Den fabriksnye motor jeg fik i XC90eren, for få år siden, har allerede tilbagelagt godt 180.000km
Ny TF80 gearkasse fik den også dengang, fra STM i Stenungssund.
Det har fungeret fuldstændig problemløst i de 180.000km.
Efter 19 olieskift er det nu blevet tid til ny tandrem m.m.
http://s80.dk/Billeder/xc90/IMG_0886.jpg
Et Volvo tandrems-sæt og en vandpumpe (SKF) med metalhjul.
Volvo kølervæske og nye gløderør (Bosch) fik den også.
D5 har jo kun 1 knasthjul og så intern gearing
http://s80.dk/Billeder/xc90/IMG_0888.jpg
Skruede gløderørene ud først, så er det nemt at dreje motoren med hånden (ingen kompression i cylinderen)
og den bliver stående hvor man stiller den.
Den originale vandpumpe fra fabrikken, er fra AISIN kunne jeg se.
Den var stadig rigtig god i lejet og akslen, intet at mærke, men den røg i metalskrot og en ny på.