EGR ventil

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

EGR ventil

Indlægaf kimbo » søn okt 28, 2018 14:19 pm

Vores bil (Volvo V70, årg. 2011 D3, AUT) blev hentet af autohjælp torsdag aften, da konen skulle hjem fra arbejde. Den ville ikke starte, de første 2 gange gik den (ifølge konen) MEGET mærkeligt i tomgang...hostede og hakkede og gik ud. Jeg kørte ind og kunne ikke starte den, starteren trak motoren rundt, men den var fuldstændig død, som om den ikke fik noget brændstof?? Har oplevet dette hakkeri ved start i par gange før( 4 mdr. siden), men det er altid forsvundet efter den er blevet startet igen.

Den var parkeret med gearvælgeren i P, men vi kunne uden problemer flytte gearstangen fra P til N kun med tænding på bilen, det kan man jo normalt ikke, betyder det at bilen er gået i nødprogram? og den derfor ikke ville starte og var død som graven.

Havde en Autel maxiDiag Elite som jeg kunne udlæse fejl på bilen og fik følgende fejl "Exhaust gas reciculation no flow detected", det er jo EGR fejl :?

Men: Der er jo flere ting der kan udløse den fejl(har jeg læst) :( det kan vist både være selve EGR-ventilen og tryksensoren(DPF) på partikelfilteret. Læste på et engelsk volvoforum at en havde samme fejlmelding og værkstedet skiftede EGR ventilen, det hjalp kun kortvarigt så kom fejlen igen, de skiftede tryksensoren på partikelfilteret også var han kørende uden fejl. Det hele blev lavet hos Volvo på garanti :lol:

Har desværre ikke Vida tilrådighed, men kan det fortælle nøjagtig var problemet er eller vil det melde samme fejl som Autel

Vores holder nu på et autoriseret værksted i Odense, men de har endnu ikke kigget på bilen..... :roll:

Hvad er jeres bud??

Mvh

Kim
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: EGR ventil

Indlægaf Claus » søn okt 28, 2018 18:31 pm

Hej Kim
Det lyder som et dieselfilter der skal skiftes, hvor langt har den kørt.

Motoren behøver ikke at være startet for at sætte gearet fra P til N bare der er tænding på. Så her er ikke noget unormalt.

VIDA ville kunne udlæse dine fejl og også give et bud på hvad der er galt, det er heller ikke unormalt at Volvo skifter EGR ventil på de modeller, det behøver ikke at være fejlen. Fejl på en EGR ventil gør ikke at den ikke vil starte.

Når du kender fejlen så lad os det høreæ så alle kan lære lidt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: EGR ventil

Indlægaf kimbo » søn okt 28, 2018 19:14 pm

Hej Claus

Tak for svar - skal nok vende tilbage. Håber de får tid til at kigge på den i morgen.

Mvh Kim
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: EGR ventil

Indlægaf kimbo » tirs okt 30, 2018 16:50 pm

Opdatering

Det viste sig at være brændstofpumpen, der var stået af og tilhørende stik. :(

Det skulle være årsagen til at den gik fuldstændig vanttig i tomgang, det lyd som om den gik på 3 cylindre. Den har gjort det et par gange før, sidst var cirka for 2 måneder siden. Men nu ville den altså ikke mere. Nyt stik og pumpe og vi er kørende igen :D . Spurgte Volvo om det ikke var nok at skifte stikket...neeeej der skulle ny pumpe til.. :roll:

Hvorfor kodelæseren i første omgang melder fejl på EGR fatter jeg ikke, ved godt at VIDA er systemet til Volvo, men ejer ikke en Windows computer og mener ikke at VIDA kan installeres på en MAC eller?

Kim
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: EGR ventil

Indlægaf gunsmoke » fre nov 02, 2018 10:09 am

kimbo skrev:Opdatering

Det viste sig at være brændstofpumpen, der var stået af og tilhørende stik. :(

Det skulle være årsagen til at den gik fuldstændig vanttig i tomgang, det lyd som om den gik på 3 cylindre. Den har gjort det et par gange før, sidst var cirka for 2 måneder siden. Men nu ville den altså ikke mere. Nyt stik og pumpe og vi er kørende igen :D . Spurgte Volvo om det ikke var nok at skifte stikket...neeeej der skulle ny pumpe til.. :roll:

Hvorfor kodelæseren i første omgang melder fejl på EGR fatter jeg ikke, ved godt at VIDA er systemet til Volvo, men ejer ikke en Windows computer og mener ikke at VIDA kan installeres på en MAC eller?

Kim

Jeg kører Vida via min Mac. Det er blot at installere VirtualBox og så installere Windows i denne. Eller endnu lettere, at få fx en virtuel maskine med hele molevitten installeret fra fx en VM-ware workstation fil.
gunsmoke
 


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster