Problemer efter syn, V70 D5 2003

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » man okt 22, 2018 19:03 pm

Bilen har et stykke tid haft vrøvl med EGR som sad fast, og overgang til limp-mode, kører nu med Bell Add i brændstoffet.
Bilen har fået ny gearkasse for 65000 siden. For ca. 1/2 år siden begyndte bilen at ryste lidt når den nåede 85 km/ hvor lock-up indtræder ved lettere speederføring. Hvis man skiftede ned til 4. forsvandt rystelserne. Vi kørte bilen til B.O.S., hvor de efter en tur med computer på sagde at fejlen skyldtes motorstyringsproblemer, og at den ind imellem sagde lavt turbotryk. Bilen har efter fået skiftet dyser, og jeg har op til synet prøvet at få renset EGR med additiv i tanken. Det er blevet klart bedre.

Efter synsmandens hårdhændede behandling er problemet med rystelser med et blevet meget værre. Nu virker det næsten som om den sætter ud på en cylinder når lock-up går på og den sejtrækker lidt. Dette var der med det samme da jeg kørte fra synshallen, og da han prøvekorte den inden testen, sagde han den kørte rigtig godt.

Hvis selve motoren havde en fejl. ville det så ikke påvirke tomgang og anden motorgang, det gør det ikke, kun sejtrækket ved 1500 - 1600 rpm.

Kan EGR lave så meget påstyr. Kan turboen være på vej sydpå, den er vel ikke glad for topomdrejninger og så bliver motoren slukket.

Er der nogen som har et bud, eller ide til hvordan jeg kommer videre.

Æv, troede lige jeg nu havde en bil der var oppe på mærkerne, efter rep af speedometer, skift af bremser på alle 4, bærearme, støddæmpere, tårnlejer, hjulleje og kødben hele vejen rundt, dæk og en ordentlig omgang.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » tors nov 01, 2018 22:24 pm

Hej - en lille update

Efter tilslutning af en lille OBDII læser og mobiltelefon software, kunne følgende fejl udlæses:

Luftmængdemåler: Urealistisk værdi registreret
Indsprøjtningsdyse cylinder 1: Fejl i elektronisk Kredsløb
Cylinder 1: Udsættere i forbrænding registreret

Ovenstående frit oversat :)

Den forurenede mere end den plejede ved synet, men mindre end max normen. Jeg kan selv mærke den sætter ud, ved sejtræk mellem 1500 og 2000 rpm ligesom ryster motoren en del, som beskrevet ovenfor. Det var dog ind imellem mærkbart inden syn, men slet ikke som efter. Slækker man på speederne kan man ikke mærke noget, og giver man meget gas så den gearer ned, forsvinder det også. Kommer man over 100 kmt kan man heller ikke mærke noget. Hvor meget kan man stole på de fejl man læser ud med sådan en simpel dims ? Kan en dyse fejle kun i mellemområdet ?

Hvis det var motoren, ventiler eller andet, ville det så ikke kunne mærkes/høres i tomgang ?
Hvis den satte ud generelt, ville man så ikke også kunne mærke det ?

Er der nogen der kan hjælpe mig med et indput. Når den er helt kold, har turboen en skærende/hylende lyd, som forsvinder ved opvarmning, det er sikkert heller ikke godt. Km tal er nu 437000. Jeg har mulighed for at købe en billig brugt turbo, men vil gerne vide om motoren er OK først.
Den fik for nylig genopbyggede dyser som der naturligvis er garanti på,og jeg vil kontakte dem jeg købt dem af.

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf S.Bunzel » fre nov 02, 2018 9:41 am

Hej Ole
Du skriver at du har fået skiftet dyserne, Du har nok en utæt flamme skive ved en dysen på cylinder nummer 1. Ved du om de har brugt de gamle bøjler som holder dyserne!

Mvh Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » fre nov 02, 2018 16:42 pm

Hej Stig

Tak for dit svar.

Inden dyserne blev skiftet, havde de været ude at blive renset flere gange, hvoraf der 2 gange er sat hhv 1 og senere 2 brugte dyser i. Sidste gang blev en flammeskive utæt, og der blev et værre griseri med sod. Dysen blev trukket op, og alle anlægsfladerne fræset rene med et specialværktøj, og nye bøjler og flammeskiver på alle dyser, hvorefter dyserne blev sat i igen. Den kom dog aldrig til at køre rigtig godt, hvorefter jeg tyede til de genopbyggede dyser.

En af de nye dyser var i øvrigt defekt ved leverencen, motoren bankede så højt ved opstart så de løb om kap på værkstedet for at få den slukket igen.

De nye bøjler blev ved denne lejlighed brugt igen. Jeg tror ikke der er utæt, man kan tydeligt lugte hvis der er, og der er ingen lugt i motorrummet nu.

Ved sejtræk med 80-90km/t kan man nærke udsætterne, slækker man på speederen, forsvinder udsætterne. når omdrejningerne når højere op, forsvinder det også.

Bemærk OBDII udlæsningen har lagret en elektronisk fejl ved dysen, kan det være den del af kredsløbet som giver ekstra diesel, udsætterne er der også ved helt kold motor, og lidt værre indtil den er varmet op. Motoren lyder fint.

What to do ?? Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf Claus » lør nov 03, 2018 11:03 am

Hej Ole
De 5 cylinderen motorer er gode til at køre fint selv om den ene cylinder ikke arbejder 100%.
Det lyder klart som den har en nedsat efekt på cylinder 1.
Det kan være nedsat komparation på cylinderen eller en dårlig dyse.

At det kommer efter syn kan godt passe. Synsmanden skal være sikker på at bilen er varm før han måler.
Har han mærket at den halter lidt så får den lidt ekstra tæsk for at den til at gå ordentligt.
Men problemet var der også før syn, så vær du glad for at den er godkendt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » lør nov 03, 2018 18:58 pm

Hej Claus - tak for dit svar.

Den sætter kun ud ved sejtræk og i lavomdrejningsområdet.

Hvis der manglede kompression ville den så ikke gå ujævnt i tomgang ?

Det mærkes kun der hvor converteren bliver låst lige over 1500 rpm i 5. gear. Der er lagret en elektronikfejl på dysen, forhåbentlig er det kun det.

Efter synet hylder og skriger turboen så længe den er kold, det kom ved synet.

Der var ikke lagret fejl ved boost pressure, så den må lade som den skal.

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » man nov 05, 2018 8:51 am

Hej igen

Er der nogen der ved om kan kan regne med de udlæsninger man foretager med en 200kr Kinadims ?

Inden jeg køber en ny dyse, og sender den anden retur. der er lejret " fejl i elektronikkredsløb dyse cylinder 1 "

På forhånd tak, Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf Claus » fre nov 09, 2018 0:57 am

Få lige en volvosnakker med en vida i nærheden af dig til at læse din bil ud for fejl.
Er det Præster du bor i :?:
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf Klågem » fre nov 09, 2018 23:03 pm

Er de nye dyser blevet kodet?
For ellers kører de som en gammel mejetærsker
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » man nov 12, 2018 1:19 am

Hej Klågem

Det tror jeg ikke min mekaniker har adgang til. Hvordan skal det gøres ?

Hilsen Ole
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf Klågem » man nov 12, 2018 22:44 pm

olemedV70 skrev:Hej Klågem

Det tror jeg ikke min mekaniker har adgang til. Hvordan skal det gøres ?

Hilsen Ole

Der står nogle tal i toppen af dyserne.
Dem skriver man ned. Og så skal vida med opkobling til Volvo sættes til. (så det er kun værksteder der har den mulighed der kan gøre det. Altså Volvo)
Jeg skulle have gjort det på min da den fik 5 nye dyser.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » fre feb 01, 2019 7:01 am

Hej

Er der nogen der ved hvordan man måler kompression på en D5 ? Gennem gloderørene. De sidder ikke fast, for der kom nye i sidste år, og de gamle sad ikke fast.

Nogen der har en ide til at finde ud af hvilken cylinder der ikke går ordentligt.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf ssn » fre feb 01, 2019 10:12 am

Hej
Det burde Vida fortælle dig
Det kunne den ved min
Søren
1 Volvo V60 D3 2013
1 Harris Magnum 2, 1100
1 Kawasaki GPZ 1000RX 1988
1 Ford Escort MK 1, 1100 Tidligere
1 Ford Transit Mk 1 V4 2,0 * ,autocamper
1 Volvo V70 D5 2003 Tidligere
1 Case 1390 1982
1 Massey- Ferguson 135D 1973
30 Aberdeen- Angus`er
Brugeravatar
ssn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: tirs jan 24, 2012 10:20 am
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf olemedV70 » man feb 04, 2019 23:44 pm

Jeg har lige fået skiftet brændstofpumpe og ved den lejlighed fået læst fejlkoder ud.

Mekanikeren kunne ikke finde fejlen med den defekte dyse, eller tændingdfejlen, men mind søns 300 kr can-bus læser med andreoid software fandt den ??

Jeg synes min ryster værre og værre - er lidt bekymret for at køre med den, man læser om huller brændt i stempler :( . Den går upåkæageæigt tomgang.

Har dyserne flere spoler, så en af belastningsgraderne kan være problemet, det er ved mellemkraftig gasgivning.

Hvad var der galt med Din, Søren ?
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Problemer efter syn, V70 D5 2003

Indlægaf ssn » ons feb 06, 2019 12:56 pm

Hej
Motoren står oppe på loftet
jeg har endnu ikke fået den skilt ad
men jeg tror der er brændt hul i stemplet
Jeg tror at det skyldtes en fejl på trykreguleringsventilen
Jeg vil foreslå dig at kontakte " SOLGT " her på forumet
han er en kæmpe videns og erfarings kapasitet
Søren
1 Volvo V60 D3 2013
1 Harris Magnum 2, 1100
1 Kawasaki GPZ 1000RX 1988
1 Ford Escort MK 1, 1100 Tidligere
1 Ford Transit Mk 1 V4 2,0 * ,autocamper
1 Volvo V70 D5 2003 Tidligere
1 Case 1390 1982
1 Massey- Ferguson 135D 1973
30 Aberdeen- Angus`er
Brugeravatar
ssn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: tirs jan 24, 2012 10:20 am
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster