Hej Defess
)
Jeg kom lige til at se dit indlæg. Jeg er godt klar over at en Krabat med B16 motor, også kunne arbejde på blå benzin, dengang blå benzin endnu kunne fåes. Meeeen ... der er jo sket et & andet med benzin kvalitet, siden B16 motoren var ny. Tænk rigtigt meget over hvilken benzin du hælder på din gamle dejlige traktor! Den "grønne " benzin har tendenser til at være hård ved de gamle gummiblandinger i pakninger & slanger og er også slem til at få tanke til at ruste inde fra. Tændings og start problemer er også meget almindelige, efter lang tids stilstand, når der er grøn benzin i tank & karburator. Oktan er jo egentligt = benzin kvalitet. Jo højere Oktantal, des bedre benzin kvalitet. Jeg har 8 gamle Volvoer med B16, B18, B20 & B30. De er for MANGE år siden , konsekvent overgået til 100 Oktan. Godtnok er 100 oktan også blyfri...... men der er langt mindre "blomster, vand og sprit" i oktan 100 benzin, som den nuværende Oktan 95. Den glødetænding og tændingsbanken der pludseligt opstod, da vi overgik til blyfri benzin, forsvandt 100% ved kun at køre Oktan 100. Selve tændings indstillingen bør du gøre på gehør. Traktoren skal starte let( også med håndsving!
) og ikke tændingsbanke når den presses og slet ikke gløde tænde når den stoppes varm. Bare lidt tanker om ny grøn benzin versus gamle Volvo motorer
) God paaske.