Hvordan tjekker man AWD ! !

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvordan tjekker man AWD ! !

Indlægaf Kim S » fre nov 08, 2019 18:33 pm

Min trofaste V70 AWD har vist ikke meget AWD over sig i øjeblikket !
Da jeg skulle på motor vejen idag, gav jeg gas og så spandt forhjulene som en i helved ( pga. arbejdskørsel med jord på nedkørslen, så rimeligt smattet :) ) men DET skal de vel IKKE... hvad kan være sket.... INGEN mislyde overhovedet, det eneste jeg lige kan komme i tanke om, er mit syn her i foråret, hvor de kørte den på bremse testeren ! ! ! må den overhovedet komme på en prøve stand med permanent 4 hjuls træk ! ! ! mener ikke det er gjort de andre gange... netop pga det permanente træk.
Håber der er en kyndig udi volvo AWD og dets virke måde
Kom i tanke om at den da vist også et par gange har lavet spind på rampen, når båden skal op....... MEN KUN i år.... underligt.. vil mene at der ville være en lyd eller noget ved en defekt transfer kasse...
På forhånd tak... for tips
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Hvordan tjekker man AWD ! !

Indlægaf gälleryd » lør nov 09, 2019 9:58 am

Din bil har viskose, og SKAL bremsepröves på vej, og dem med HALDEX kan det göres med tänding på, så jag tror at du skal ha fat i den bilhal, der har synet din bil, det kommer ca op i 10.000-15.000 kr mindst :( , og det skal de batale for, de har lärt det heroppe i Sverige, VISKOSE var en total nödlösning fra Volvo, da det kom i 96-97 i 850, det er MEGET fölsomt, og deres HALDEX er ikke meget bedre, jag har selv haft 2 stk v70xc fra 99 og en fra 00, og 2 v70xc ocaen-race fra 06, de fleste går i stykker ved 150.000-200.000 km, jag har oplevet FÅ som körer ca 500.000 km, håber det löser sig, men det er surt :D .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Hvordan tjekker man AWD ! !

Indlægaf Kim S » søn nov 10, 2019 9:14 am

Tusind tusind tak for svar... så må jeg lige forbi syns manden og se hvad han siger..... syntes nok der var et eller andet om bremse prøvestand, men var ikke helt sikker og google var ikke hjælpsom ( eller sikkert mig der ikke har skrevet de rigtige søge kriterier :) :) :) )
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Hvordan tjekker man AWD ! !

Indlægaf Claus » søn nov 10, 2019 12:15 pm

Hej Kim
Det er din Viskosekobling der er defekt.
Hvis der ikke altid er skiftet alke 4 dæk samtidigt kan det også være årsagen til at viskosekoblingen er slidt op.
At så en tur på bremse prøve standen har taget det sidste er sur røv.
Men den er ikke då svær at skifte. Måske den gamle kan renoveres.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Hvordan tjekker man AWD ! !

Indlægaf Kim S » søn nov 10, 2019 14:48 pm

Hej Claus :D
ALTID fået dæk samtidigt ( tidligere ejer sagde det da jeg fik den ) den har fuld servicebog hos volvo indtil jeg købte den ( det har jeg sgu ikke råd til at få gjort hos dem :shock: :shock: )
Ting jeg ikke selv kan .. ja de bliver så lavet hos volvo, men det er bare underligt at der INTET har været, den har de andre år sprintet op af div ramper med båden og kørt som på skinner i glat føre, men efter foråret og syn har den lavet unoder ved rampen ( lille smule spin på forhjul, trækker altid forsigtigt op ... netop for ikke at lave unoder i den og overbelaste ) og nu ved gas/optræk ... det var dog pisse træls, for at sige det mildt...øv øv øv
Men tager den lige med synshallen og høre hvad de siger....
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Hvordan tjekker man AWD ! !

Indlægaf jimDK » man nov 11, 2019 13:35 pm

Du kan teste ved at hæve bilen, og se om baghjulene trækkes rundt.


Problemet kan også være kraven oppe ved vinkelgearet, strålerne slides.

Hvis den lange kardanaksel drejer rundt, men baghjulene ikke trækker, så er det (sandsynligvis) Haldex'en

Hvis din kardanaksel IKKE drejer rundt, så er det (sandsynligvis) kraven.


Min Haldex har gået over 600.000km, og virker stadig.
Men jeg har skiftet olie og filter på den, så lidt vedligeholdelse har den fået.
Det er desuden også næste generation Haldex,generation 4, de tidligere var vist mere "følsomme".


Pumpen i Haldex'en kan også blive træt, så der ikke er olietryk
(Pumpen fås fra Borg-Warner. Det kan min i hvert fald)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster

cron