Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Ulrik Friis skrev:I forlængelse af Oakey's epistel om olie vil jeg lige tilføje, at konkurrencen i oliebranchen stort set ikke eksisterer. Alt er styret af ganske få aktører, og fremstillingen af benzin, diesel og smøremidler er centraliseret. De forskellige selskabers tankbiler fylder tankene fra de samme haner på raffinaderierne. Nu har 4K overtaget de fleste benzintanke herhjemme, bla. Shell tankene selvom der stadig står Shell på skiltene.
Mht. smøreolie er det det samme. Jeg har aldrig hørt om Pay-Back olie tidligere, men mon ikke når man dykker ned under overfladen og undersøger, hvem der i sidste ende ejer firmaet, at så dukker de kendte aktører op? Jeg vil kalde det pseudo-konkurrence. Pay-Back Danmark er et anpartsselskab, som antageligt er et franchise af Pay-Back i Sverige. Og de har et samarbejde med Schaeffer's Oil i St. Louis, Missouri, USA.
Fremstillingen af motorolie er en kompliceret affære med behandlingen af råolien eller base-stock og tilsætningen af additiver. Kemien er kompleks, og det er ikke noget nogen bare kaster sig ud i at fremstille. Hele fremstillingsprocessen foregår på de samme fabrikker men markedsføres med forskellige navne.
Og lige en sjov detalje: Syntetisk olie skulle angiveligt være kunstigt fremstillet olie. Men efter en retssag hvor Mobil sagsøgte Castrol vedr. definitionen på Synthetic olie, har American Petroleum Institute (API) fjernet alle henvisninger til syntetisk i deres beskrivelser af standarder med bemærkningen om, at "Full Synthetic" ikke længere er en målbar kvalitet men et markedsføringsudtryk.
Men "syntetisk" olie er stadig den bedste olie
Ferdinand skrev:Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.
Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).
rene7105 skrev:Ferdinand skrev:Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.
Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).
Jeg ville rigtig gerne se den hvis du vil sende den til mig på mail eller andet
Carstens60 skrev:Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Jeg har en s 60 140 hk altså uden turbo, og jeg mener da at serviceintervallerne er 20000 km. så er der forskel på turbo og ikke turbo, eller er det bare for en sikkerhedsskyld. Skifter i også oliefilter for hver 10000 km.
Hilsen den overlykkelige Volvo ejer
Ferdinand skrev:rene7105 skrev:Ferdinand skrev:Har prøvet at uploade videoen af testen, men filtypen accepteres desværre ikke.
Testen blev udført af en repræsentant fra den danske forhandler af PayBack olie. Jeg er selv skeptisk, og har brugt Castrol olie i RIGTIG mange år.... Men det som generer mig er at konkurrencen er SÅ lille.... og stort set alt olie som bliver solgt i DK stammer fra Kroon Oil i Holland... og alt efter label på dunken har den så fået lidt forskellige additiver.... (Castrol, IQX og Shell kommer fra samme hane).
Jeg ville rigtig gerne se den hvis du vil sende den til mig på mail eller andet
Jeg har prøvet at konvertere til diverse formater, men intet dur
Tilgengæld har jeg fundet en video på youtube, hvor der laves samme test:
https://youtu.be/DFINuKCVgEE
Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster