Volvo Krabat / Bolinder Munktell 425

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo Krabat / Bolinder Munktell 425

Indlægaf Defess » tirs mar 03, 2020 8:15 am

Hej Alle
Jeg har et spørgsmål til tænding for en Volvo B16c motor der sidder på en Bolinder Munktell 425 ogsåkendt som en Volvo Krabat.

Hvor mange grader skal tændingen stilles til når jeg kører 95 oktan med blyadditiv?

Min gamle værkstedsmanual siger intet om 95 oktan men om 83 og 93 oktan hhv. 13 og 21 grader som jeg husker det. Jeg tænker ikke nødvendigvis at jeg kan påregne med at værdierne ligger på en ret linie på en fgraf med udsæt i de to kendte værdier??? Men hvad ved jeg.

Jeg venter spændt på Jeres svar
Defess
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs jan 08, 2019 0:02 am

Re: Volvo Krabat / Bolinder Munktell 425

Indlægaf Duett » søn apr 05, 2020 8:29 am

Hej Defess :o)
Jeg kom lige til at se dit indlæg. Jeg er godt klar over at en Krabat med B16 motor, også kunne arbejde på blå benzin, dengang blå benzin endnu kunne fåes. Meeeen ... der er jo sket et & andet med benzin kvalitet, siden B16 motoren var ny. Tænk rigtigt meget over hvilken benzin du hælder på din gamle dejlige traktor! Den "grønne " benzin har tendenser til at være hård ved de gamle gummiblandinger i pakninger & slanger og er også slem til at få tanke til at ruste inde fra. Tændings og start problemer er også meget almindelige, efter lang tids stilstand, når der er grøn benzin i tank & karburator. Oktan er jo egentligt = benzin kvalitet. Jo højere Oktantal, des bedre benzin kvalitet. Jeg har 8 gamle Volvoer med B16, B18, B20 & B30. De er for MANGE år siden , konsekvent overgået til 100 Oktan. Godtnok er 100 oktan også blyfri...... men der er langt mindre "blomster, vand og sprit" i oktan 100 benzin, som den nuværende Oktan 95. Den glødetænding og tændingsbanken der pludseligt opstod, da vi overgik til blyfri benzin, forsvandt 100% ved kun at køre Oktan 100. Selve tændings indstillingen bør du gøre på gehør. Traktoren skal starte let( også med håndsving! :o) og ikke tændingsbanke når den presses og slet ikke gløde tænde når den stoppes varm. Bare lidt tanker om ny grøn benzin versus gamle Volvo motorer :o) God paaske.
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Re: Volvo Krabat / Bolinder Munktell 425

Indlægaf ssn » søn apr 05, 2020 8:53 am

Hej
Du kan med fordel komme lidt 2T olie i benzinen
Søren
1 Volvo V60 D3 2013
1 Harris Magnum 2, 1100
1 Kawasaki GPZ 1000RX 1988
1 Ford Escort MK 1, 1100 Tidligere
1 Ford Transit Mk 1 V4 2,0 * ,autocamper
1 Volvo V70 D5 2003 Tidligere
1 Case 1390 1982
1 Massey- Ferguson 135D 1973
30 Aberdeen- Angus`er
Brugeravatar
ssn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: tirs jan 24, 2012 10:20 am
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 35 gæster