Hej folkens,
Jeg har luret lidt her på siden uden at skrive tidligere. Har haft en V70 D3 2011 i 1,5 år, og den har jo kørt fantastisk. Km-stand pt. 286k.
Forleden udviklede den så i løbet af ca. 50 km et problem, som startede med at jeg et par gange bare kunne høre en svag susen ved acceleration, for til sidst at betyde at ethvert forsøg på opbygning af turbotryk blæser direkte ud et sted i nærheden af turboen på bagsiden af motoren. Motorgangen er fin i tomgang, og når man først har fået den op i fart, kan den også godt køre 80 km/t med jævn motorgang. Men når man forsøger at accelerere bare lidt, så blæser al luften ud hver gang den prøver at opbygge turbotrykket - ca. hvert andet sekund.
Første teori: En løs slange et sted efter turboen - det prøvede jeg engang på en Saab 9-5, og det lød lidt på samme måde. Men jeg kan ikke finde nogen slanger der sidder løst, eller har store revner. Trykslangen umiddelbart efter turboen ser dog ud til at udvide sig under tryk, og så ligner det at den har en del små sprækker. Den bør vel skiftes? Men det kan ikke være det primære problem.
Næste teori: Wastegaten hænger. Men ved visuel inspektion ser den ud til at åbne og lukke når man åbner og lukker for gassen.
Så måske er det wastegaten der aktivt lukker luften ud, fordi noget andet er galt. Ret tidligt i processen skrev bilen "motorservice påkrævet", så jeg fik med Peter_C's Vida-hjælp udlæst fejlkoder i dag. Der var en på EGR (no flow), og en på MAF. Men det kan jo bare være følgefejl... Åbning/lukning af EGR-ventilen gennem Vida fungerede tilsyneladende. Hvor meget er man nødt til at skille ad for at rense EGR-ventilen? Må man forvente at skulle skifte den ud på sådan en D3 efter små 300 kkm?
Der ser ud til at være folk der nævner en defekt tryksensor ved intercooler eller DPF som kendt årsag til EGR-fejl, men der var ikke nogen fejlkoder der sagde noget om det. Desuden har jeg ikke fundet nogen der oplever de samme symptomer som mig (med jævn motorgang uden turbo).
Nogen bud?
Mvh. Mikkel