm

Tmap giveren i intercooleren er synderen
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 385
Tilmeldt: fre jan 13, 2012 20:03 pm
Geografisk sted: Vestjylland

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » man jul 23, 2018 14:16 pm

@solgt:

Tak for input.
Tmap, Er det den Vida kalder MAP? (Manifold air pressure, eller Manifold absolute pressure, kan ikke lige huske det præcist). På min sidder den direkte ind i enden af intercooleren, nede under vandkøleren i venstre side.
Den har meldt periodisk fejl sammen med luftmængdemåleren og EGR. Så måske har du ret.

Hvorfor tænker du at det er den?
Sidst rettet af ik74 tors jul 26, 2018 12:53 pm, rettet i alt 1 gang.
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf solgt » tors jul 26, 2018 10:58 am

Plejer det at være med de dtc’er
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 385
Tilmeldt: fre jan 13, 2012 20:03 pm
Geografisk sted: Vestjylland

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » tors jul 26, 2018 12:58 pm

OK.
Min volvo-kyndige nabo mistænker også MAP-sensoren, så en ny fra Bosch er netop bestilt. (for en gangs skyld en reservedel, der koster under 500 kr)
Helt præcist fandt jeg den til 296 kr + fragt.
https://www.mister-auto.dk/sensor-ladetryk/bosch-0-261-230-295_g3945_a0300!261!230!295.html
Det bliver interessant at skifte den.
Sidst rettet af ik74 lør aug 11, 2018 10:39 am, rettet i alt 3 gange.
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf S.Bunzel » lør jul 28, 2018 7:30 am

solgt skrev:Tmap giveren i intercooleren er synderen


Jeg har lige skifte min! Ca 500 Kr og 5 minutter :D

Den sidder i venstre side i rørt lige ved udgangen på intercooleren.

Den sagde at der var +45 C over dagses temperatur, så disse dag ville den starte med 70 C i intercoolernes udgang, med motoren slukket :shock:

Og jeg fik kun logget en fejl når der var lige omkring 0 C så sagde den MAF sensoren.

Mvh Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » lør jul 28, 2018 14:21 pm

Hej Stig,

Tak for svaret.
Det lyder godt at du også tror det er den sensor det er galt med. Jeg glæder mig til at skifte den.

Nu skriver du 5 minutter....Jeg kan jo umiddelbart se sensoren oppefra, men jeg synes ikke lige det ser ud som om man man nå den med 'almindelige' arme og hænder, da der kun er en lille sprække mellem køleren til automatgearkassen og karrosseriet rundt om venstre forlygte.

Har du et trick?
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf Klågem » søn jul 29, 2018 2:04 am

ik74 skrev:Hej Stig,

Tak for svaret.
Det lyder godt at du også tror det er den sensor det er galt med. Jeg glæder mig til at skifte den.

Nu skriver du 5 minutter....Jeg kan jo umiddelbart se sensoren oppefra, men jeg synes ikke lige det ser ud som om man man nå den med 'almindelige' arme og hænder, da der kun er en lille sprække mellem køleren til automatgearkassen og karrosseriet rundt om venstre forlygte.

Har du et trick?

Et lille topnøglesæt. 4:5 forlængere på. Og løsne den skrue der holder den oppefra.
Nedefra kan du så få hånden op og tage den af.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » tors aug 09, 2018 10:11 am

MAP sensor er nu skiftet. (ja, det var ret nemt som flere har skrevet)
Hev luftfilterkassen af, og højre hånd lirkes ned til sensoren, mens venstre hånd løsner skruen vha. 2-3 forlængere + et kardanled på en torx20.
Så kan man lige snuppe sensoren med to fingre. (den går lidt stramt pga o-ringen)
Når man så får sensoren fri, er det nemt at afmontere stikket, og udskifte med den nye. (i mit tilfælde var stikket totalt indsmurt i gammel olie og skidt, så jeg måtte lige rense grundigt med kontaktrens før jeg kunne få låsemekanismen til at virke.)

Herefter en testtur på 2x225 km, og det lader til fejlen er løst. (ja, det er en lang testtur, men vi skulle tilfældigvis lige i Fårup Sommerland :D ) Der opstod ingen situationer med manglende kraft, og bilen kørte bare fejlfrit.
Så med mindre den defekte MAP-sensor er en følgefejl fra en anden defekt, så tror jeg fejlen er fundet.
Andre med samme fejl kan evt. se tidligere indlæg med link til, hvor stumpen kan købes billigt.

Tak for assistance.
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » tors aug 16, 2018 8:47 am

ØV øv øv. Efter knap 1000 fejlfrie km opstod fejlen igen her til morgen.
Samme billede som før skifte af MAP-sensor: Bilen kører fint, er på et tidspunkt oppe at give godt med gas, slipper gassen før en rundkørsel og på vej ud af rundkørslen er der næsten ingen trækkraft.

Hvordan 'hulen' kan den før jeg skifter sensoreren have fejlen dagligt, og efter jeg skifter den, køre fejlfrit i dagevis, når det alligevel tilsyneladende ikke er den sensor, der giver fejlen?
Det forstår jeg simpelthen ikke.
Det eneste jeg kan komme i tanke om, er at da jeg skifter sensoren har jeg batteriet frakoblet. Har denne frakobling nulstillet noget, som så efter så mange km igen begynder at give problemer?
Eller, som jeg tidligere har nævnt, kan der være noget som efter lidt tid ødelægger MAP-sensoren? Kan motoren sende for meget røg/snask igennem intercooleren, som sætter sig som en belægning på sensoren, så den ikke virker. Eller er det langt ude?
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle

Re: D5 185 hk mangler kraft.

Indlægaf ik74 » ons sep 26, 2018 11:58 am

Seneste opdatering..

Nu har bilen været på værksted, og de skiftede en lampda-sonde. Og jeg har nu kørt ca 1 uge uden problemer.
Så jeg tænker de har ramt rigtigt.... (mærkeligt jeg ikke selv så en fejlmelding på den sonde, men det er jo nok forskellen på en amatør og en professionel, der gør sig gældende...)

Tror faktisk det symptombillede jeg har brugt meget energi på at forklare, blot har været bilen, der gik i en form for nødprogram uden at oplyse om det. Jeg var meget fokuseret på at løse et trækkraft-problem pga de symptomer, men problemet lå altså et andet sted. Jeg synes bilen burde fortælle mig det, hvis den går i nødprogram, men det vil den åbenbart ikke.
Så har man lært det.
V70 D5 MY08
ik74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man jan 16, 2012 10:42 am
Geografisk sted: Vejle


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 39 gæster