Som beskrevet i nyligt indlæg, oplever jeg en periodisk fejl, hvor bilen taber kræfter midlertidigt. Det virker umiddelbart, som om den er ved at gå i stå, ganske kortvarigt.
Jeg har kun selv oplevet det to gange. Én gang på motorvej med stabil hastighed på 130 km/t og fartpilot aktiveret. Pludselig rykker bilen kortvarigt, som om den helt har mistet trækkræften. Det varer 10-15 sekunder på en tur på ca. 50 km på motorvejen. Ingen fejl i display eller fejlkoder i vida. I dag har jeg oplevet fejlen igen, her ved lav hastighed. Jeg svinger til højre i et villakvarter i gå-hastighed. Pludselig hopper bilen og opfører sig som om den er ved at gå i stå. Igen kortvarigt 5-10 sekunder. Denne gang dog mere "voldsomt" end på motorvejen.
Min bedre halvdel har oplevet det en håndfuld gange den seneste tid ved bykørsel. Ingen forvarsel, pludselig kortvarig "hakken" og efterfølgende ingen problemer.
I går har jeg skiftet til originale Volvo tændrør og skiftet til frisk olie.
Jeg aflæser fejlkoder med Vida her til aften, efter oplevelsen på villavejen tidligere i dag. Nu har den sat fejlkoden "ECM-P019300 Fuel Rail Pressure Sensor High Input".
Forud for dette havde jeg læst mig frem til, at det muligvis kan skyldes en defekt "magnetventil" i brændstoftilførslen, defekt turbo, snavset LLM eller lignende. I min søgning stødte jeg også på selvsamme sensor, som bilen nu melder fejl på.
Jeg har udlæst værdien på sensoren i tomgang, som beskrevet i Vida. Værdien er 400kpa som angivet.
Mit spørgsmål er nu, om sensoren der melder fejl, kan medføre de symptomer jeg oplever, eller om det er noget før denne sensor der fejler..?
Sensoren er denne: volvo 31272732
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... e/1039517/
Nedenfor er skærmprint af Vida udlæsningen.
Jeg håber, at der er en der kan hjælpe med et tip eller to.
Opdatering: problemet er løst.
Over de seneste uger er problemet tiltaget. Daglige ryk, udsættere og ustabil motorgang. Det kulminerede ved, at bilen gik helt i stå gennem en 40km/t zone.
Den har sat fejlen nogle gange på sensoren, så jeg valgte at skifte den. Det har helt løst problemet.
Har kørt ca. 500km efter skiftet og ikke det mindste ujævnhed er at spore. Den har aldrig kørt bedre i min ejertid.
På vores svenske søsterforum har jeg læst mig frem til, at det er ret almindeligt at sensoren giver op. Jeg købte min direkte hos Bosch ud fra Volvos eget partnr. 31272732. Prisen er ca. 500kr.
Her er en fin guide til at skifte den.
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... -T5-engine