Amazon/B20A: Når tændrørene er sorte

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon/B20A: Når tændrørene er sorte

Indlægaf Riis » søn jun 16, 2019 22:02 pm

Hej!

Jeg har et problem med min Volvo Amazon (B20A, 1969).
Den er meget hurtig til at farve tændrørene sorte og samtidigt skyder den i udstødningen i tomgang, hvilket jo tyder på for fed blanding.

Jeg har netop justeret platiner, ventiler og isat nye tændrør, men efter en kort tur så er tændrørerne kulsorte igen.
De helt basale justeringer (tomgang ca. 700 RPM, "idling trimmer screw" to omgange ude og tjekket at chokeren ikke hænger), men jeg kan ikke - med mine evner - justere den "pruttende" tomgang væk.

Har I nogle forslag til hvad der kan være galt?
Er jeg ude i en kaburator justering/renovering?
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Amazon/B20A: Når tændrørene er sorte

Indlægaf nj » man jun 17, 2019 11:00 am

Det tyder jo meget på at en karburatorjustering er nødvendigt. Det kræver specialværktøj, hvis det er den originale karburator.
Og du er sikker på det er de rigtige tændrør med glødetal 175.
Utæt manifoldpakning en mulighed.
En brændt ventil kunne måske være en mulighed.
Meget slidt knastaksel også en mulighed.
Niels Jørgen

Nuværende: P1800 "Jensen" 62, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 715
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Amazon/B20A: Når tændrørene er sorte

Indlægaf oakey » fre jun 21, 2019 15:51 pm

Hej Riis,

Det kan nemt være en for fed blanding.
Det er nødvendigt at vide hvilken karburator er din Amazon udstyret med.
----
Som nj skriver, kan det også være utætte pakninger på skaftet af indsugningsventilerne.
Bruger bilen olie?
En typisk indikator for slidte ventilpakninger er at derkommer blå røg fra udblæsningen når man bremser i gearene med en gennemvarm motor.
Jeg skiftede ventilpakninger på min 240/B21/1982 i 1989 da den havde kørt 120.000km og de var sprøde som glas.

Skriv lidt mere om dine problemer og der vil komme svar.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 716
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

cron