2011 D3 turbo mister pusten helt - EGR?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2011 D3 turbo mister pusten helt - EGR?

Indlægaf Blanné » søn mar 24, 2019 1:27 am

Hej folkens,

Jeg har luret lidt her på siden uden at skrive tidligere. Har haft en V70 D3 2011 i 1,5 år, og den har jo kørt fantastisk. Km-stand pt. 286k.

Forleden udviklede den så i løbet af ca. 50 km et problem, som startede med at jeg et par gange bare kunne høre en svag susen ved acceleration, for til sidst at betyde at ethvert forsøg på opbygning af turbotryk blæser direkte ud et sted i nærheden af turboen på bagsiden af motoren. Motorgangen er fin i tomgang, og når man først har fået den op i fart, kan den også godt køre 80 km/t med jævn motorgang. Men når man forsøger at accelerere bare lidt, så blæser al luften ud hver gang den prøver at opbygge turbotrykket - ca. hvert andet sekund.

Første teori: En løs slange et sted efter turboen - det prøvede jeg engang på en Saab 9-5, og det lød lidt på samme måde. Men jeg kan ikke finde nogen slanger der sidder løst, eller har store revner. Trykslangen umiddelbart efter turboen ser dog ud til at udvide sig under tryk, og så ligner det at den har en del små sprækker. Den bør vel skiftes? Men det kan ikke være det primære problem.

Næste teori: Wastegaten hænger. Men ved visuel inspektion ser den ud til at åbne og lukke når man åbner og lukker for gassen.

Så måske er det wastegaten der aktivt lukker luften ud, fordi noget andet er galt. Ret tidligt i processen skrev bilen "motorservice påkrævet", så jeg fik med Peter_C's Vida-hjælp udlæst fejlkoder i dag. Der var en på EGR (no flow), og en på MAF. Men det kan jo bare være følgefejl... Åbning/lukning af EGR-ventilen gennem Vida fungerede tilsyneladende. Hvor meget er man nødt til at skille ad for at rense EGR-ventilen? Må man forvente at skulle skifte den ud på sådan en D3 efter små 300 kkm?

Der ser ud til at være folk der nævner en defekt tryksensor ved intercooler eller DPF som kendt årsag til EGR-fejl, men der var ikke nogen fejlkoder der sagde noget om det. Desuden har jeg ikke fundet nogen der oplever de samme symptomer som mig (med jævn motorgang uden turbo).

Nogen bud?

Mvh. Mikkel
2011 V70 aut. D3 (D5204-T2)
Blanné
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons aug 29, 2018 18:48 pm
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 D3 turbo mister pusten helt - EGR?

Indlægaf hans jørgen skov » søn mar 24, 2019 13:38 pm

Jeg prøvede noget lignende på min 2,5T bensin fordi spændebåndet på afgangsrøret var løst så den kunne tabe trykket under acceleration, det var heller ikke så tydeligt, men jeg kunne godt høre den der hvislelyd, der blæste slangen da så helt af under en kraftig acceleration så jeg kunne se hvor det var galt, jeg ville checke trykslangen efter, en revne eller løst spændebånd kunne godt gøre det.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: 2011 D3 turbo mister pusten helt - EGR?

Indlægaf Blanné » man mar 25, 2019 21:33 pm

Bingo, det var alligevel trykslangen som ellers også var første mistanke:

1F67FF51-485E-495F-B4D3-199D7020919C.jpeg
1F67FF51-485E-495F-B4D3-199D7020919C.jpeg (148.81 KiB) Vist 2618 gange

Jeg kunne ikke mærke den store revne før slangen var taget helt af. Og det var ikke et spændebånd der havde givet op, det var selve slangen. Tak for tippet Hans, du fik mig tilbage på sporet.

Konklusion: Trykslangen efter turboen (31293663) holdt 286.000 km, den har også ligget på et lager et par år før den blev monteret på bilen, og der sad også noget olie-/sodsnask indeni og udenpå.

Udover den nu velkendte hvislelyd og mangel på turbotryk, gav det som følgefejl i Vida:
P1407: Exhaust Gas Recirculation No Flow Detected
P00BD: Mass or Volume Air Flow A Circuit Range/Performance - Air Flow Too High
hvilket blev vist i displayet som Motorservice påkrævet.
2011 V70 aut. D3 (D5204-T2)
Blanné
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons aug 29, 2018 18:48 pm
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 2011 D3 turbo mister pusten helt - EGR?

Indlægaf Blanné » man mar 25, 2019 22:03 pm

Undervejs, da jeg blev vildledt af fejlkoderne til at mistænkte EGR'en, pillede jeg gasspjældet af, og det trængte godt nok til en rensning:

IMG_3777.JPG
IMG_3777.JPG (132.88 KiB) Vist 2621 gange

Det var nemt at rense, i modsætning til EGR'en, som var et sort hul:

IMG_3778.JPG
IMG_3778.JPG (92.3 KiB) Vist 2618 gange

Det blev en smule bedre, men man kan jo ikke rigtigt komme til uden at afmontere EGR + køler, og det kræver noget mere adskilning end jeg lige havde mod på:

IMG_3782.JPG
IMG_3782.JPG (77.02 KiB) Vist 2619 gange


Nu var det ikke her problemet var, men det kan vel ikke skade med lidt rengøring. Så er spørgsmålet dog om jeg bør starte en tilpasning af gasspjældet pga. de lidt ændrede forhold? Jeg koblede heller ikke batteriet fra under operationen, men undlod at sætte tænding på mens gasspjældet var frakoblet.
2011 V70 aut. D3 (D5204-T2)
Blanné
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons aug 29, 2018 18:48 pm
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster