Forureningstest ved syn

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Forureningstest ved syn

Indlægaf olemedV70 » man okt 22, 2018 18:50 pm

Jeg har lige haft min 2003 D5 163Hk til syn. synsassisttenten trampede speederen i bund og holdt den der mens motoren gik med 5000 Rpm, i toppen af det røde felt - eller også kunne den ikke viser flere. Har bilen omdrejningsbegrænser ? Da jeg spurgte ham sagde han at reglen var at motoren skulle gå med topomdrejninger i et sekund med fuld gas. Er dette virkelig rigtigt, med en bil som har kørt 430000. Ved tidligere syn har de holdt ved 4500 Rpm, jeg har selv overværet dem.

Hvad siger de kyndige her ??
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Koldstart » man okt 22, 2018 19:21 pm

Vær glad for at Volvos D5 er så solid som tilfældet er. Det er ikke alle biler som overlever den behandling :evil: .

Forhåbentlig var det på et rullefelt? Prøven skal nemlig foretages ved max belastning, ikke max omdrejninger.

Men faktisk har synsassisten ladet din Volvo slippe nådigt. Jeg har læst andre steder, at EU-forordningen kræver 6 fuldgas-prøver og max 2 må overskride grænseværdierne.

Det er bestemt ikke en hensigstmæssig behandling af ældre dieselmotorer. Men man kan selv gøre noget for at moderere påvirkningen. Kør bilen grundsigt varm inden syn og bed synsmanden starte med emmisionstesten så den bliver foretaget med varm motor.

Nogen ejere lægger kunstige omdrejningsbegrænsere ind på deres diesel-biler. Men den går ikke altid. Synshallerne har angiveligt specifikationer på, hvor hastigt de forskellige motorer skal snurre, og ligger max opnåelige omdrejninger væsentligt under denne værdi kan bilen ikke testes, og derfor ej heller synes :( .

Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?

Denne synspraksis er endnu en årsag til, at vores næste bil formentlig bliver en benzin-hybrid. Hvis bare ikke Volvo's var så sindsygt dyre!
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf olemedV70 » man okt 22, 2018 20:08 pm

Tak for svaret.

Den var heldigvis varm, den havde kørt 100 km på motorvej, stået 20 min, og så kørte han en ( efter eget udsagn frisk ) tur 5 min først.

Rullefelt - nej det var fuld gas i neutral . Den fik dog alvorligt forværret en lille fejl den havde, se den anden tråd jeg oprettede.

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Volvo4life » man okt 22, 2018 21:34 pm

Jeg har ladet mig fortælle at man ikke udførte den test på D24TIC med aut gear da det smadrede gearkassen. Der skulle ligge noget info fra volvo på dette som skulle fremvises ved syn. Kan godt se problemet med det type gearkasse, men tror man skulle gøre det nogle gange før den stod af.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Klågem » fre nov 09, 2018 23:12 pm

Røggastest tages ved fuld gas. Med varm motor.
Ikke ved Max belastning da den så vil ryge mere.
Med de gamle automatgear. (aw35-55) skal de stå i neutral og IKKE i p.
Jeg tager røggas 1 gang hvis den er i orden.
Hvis ikke så flere gange. Falder den ikke mærkbart efter 3 forsøg. Er det en ommer. Falder den ved hvert forsøg. Så gør jeg det Max 6 gange. (det er for at hjælpe Kunden) for typisk er fejlen at folk aldrig har haft luftet bilen. Og så er motoren ved at blive kvalt i sit eget lort (sod)
Ud over det står det i typegodkendelsen hvor mange omdr. Testen skal tages ved.
Vedhæftede filer
Screenshot_20181109-222145_Adobe Acrobat-800x450.jpg
Screenshot_20181109-222145_Adobe Acrobat-800x450.jpg (72.45 KiB) Vist 10853 gange
Screenshot_20181109-222118_Adobe Acrobat-800x450.jpg
Screenshot_20181109-222118_Adobe Acrobat-800x450.jpg (89.58 KiB) Vist 10840 gange
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Koldstart » søn nov 11, 2018 11:56 am

Klågem: Super indlæg med faglig tyngde :)

Klågem skrev:...Ud over det står det i typegodkendelsen hvor mange omdr. testen skal tages ved.


Kunne være interessant at læse, hvor mange omdrejninger vores egen motor skal dreje når testen tages. Nogen som ved, om man hente sin bils typegodkendelse (med emissionstest-angivelse) et sted på nettet? Helst ud fra stelnr eller nummerplade.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf olemedV70 » man nov 12, 2018 1:10 am

Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet.

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf olemedV70 » man nov 12, 2018 1:10 am

Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet.

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf olemedV70 » man nov 12, 2018 1:10 am

Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Så skal han heller ikke holde speederen i bund i et sekund mens motoren løber 5000 rmp, oven i købet mens den står i park.

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet. Kan man drage ham til ansvar Klågem ?

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Klågem » man nov 12, 2018 22:53 pm

olemedV70 skrev:Tak for supergod info, som viser at synsmanden udfører denne test forkert.

Typegodkendelsen for D5 siger 4500 Rmp, jeg hentede typegodkendelse på færdselsstyrelsen

Så skal han heller ikke holde speederen i bund i et sekund mens motoren løber 5000 rmp, oven i købet mens den står i park.

Jeg skal have fat i nakken på ham, min turbo hyler efter synet. Kan man drage ham til ansvar Klågem ?

Hilsen Ole

Det er på de gamle gearkasser (dem som ligger i 240 og 740 samt 940) at den skal stå i neutral.
Du kan ikke klatre synsmanden for det. For der står at man skal give bundgas.
Man kan hjælpe Kunden hvis røggassen er for høj, ved at lette gassen til de 4500 omdr.
Springer en motor i luften under testen. Så er det faktisk "bare" ærgerligt, da den så ikke har været i orden.
Motoren har begrænser som sørger for at den ikke får for mange omdr.
Hylen fra din turbo tror jeg mere stammer fra en utæthed imellem turbo og indsugning. Typisk et flækket plastrør under motoren. Eller intercooleren.
Jeg tvivler på at du får noget ud af at brokke dig. Da der står sort på hvidt hvordan testen skal laves.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Volvo4life » tirs nov 13, 2018 8:26 am

Klågem skrev: Det er på de gamle gearkasser (dem som ligger i 240 og 740 samt 940) at den skal stå i neutral.

Det er zf4hp22 kassen. Kan ikke finde vejledningen fra Volvo, men en søgning på google gav vejledning om at test ikke må udføres hvis den har været i D eller R først og at bilen skal have været slukket et par minutter inden test.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Shadows » tirs nov 13, 2018 9:11 am

Koldstart skrev:
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?


Hvem faen bruger også A+ ???
Når man ser på alle deres offentlige udmeldinger er det tydeligt at de ikke har billisternes interesse, men kun statens, som hellere vil kassere alle gamle biler så vi kan betale nye regafgifter igen. Samt for A+ at sikre en indtjening på et omsyn.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Klågem » tirs nov 13, 2018 9:55 am

Shadows skrev:
Koldstart skrev:
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?


Hvem faen bruger også A+ ???
Når man ser på alle deres offentlige udmeldinger er det tydeligt at de ikke har billisternes interesse, men kun statens, som hellere vil kassere alle gamle biler så vi kan betale nye regafgifter igen. Samt for A+ at sikre en indtjening på et omsyn.

Haha. A+ er de gamle konger fra bil inspektionen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Shadows » tirs nov 13, 2018 11:20 am

Klågem skrev:
Shadows skrev:
Koldstart skrev:
Nogen synssteder er mere nidkære end andre. Rygter vil vide, at A+ hører til denne kattegori. De har kun een mision i deres forretning: "Test bilerne så de kan godkendes efter lovens bogstav." Det går så ud over vore biler :evil: ... På den anden side, er det svært at argumentere for at synshallerne ikke må udføre deres lovbestemte arbejde :?


Hvem faen bruger også A+ ???
Når man ser på alle deres offentlige udmeldinger er det tydeligt at de ikke har billisternes interesse, men kun statens, som hellere vil kassere alle gamle biler så vi kan betale nye regafgifter igen. Samt for A+ at sikre en indtjening på et omsyn.

Haha. A+ er de gamle konger fra bil inspektionen


Læg mærke til at de også altid bor i Bil inspektionens gamle lokaler. Ånden ligger i bygningerne :mrgreen:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Forureningstest ved syn

Indlægaf Ulrik Friis » fre nov 16, 2018 18:38 pm

Man bliver sgu så klog af at læse Volvosnak.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster