Til Charli og Jesper:
Læs til enden, - dér er et par råd til fejlfinding
.
_____
I skriver ikke hvor mange kilometer jeres biler har kørt.
Har fået renset/skiftet PCV boksen og åbningen i krumtaphuset?
Det er et kendt problem med Volvo's turbo motorer at udluftningen af krumtaphuset bliver stoppet til med olieslam.
--
En forklaring:
PCV = Positive Crank case Ventilation.
N/A (Normal Aspirated) motorer = motorer uden turbo.
--
I alle brændstofmotorer slipper der forbrændingsgasser forbi stempelringene og giver derved anledning til overtryk i krumtaphuset.
Der er lovgivning om hvordan dampe i krumtaphuset skal håndteres. De må ikke slippes ud i atmosfæren...
I N/A motorer er der altid undertryk i indsugningsmanifolden mellem gasspjæld og ventiler. Undertrykket varierer afhængigt af kørsel, men det er altid til stede.
Dette undertryk bliver anvendt til at suge dampene ud af krumtaphuset og ind i motoren, hvor de bliver forbrændt.
Turbo motorer har ikke altid undertryk i indsugningsmanifolden, - det er derfor man har en turbo
.
Ved acceleration forsyner turboladeren indsugningen med overtryk (= et lufttryk der er højere end det udenfor motoren).
Hvis man anvendte en krumtapudluftning fra en N/A motor i en turbomotor, ville der komme overtryk i krumtaphuset, - noget motoren ikke bryder sig om.
Derfor anvender Volvo's turbomotorer (og de fleste andre producenter) en mellemboks (PCV boks) der kompenserer for problemet.
Desværre skaber denne PCV boks et andet problem: Den 'sovser til' over årene.
I kan se resultatet i min V70T P26 2007 her:
viewtopic.php?f=3&t=13291Læs det hele for at forstå resten af mit indlæg!
Før jeg fik renset PCV boksen og åbningen til krumtaphuset, skiftede oliestanden fra OK til halvtom over 100 km landevejskørsel, mens den holdt sig stabil ved motorvejskørsel i Tyskland med +160km/t.
Jeg var og er stadig forvirret over hvordan det lige kunne ske.
Der er ingen tvivl om at der stadig var meget vand/olie emulsion ('smør') gemt rundt omkring i motoren selvom jeg havde brugt olierens ved første olieskift efter købet af bilen.
Denne vand/olie emulsion opstår når udluftningen af krumtaphuset ikke fungerer.
Hvor kommer vandet fra?
De forbrændingsgasser der slipper forbi stempelringene indeholder også vanddamp, der er et naturligt produkt fra forbrændingen af benzin og diesel.
Ved normal drifttemperatur og en fungerende udluftning af krumtaphuset bliver både vanddampe og andre dampe i krumtaphuset ledt til indsugningsmanifolden og forbrændt/udledt til udblæsningen.
Uden fungerende udluftning af krumtaphuset fortætter vanddampen og bliver pisket sammen med motorolien til en slags 'smør', - se billederne i mit indlæg allerede nævnt ovenfor:
viewtopic.php?f=3&t=13291Fordi dette 'smør' indeholder vand, er det tungere end olien og gemmer sig derfor ofte i bundkarret.
Hvis man skifter olie når olien er kold får man ikke 'smøret' med ud og det fylder derfor stadig ved påfyldning af ny olie.
Når motoren bliver gennemvarm ved lang tids kørsel kan kan 'smøret' smelte og trykket i krumtaphuset blive så stort at den stoppede PCV giver sig og lader vanddampen passere ud til indsugningsmanifolden.
Nu synker oliestanden fordi vandet i 'smøret' forsvinder.
Ved senere kørsel, hvor motoren ikke bliver gennemvarm, kommer 'smøret' tilbage fordi der igen kommer vanddamp forbi stempelringene og PCV er stoppet.
---
Jeg håber det ovenstående giver forstand.
Hvis ikke, - så spørg.
---
Hvis i vil vide om der er overtryk i krumtaphuset:
Den simple metode er:
- Kør en tur i bilen så motoren bliver varm.
- Mens motoren er igang, skru oliepåfyldningsdækslet af.
-- Placér et stykke blødt plast (madfolie eller en gummihandske) over oliepåfyldningshullet så det slutter tæt.
Hvis krumtapudluftningen fungerer vil plasten blive suget ned i hullet.
Hvis krumtapudluftningen er defekt sker der ingenting eller plasten vil bule ud, - væk fra motoren.
Husk at skifte gummipakningen på oliepåfyldningsdækslet og på oliepinden.
Oliepinden findes generelt ikke på Volvo biler efter 2008, - f.eks. V70 III.
Slut for nu
/oakey