S60, ETM og tændspole problemer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S60, ETM og tændspole problemer

Indlægaf TORN » tors mar 28, 2019 0:12 am

Kære alle.
Jeg har lige brug for at dele denne oplevelse med jer, forhåbentlig til hjælp for andre med lignende problemer.
Først vil jeg lige sig, jeg er rigtig glad for dette fora. Fordi det har hjulpet mig videre og har været en stor del af problemløsningen.
Min S60, 2001, 342.000km, købt brugt og billigt :shock: , begyndte langsomt at hakke og hoste lidt :shock: :shock: , for pludselig at melde "problemer med udstødningsgasser" og "Kør langsomt - Service straks"
Jeg bestilte en VIDA ( https://www.ebay.com.au/itm/2014D-HQ-Vo ... 2749.l2649 ) og begyndte fejlsøgning her på fora´et. Jeg afmonterede gasspældet og rensede det med grillrens, Konens Knofedt´s den bedste i en sort sprayflaske (fungerer ganske fint og effektivt.Denne metode har jeg tidligere brugt til EGR ventilen på min Opel Zafira A, 2004 (Y20DTH) ). Efter dette, skyllede jeg rent med lunkent vand og "smurte" akselen til potentiometrene med DanCoil. Det skal lige understreges at den er umulig, at få af da kablet går UNDER starteren, derfor blev den renset på stedet, lidt akavet. Selvom en beskrivelse her på "Volvosnak" viste noget meget nemmere. Måske har starteren været skiftet på min. :evil: :evil:
Derefter blev gasspjældet monteret igen. Stadig huggen og hakken, ujævn tomgang og som om den gik på 4 cylindre. VIDA´en ankom efter en fire dage og den blev straks monteret og fejlkoder udlæst. De viste en masse, bl.a. problemer med tænding på nr. 1, ETM, og flere andre fejl, så skægget blev straks gråt. Men fornyet med nyt mod, igen her fra fora´et, påbegyndtes skift af tændrør (til en noget bedre model end tidligere monteret), fejlretning/fejlkodesletning. Da dette var fuldført, var bilen faktisk køreklar. Dog stadig med hosten og hakken på 4 cylindre. :roll:
En god kammerat foreslog, at teste tændspolerne med en gammeldags tændingstester, mellem tændrør og tændspole. Fordi VIDA ikke meldte flere fejl, selv ikke efter en lille køretur, haltende gennem byen :mrgreen:
SÅ viste det sig rent faktisk, at tændspole 3 var stået af og ingen gnist leverede. Bevæbnet med den nye viden er der nu bestil en ny Bosch ved Autodoc.dk. Det skal lige siges, at kun én åbenbart tidligere er blevet skiftet, da de øvrige fire er fra bilens fødsel. Så nu går jeg og venter på en pakke så bilen kan blive kørende igen. Jeg ville bare lige dele denne oplevelse med jer, den kan måske være til gavn for andre. Måske burde jeg have gjort reparationen anderledes, men det var det jeg formåede. Selvfølgelig var jeg forsigtig med strøm og alt det andet andre foreskriver, men min oplevelse er, at S60 (eller bare Volve i det hele taget) IKKE er så fintfølende og sart som jeg umiddelbart fik indtryk af, under læsning af indlæg her på fora. Alt imen jeg venter på, at de øvrige tændspoler begynder at stå af. Men nu ved jeg hvad der er galt og kan hurtigt få luksusskuden ud at køre igen, hvis det sker :D 8) Og med en VIDA er bilen og fejlene meget mere overskuelige og KAN altså laves med noget så lavteknologisk som en gammeldags tændingstester :shock:
De bedste hilsener
Torben
TORN
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man jan 21, 2019 2:26 am
Geografisk sted: Åstruplund, Brædstrup, Jylland.

Re: S60, ETM og tændspole problemer

Indlægaf Claus » tors mar 28, 2019 9:58 am

Hej Torben
Velkommen på volvosnak.
Som du selv skriver kunne det være gjort smartere, men du fik løst problemet og det er det vigtigste.
Kablet til gasspjællet ligger bag starteren så den skal løsnes for at få gasspjællet helt af. Klipper man stikket af kan det ikke ombyttes. Rensning af gasspjæld hjælper mod svingende tomgang.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: S60, ETM og tændspole problemer

Indlægaf TORN » man apr 01, 2019 13:03 pm

Tak for velkomsten, Claus.
Jeg har heller ikke klippet stikket men tager starteren af, hvis det kommer så vidt. Jeg slipper nok ikke for den omgang alligevel, synes der er lidt endnu med den !
Mvh Torben
TORN
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man jan 21, 2019 2:26 am
Geografisk sted: Åstruplund, Brædstrup, Jylland.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 19 gæster