Kære alle.
Jeg har lige brug for at dele denne oplevelse med jer, forhåbentlig til hjælp for andre med lignende problemer.
Først vil jeg lige sig, jeg er rigtig glad for dette fora. Fordi det har hjulpet mig videre og har været en stor del af problemløsningen.
Min S60, 2001, 342.000km, købt brugt og billigt , begyndte langsomt at hakke og hoste lidt , for pludselig at melde "problemer med udstødningsgasser" og "Kør langsomt - Service straks"
Jeg bestilte en VIDA ( https://www.ebay.com.au/itm/2014D-HQ-Vo ... 2749.l2649 ) og begyndte fejlsøgning her på fora´et. Jeg afmonterede gasspældet og rensede det med grillrens, Konens Knofedt´s den bedste i en sort sprayflaske (fungerer ganske fint og effektivt.Denne metode har jeg tidligere brugt til EGR ventilen på min Opel Zafira A, 2004 (Y20DTH) ). Efter dette, skyllede jeg rent med lunkent vand og "smurte" akselen til potentiometrene med DanCoil. Det skal lige understreges at den er umulig, at få af da kablet går UNDER starteren, derfor blev den renset på stedet, lidt akavet. Selvom en beskrivelse her på "Volvosnak" viste noget meget nemmere. Måske har starteren været skiftet på min.
Derefter blev gasspjældet monteret igen. Stadig huggen og hakken, ujævn tomgang og som om den gik på 4 cylindre. VIDA´en ankom efter en fire dage og den blev straks monteret og fejlkoder udlæst. De viste en masse, bl.a. problemer med tænding på nr. 1, ETM, og flere andre fejl, så skægget blev straks gråt. Men fornyet med nyt mod, igen her fra fora´et, påbegyndtes skift af tændrør (til en noget bedre model end tidligere monteret), fejlretning/fejlkodesletning. Da dette var fuldført, var bilen faktisk køreklar. Dog stadig med hosten og hakken på 4 cylindre.
En god kammerat foreslog, at teste tændspolerne med en gammeldags tændingstester, mellem tændrør og tændspole. Fordi VIDA ikke meldte flere fejl, selv ikke efter en lille køretur, haltende gennem byen
SÅ viste det sig rent faktisk, at tændspole 3 var stået af og ingen gnist leverede. Bevæbnet med den nye viden er der nu bestil en ny Bosch ved Autodoc.dk. Det skal lige siges, at kun én åbenbart tidligere er blevet skiftet, da de øvrige fire er fra bilens fødsel. Så nu går jeg og venter på en pakke så bilen kan blive kørende igen. Jeg ville bare lige dele denne oplevelse med jer, den kan måske være til gavn for andre. Måske burde jeg have gjort reparationen anderledes, men det var det jeg formåede. Selvfølgelig var jeg forsigtig med strøm og alt det andet andre foreskriver, men min oplevelse er, at S60 (eller bare Volve i det hele taget) IKKE er så fintfølende og sart som jeg umiddelbart fik indtryk af, under læsning af indlæg her på fora. Alt imen jeg venter på, at de øvrige tændspoler begynder at stå af. Men nu ved jeg hvad der er galt og kan hurtigt få luksusskuden ud at køre igen, hvis det sker Og med en VIDA er bilen og fejlene meget mere overskuelige og KAN altså laves med noget så lavteknologisk som en gammeldags tændingstester
De bedste hilsener
Torben