lav oliestand

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

lav oliestand

Indlægaf Charli Lund » lør okt 05, 2019 19:04 pm

hej jeg har fået en besked om lav olie stand i dag på min s80 2,5 t 2007 men olie pinden er næsten toppet op så det giver jo ikke rigtig mening. Er der andre der har prøvet det?? kan det evt være sensoren ned på bundkaret der er i stykker.
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn nov 23, 2014 18:25 pm

Re: lav oliestand

Indlægaf jesperf » lør okt 05, 2019 22:02 pm

Hej Charli.

Jeg har en V70 fra 08 med samme motor. Og det samme gør sig gældende for min. Når olien har kørt 10-15000 km efter olieskift, så begynder sensoren at være meget konservativ. Jeg kan ikke forklare dig sammenhængen, men det er et helt fast mønster hos mig. Når den får en gang Bell add servicerens 3 i forbindelse med olieskift og kvalitetsolie, så holder beskeden op og bliver borte i lange tider. Oliestanden falder fra max til ca. midt på pinden på de første 10.000 km. Så det er ikke fordi den bruger olie af betydning.

Læs evt. mere her viewtopic.php?f=3&t=14944
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: lav oliestand

Indlægaf oakey » søn okt 06, 2019 17:56 pm

Til Charli og Jesper:

Læs til enden, - dér er et par råd til fejlfinding :-).
_____

I skriver ikke hvor mange kilometer jeres biler har kørt.
Har fået renset/skiftet PCV boksen og åbningen i krumtaphuset?
Det er et kendt problem med Volvo's turbo motorer at udluftningen af krumtaphuset bliver stoppet til med olieslam.
--
En forklaring:
PCV = Positive Crank case Ventilation.
N/A (Normal Aspirated) motorer = motorer uden turbo.
--
I alle brændstofmotorer slipper der forbrændingsgasser forbi stempelringene og giver derved anledning til overtryk i krumtaphuset.
Der er lovgivning om hvordan dampe i krumtaphuset skal håndteres. De må ikke slippes ud i atmosfæren...

I N/A motorer er der altid undertryk i indsugningsmanifolden mellem gasspjæld og ventiler. Undertrykket varierer afhængigt af kørsel, men det er altid til stede.
Dette undertryk bliver anvendt til at suge dampene ud af krumtaphuset og ind i motoren, hvor de bliver forbrændt.

Turbo motorer har ikke altid undertryk i indsugningsmanifolden, - det er derfor man har en turbo :-).
Ved acceleration forsyner turboladeren indsugningen med overtryk (= et lufttryk der er højere end det udenfor motoren).
Hvis man anvendte en krumtapudluftning fra en N/A motor i en turbomotor, ville der komme overtryk i krumtaphuset, - noget motoren ikke bryder sig om.
Derfor anvender Volvo's turbomotorer (og de fleste andre producenter) en mellemboks (PCV boks) der kompenserer for problemet.
Desværre skaber denne PCV boks et andet problem: Den 'sovser til' over årene.
I kan se resultatet i min V70T P26 2007 her: viewtopic.php?f=3&t=13291
Læs det hele for at forstå resten af mit indlæg!

Før jeg fik renset PCV boksen og åbningen til krumtaphuset, skiftede oliestanden fra OK til halvtom over 100 km landevejskørsel, mens den holdt sig stabil ved motorvejskørsel i Tyskland med +160km/t.
Jeg var og er stadig forvirret over hvordan det lige kunne ske.
Der er ingen tvivl om at der stadig var meget vand/olie emulsion ('smør') gemt rundt omkring i motoren selvom jeg havde brugt olierens ved første olieskift efter købet af bilen.
Denne vand/olie emulsion opstår når udluftningen af krumtaphuset ikke fungerer.
Hvor kommer vandet fra?
De forbrændingsgasser der slipper forbi stempelringene indeholder også vanddamp, der er et naturligt produkt fra forbrændingen af benzin og diesel.
Ved normal drifttemperatur og en fungerende udluftning af krumtaphuset bliver både vanddampe og andre dampe i krumtaphuset ledt til indsugningsmanifolden og forbrændt/udledt til udblæsningen.
Uden fungerende udluftning af krumtaphuset fortætter vanddampen og bliver pisket sammen med motorolien til en slags 'smør', - se billederne i mit indlæg allerede nævnt ovenfor: viewtopic.php?f=3&t=13291
Fordi dette 'smør' indeholder vand, er det tungere end olien og gemmer sig derfor ofte i bundkarret.
Hvis man skifter olie når olien er kold får man ikke 'smøret' med ud og det fylder derfor stadig ved påfyldning af ny olie.
Når motoren bliver gennemvarm ved lang tids kørsel kan kan 'smøret' smelte og trykket i krumtaphuset blive så stort at den stoppede PCV giver sig og lader vanddampen passere ud til indsugningsmanifolden.
Nu synker oliestanden fordi vandet i 'smøret' forsvinder.
Ved senere kørsel, hvor motoren ikke bliver gennemvarm, kommer 'smøret' tilbage fordi der igen kommer vanddamp forbi stempelringene og PCV er stoppet.
---
Jeg håber det ovenstående giver forstand.
Hvis ikke, - så spørg.
---
Hvis i vil vide om der er overtryk i krumtaphuset:
Den simple metode er:
- Kør en tur i bilen så motoren bliver varm.
- Mens motoren er igang, skru oliepåfyldningsdækslet af.
-- Placér et stykke blødt plast (madfolie eller en gummihandske) over oliepåfyldningshullet så det slutter tæt.
Hvis krumtapudluftningen fungerer vil plasten blive suget ned i hullet.
Hvis krumtapudluftningen er defekt sker der ingenting eller plasten vil bule ud, - væk fra motoren.

Husk at skifte gummipakningen på oliepåfyldningsdækslet og på oliepinden.
Oliepinden findes generelt ikke på Volvo biler efter 2008, - f.eks. V70 III.

Slut for nu
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: lav oliestand

Indlægaf jesperf » søn okt 06, 2019 22:04 pm

Hej Oakey

Tak for fin beskrivelse. Pcv er tjekket på min, og den er ikke stoppet. Der er fint sug fra oliedækslet. Bilen har regelmæssigt fået skiftet olie for hver 15.000 km med Bell add servicerens.

Min v70 er forsynet med både oliepind og niveausensor. Det er derfor ret enkelt at kontrollere oliestanden når den elektroniske niveausensor brokker sig.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: lav oliestand

Indlægaf Charli Lund » søn okt 13, 2019 19:54 pm

hej igen jeg har lige kørt en bell add 3 rens igennem motoren og da jeg tappet motorolien af to jeg niveausensoren ud af bundkaret og renset den og der sat temmlig meget lort på den jeg har nu rengjort den og fyldt nyt blod på så nu må vi se om den kommer med den fejl igen. min har i øvrigt oliepind også heldivis da men kan jo åbenbart ikke stole på den niveausensor. ps bilen har kørt 200,000 km årg 2007.
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn nov 23, 2014 18:25 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 21 gæster