Volvo V70 ujævn tomgang

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo V70 ujævn tomgang

Indlægaf Lars K » lør okt 13, 2018 21:19 pm

Problem løst. Det var en slange der var hoppet af PCV systemet. Pcv systemet er også defekt.
Lars K
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn jul 12, 2015 22:57 pm

Re: Volvo V70 ujævn tomgang

Indlægaf jimDK » søn okt 14, 2018 20:59 pm

:D
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Volvo V70 ujævn tomgang

Indlægaf Lars K » søn okt 21, 2018 10:37 am

Nu er pcv systemet skiftet. og bilen køre helt perfekt. Men det gamle system så ikke ud til at fejle noget. Når jeg sætter en hanske over olie på fyldningen bliver den pustet lidt op. Er det stempel ringe?
Lars K
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn jul 12, 2015 22:57 pm

Re: Volvo V70 ujævn tomgang

Indlægaf oakey » man okt 22, 2018 13:32 pm

Hej Lars,

Min V70T fik skiftet PCV. se mit indlæg her:
viewtopic.php?f=3&t=13452
Hvis afgangen fra krumtaphuset IKKE er blevet rengjort for gunk vil der stadig være overtryk som kan kan blæse en handske op.
Alene forkortelsen PCV, der betyder Positive Crankcase Ventilation ~ aktiv krumtap udluftning, betyder jo at der altid skal være en lille smule undertryk i krumtaphuset og i de dele der er forbundet til det, som f.eks. topdækslet med oliepåfyldningsstudsen
-
Naturligvis kan du have noget 'blow-by' forbi et eller flere af stemplerne, men jeg ville tro at det kunne bemærkes på motorgangen.
Hvor mange km har motoren kørt?
Hvordan ser motorolien ud?
Hvordan ser tændrørene ud?
Ved utætte stempelringe kommer der meget hurtigt så mange forbrændingsgasser ned i motorolien at den bliver hurtig sort efter olieskift.
Hvis olieskraberingen er død får du sorte tændrør fordi der kommer olie fra bundkarret op i forbrændingskammeret over stemplet.
-
Bemærk at pakningen på et tændrør faktisk kun er beregnet til at blive monteret én gang.
Den bliver klemt sammen første gang tændrøret bliver monteret og spændt til moment og fungerer derfor ikke så godt anden og tredie gang.
-
Lidt snik-snak:
Da jeg var ung og kørte knallert (Everton) og senere da jeg kørte Renault 4L og Ford Granada var det normalt at skrue tændrøret ud af og til for at se om isolatoren havde den rigtige farve.
Dengang var der var bly i benzinen og det hjalp til at afgøre motorens tilstand: Hvid, lysebrun, mørkebrun eller sort, - lysebrun var målet.
I dag skal isolatoren på tændrøret være hvid eller meget lys grå.
Hvis det har en mørkere farve har man et problem

Jeg håber det ovenstående giver forstand

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 20 gæster