Volvo v70 D5 tunig

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf slackerdk » ons okt 02, 2019 22:29 pm

Hej Folkens,

Jeg har kigget lidt rundt i de forskellige tråde og kan umiddelbart ikke finde lignende.
Skulle jeg have overset den, så tager jeg gerne imod links.

Nu til det vigtige.
Jeg har en V70 D5 163 fra 2004 med 455.000km (Pre facelift) som i og for sig kører ok.
Men jeg vil gerne give den lidt mere træk i for af en tuning.
Jeg har, som mange andre kigget på performance tuning. I dette tilfælde hos hessteknik.dk på Fyn. (Er ikke interesseret i plug n play løsninger alá BSR)
Har ikke kunnet finde tilsvarende på Sjælland med rullefelt osv. Kender I gode steder her på Sjælland?
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er det vigtigt at den bliver rullet, udlæst og indlæst. Og i visse tilfælde i flere omgange.
Målet med tuningen er pt. 20% forøgelse af HK med dertilhørende moment.

I forbindelse med optimeringen, vil der jo i sagens natur være mere pres på motor og drivlinie.
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på? Tænker om det er en ide og smide penge efter 5 nye dysser osv.?

Gode råd eller erfaringer modtages meget gerne!

På forhånd tak!

Mvh
Steffen
Volvo V70 D5 Aut. 2004
SEAT Leon St.FR DSG 2014
VW Passat Variant 1.9 TDI 2002
Toyota Hilux 2.4 D 1992
VW Golf 2 1.8 1990
VW Passat 2.0 Van 1995
slackerdk
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs nov 18, 2014 15:08 pm
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf phg1967 » tors okt 03, 2019 19:03 pm

https://chip-det.dk/
De lover 200hk på din bil
phg1967
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf Koldstart » søn okt 06, 2019 9:35 am

phg1967 skrev:https://chip-det.dk/
De lover 200hk på din bil


Nu skal man jo altid passe på med både anbefalinger og hurtige konklusioner.

phg1967: Er Chip-det.dk et firma du har konkrete erfaringer med? Eller troværdige anbefalinger på?

Jeg er en anelse utryg med maskinoversatte websider, hvor de som ejer hjemmesiden misser åbenbare fejl som at eksempelvis "range" (om modelprogram) oversættes til "rækkevidde".

Jeg er også lidt forbeholden over for de effekt-grafer jeg ser på hjemmesiden. Jeg synes det ligner en efter-tuning-graf som blot er før-tuning-grafen ganget op med en faktor. Det ligner en af de "skrivebordstuninger" som slackerdk netop ikke er ude efter :?

Prøv at sammenligne forløbet af effekt-forøgelsesgraferne på https://chip-det.dk/ med de modsvarene på f.eks. https://www.bsr-tuning.dk/tuningsudstyr eller https://www.heicosportiv.de/en#.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf oakey » søn okt 06, 2019 18:06 pm

Hej Steffen,

Personligt ville jeg ikke øge effekt og moment i en motor der nærmer sig ½ million kørte km, - med mindre det er et forsøg og bilen kan undværes hvis det går galt.
Jeg ved at de 5-benede ofte kan overleve megen mishandling, men jeg ved også at jeg sidste år måtte skifte motor i min V70T P26 / 2007 ved 270.000 km.
Ventilforstillingen svigtede og ventilerne sagde goddag til stemplerne.
--
Det lyder smart med flere heste og mere moment, men har du råd til en ny motor?

med venlig hilsen fra et gammelt røvhul der har kørt Volvo og kun Volvo, siden 1986 :-).

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf phg1967 » man okt 07, 2019 21:32 pm

Koldstart skrev:
phg1967 skrev:https://chip-det.dk/
De lover 200hk på din bil


Nu skal man jo altid passe på med både anbefalinger og hurtige konklusioner.

phg1967: Er Chip-det.dk et firma du har konkrete erfaringer med? Eller troværdige anbefalinger på?

Jeg er en anelse utryg med maskinoversatte websider, hvor de som ejer hjemmesiden misser åbenbare fejl som at eksempelvis "range" (om modelprogram) oversættes til "rækkevidde".

Jeg er også lidt forbeholden over for de effekt-grafer jeg ser på hjemmesiden. Jeg synes det ligner en efter-tuning-graf som blot er før-tuning-grafen ganget op med en faktor. Det ligner en af de "skrivebordstuninger" som slackerdk netop ikke er ude efter :?

Prøv at sammenligne forløbet af effekt-forøgelsesgraferne på https://chip-det.dk/ med de modsvarene på f.eks. https://www.bsr-tuning.dk/tuningsudstyr eller https://www.heicosportiv.de/en#.

Du spurgte efter et chiptunings firme på sjælland og du fik et link, prøv at skriv til manden hvad hans erfaringer er,jeg har selv en Volvo V40 D2 hvor jeg skrev til Landberg oppe i Hjallerup og fik et svar tilbage på 180 hk men er du villig til en tur til Jylland er Landberg eller RH Motorsport i Brovst meget kompetente tunere
phg1967
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf Ulrik Friis » tirs nov 12, 2019 0:50 am

chip-det.dk lover kun 186 hk, hvilket ikke er en voldsom forøgelse fra fabrikkens 163 hk. Men om du skal vælge den løsning må være op til dig selv. Hess Teknik på Fyn leverer solidt arbejde målt på rulle felt, men han piller chippen ud og programmerer den i sit udstyr. Jeg ville nok vælge en OBD II tuning, som jeg fik foretaget for mange år siden. Jeg kører med en svensk Autotech software som giver ca 200 hk. Nu har min bil kørt 425.000 km hvoraf de sidste 250.000 har været med Autotech softwaren. Og den er gået igennem syn hver gang. Jeg skal bare huske at køre den varm inden. Autotech leverer med softtuner ligesom BSR. Jeg vil ikke tøve med en BSR.

Inden du tuner skal du sørge for din motor er iorden. Dvs alle turboslanger skal være tætte, vacuum systemet skal være tæt og velfungerende. Der sidder to ventiler på vacuum systemet, som skal fungere korrekt. Det betyder også, at dine to vacuumstyrede motorophæng skal være i orden. Og luftmængdemåleren skal også være i orden.

Mht skift af dyser, så vil du opleve en kortvarig forbedring indtil de nye dyser soder til. Og de koster mange penge. Put noget dieselrens i tanken, kør en tur til Berlin eller Hamborg med 200 km/t og hyg dig dernede så længe du har tid. Den tur koster dig væsentligt mindre end 5 nye dyser og er super effektiv for motoren.

Og du skal ikke tro på det ævl tunerne skriver om, at bilen bliver mere økonomisk. Hvis du har tænkt dig at bruge de flere hk til noget, så bliver bilens svar kortere km pr liter. Det er simpel fysik.

Den første D5 motor er en solid kammerat, og hvis den er blevet passet ordentligt med den rigtige olie ved de korrekte intervaller, så skal den nok klare lidt flere hk. Men hvad med gearkassen?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf slackerdk » ons nov 13, 2019 22:13 pm

Ulrik Friis skrev:chip-det.dk lover kun 186 hk, hvilket ikke er en voldsom forøgelse fra fabrikkens 163 hk. Men om du skal vælge den løsning må være op til dig selv. Hess Teknik på Fyn leverer solidt arbejde målt på rulle felt, men han piller chippen ud og programmerer den i sit udstyr. Jeg ville nok vælge en OBD II tuning, som jeg fik foretaget for mange år siden. Jeg kører med en svensk Autotech software som giver ca 200 hk. Nu har min bil kørt 425.000 km hvoraf de sidste 250.000 har været med Autotech softwaren. Og den er gået igennem syn hver gang. Jeg skal bare huske at køre den varm inden. Autotech leverer med softtuner ligesom BSR. Jeg vil ikke tøve med en BSR.

Inden du tuner skal du sørge for din motor er iorden. Dvs alle turboslanger skal være tætte, vacuum systemet skal være tæt og velfungerende. Der sidder to ventiler på vacuum systemet, som skal fungere korrekt. Det betyder også, at dine to vacuumstyrede motorophæng skal være i orden. Og luftmængdemåleren skal også være i orden.

Mht skift af dyser, så vil du opleve en kortvarig forbedring indtil de nye dyser soder til. Og de koster mange penge. Put noget dieselrens i tanken, kør en tur til Berlin eller Hamborg med 200 km/t og hyg dig dernede så længe du har tid. Den tur koster dig væsentligt mindre end 5 nye dyser og er super effektiv for motoren.

Og du skal ikke tro på det ævl tunerne skriver om, at bilen bliver mere økonomisk. Hvis du har tænkt dig at bruge de flere hk til noget, så bliver bilens svar kortere km pr liter. Det er simpel fysik.

Den første D5 motor er en solid kammerat, og hvis den er blevet passet ordentligt med den rigtige olie ved de korrekte intervaller, så skal den nok klare lidt flere hk. Men hvad med gearkassen?



Først tak for alles svar og indspark!!
Det har været en stor hjælp i beslutningsprocessen.
PT er projektet lidt på standby da den er blevet indkaldt til syn og der skulle laves lidt pakninger og bremserør foran inden den kunne gå igennem. (Pakninger ikke nødvendige for syn, men den smed olie)
Det kostede lidt og tuning venter derfor lidt.

Dog er jeg påbegyndt stage 0 som du også beskriver i beskeden ovenfor. Alle slanger og ting skal gennemgås og jeg planlægger også at rense EGR systemet op så meget som muligt fysisk.
Dertil en gennemgang af hele bilen for at få den i så god en stand så muligt inden en evt. tuning gennemføres.
Lur om ikke det også nok skal koste en pæn krone inden dette er gjort.

Indtil videre tusind tak for Jeres tid og hjælp!
God aften til alle.

Mvh

Steffen
Volvo V70 D5 Aut. 2004
SEAT Leon St.FR DSG 2014
VW Passat Variant 1.9 TDI 2002
Toyota Hilux 2.4 D 1992
VW Golf 2 1.8 1990
VW Passat 2.0 Van 1995
slackerdk
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs nov 18, 2014 15:08 pm
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf Ulrik Friis » tors nov 14, 2019 12:26 pm

Hvis du vil rense EGR systemet, så lad være med at rense det med kemikalier mens det sidder i bilen. Afmonter det og rens det med masser af ovnrens.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf slackerdk » tors jan 02, 2020 11:48 am

Ulrik Friis skrev:Hvis du vil rense EGR systemet, så lad være med at rense det med kemikalier mens det sidder i bilen. Afmonter det og rens det med masser af ovnrens.


Tak for rådet og godt nytår!

Jeg har mellem jul og nytår haft EGR mixeren af da den er nem at komme til på en euro norm 3 model.
Skulle også have skiftet silikone røret op til manifolden da det var begyndt at smuldre.

Hold da fast der var meget skidt/cabon imellem røret fra EGR ventilen og selve mixer røret.
Mixer røret lignede også noget der var løgn.
IMG_1010.JPG
EGR mellemrør (Ved ikke hvad det hedder)
IMG_1010.JPG (1.9 MiB) Vist 5855 gange

IMG_1011.JPG
EGR Mixer
IMG_1011.JPG (2.16 MiB) Vist 5959 gange

IMG_1012.JPG
EGR Mixer
IMG_1012.JPG (2.3 MiB) Vist 5915 gange


Det er et godt tip du kommer med og også min erfaring at mekanisk rens er bedre.
Det sorte tjære agtige slam carbonnen bliver til når den opløses er bestemt ikke noget man vil have liggende i motoren og bestemt ikke noget men vil have igennem motoren!!
Havde overvejet Hydrive olig. men efter denne manuelle rens ville jeg være tøvende med at gøre det på ældre biler og nok lave en manuel rens først og så køre en hydrive/additiv rens bagefter for at lige tage de sidste småting man ikke kunne komme til.

Men men men nu til det gode!
Jeg kan virkelig mærke forskel på bilen efter rensen.
Den tager hurtigere fat, altså turboen virker til at spole op hurtigere.
Når jeg kører motorvej og trykker til den, så tager den ved hurtig og i mange tilfælde skifter den ikke ned i gear men trækker bare igennem i 5.
Da den skiftede ned tidligere kom der en stor sort røgsky, men denne er stort set væk nu når jeg fremprovokerer nedskiftet på hård acceleration.
Motoren virker til at være mere stille i lyden især ved tomgang.
I det hele taget virker motoren langt mere sund og som om den kæmper mindre for at levere.
Hvilket jo også giver mening da den kan få lidt mere luft.

Ved godt det virker som lidt voldsomme ændringer fra en lille rens, men selv her en uge efter hvor "nyforelskelsen" er aftaget, så føles det stadig som en mere sund bil.
Så vil klart anbefale alle at lave denne rens da det kun tager ca 1 time på en euro 3 version.

Næste skridt er at få selve EGR ventilen af og rense den igennem. (Sidder næsten på bagsiden så det tager lidt længere tid)
Havde ikke tid mellem jul og nytår desværre.

Mvh
Steffen
Volvo V70 D5 Aut. 2004
SEAT Leon St.FR DSG 2014
VW Passat Variant 1.9 TDI 2002
Toyota Hilux 2.4 D 1992
VW Golf 2 1.8 1990
VW Passat 2.0 Van 1995
slackerdk
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs nov 18, 2014 15:08 pm
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Volvo v70 D5 tunig

Indlægaf Møbbe » ons feb 12, 2020 13:31 pm

Tag fat i Thomas Landberg - fra chiptuning.nu
- Han er en erfaren herre - og har tunet/chippet mine 4 sidste biler.
Snart ejer af en Volvo V60 D4 R-design 2020
Møbbe
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man jan 27, 2020 19:48 pm
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 17 gæster