Ulrik Friis skrev:Hvis du vil rense EGR systemet, så lad være med at rense det med kemikalier mens det sidder i bilen. Afmonter det og rens det med masser af ovnrens.
Tak for rådet og godt nytår!
Jeg har mellem jul og nytår haft EGR mixeren af da den er nem at komme til på en euro norm 3 model.
Skulle også have skiftet silikone røret op til manifolden da det var begyndt at smuldre.
Hold da fast der var meget skidt/cabon imellem røret fra EGR ventilen og selve mixer røret.
Mixer røret lignede også noget der var løgn.
- EGR mellemrør (Ved ikke hvad det hedder)
- IMG_1010.JPG (1.9 MiB) Vist 5855 gange
- EGR Mixer
- IMG_1011.JPG (2.16 MiB) Vist 5959 gange
- EGR Mixer
- IMG_1012.JPG (2.3 MiB) Vist 5915 gange
Det er et godt tip du kommer med og også min erfaring at mekanisk rens er bedre.
Det sorte tjære agtige slam carbonnen bliver til når den opløses er bestemt ikke noget man vil have liggende i motoren og bestemt ikke noget men vil have igennem motoren!!
Havde overvejet Hydrive olig. men efter denne manuelle rens ville jeg være tøvende med at gøre det på ældre biler og nok lave en manuel rens først og så køre en hydrive/additiv rens bagefter for at lige tage de sidste småting man ikke kunne komme til.
Men men men nu til det gode!
Jeg kan virkelig mærke forskel på bilen efter rensen.
Den tager hurtigere fat, altså turboen virker til at spole op hurtigere.
Når jeg kører motorvej og trykker til den, så tager den ved hurtig og i mange tilfælde skifter den ikke ned i gear men trækker bare igennem i 5.
Da den skiftede ned tidligere kom der en stor sort røgsky, men denne er stort set væk nu når jeg fremprovokerer nedskiftet på hård acceleration.
Motoren virker til at være mere stille i lyden især ved tomgang.
I det hele taget virker motoren langt mere sund og som om den kæmper mindre for at levere.
Hvilket jo også giver mening da den kan få lidt mere luft.
Ved godt det virker som lidt voldsomme ændringer fra en lille rens, men selv her en uge efter hvor "nyforelskelsen" er aftaget, så føles det stadig som en mere sund bil.
Så vil klart anbefale alle at lave denne rens da det kun tager ca 1 time på en euro 3 version.
Næste skridt er at få selve EGR ventilen af og rense den igennem. (Sidder næsten på bagsiden så det tager lidt længere tid)
Havde ikke tid mellem jul og nytår desværre.
Mvh
Steffen
Volvo V70 D5 Aut. 2004
SEAT Leon St.FR DSG 2014
VW Passat Variant 1.9 TDI 2002
Toyota Hilux 2.4 D 1992
VW Golf 2 1.8 1990
VW Passat 2.0 Van 1995