v60 2.0t - tuning batteri

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

v60 2.0t - tuning batteri

Indlægaf kedde » lør okt 17, 2020 11:16 am

Har netop købt en v60 2.0t, automatgear, fra 2011, 64000km - rigtigt fin stand, 1 ejer.

1. Sælgeren nævnte at den kan chiptunes så man både får flere kræfter og bedre brændstoføkonomi - lyder for godt til at være sandt i mine ører, men er der noget om snakken? Går det udover motorens holdbarhed istedet hvis den bliver presset mere eller hvad kan der være af ulemper...

2. Der har et par gange stået "lav batterispænding" i displayet v speedometer, mærkeligt nok også efter længere ture? Er det et nyt batteri der skal til? Hæfter sælger for den slags over brugtvognsgaranti? Har kun haft bilen een uge...

/keddefar
kedde
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn okt 04, 2020 20:57 pm

Re: v60 2.0t - tuning batteri

Indlægaf Koldstart » lør okt 17, 2020 15:22 pm

Køb nyt batteri. Vores 2012 S60 skulle have sit orig. Volvo-batteri skiftet efter 6 år. Køb gerne et AGM-batteri De holder angiveligt bedre :)

Og ja.. Tuning er muligt og tilmed let. Læser flere steder, at Volvoer er velegnede til chip tuning, fordi deres hjulophæng og drivline er dimensioneret til flere HK end man tapper fra motoren i standard trim.

Du kan kontakte et hvilket som helst Volvo-værksted. De sælger Polestar tuning. Lovlig og med officiel Volvo garanti. Vil du slippe lidt billigere, eller have flere HK, så kan du prøve BSR eller RICA. Begge leverer gode produkter og tuner Volvoer som din via OBD2-stikket i kabinen (Man kan tune eller normalisere relativt nemt - ca. 10 minutter).

Skal ikke kunne sige om RICA er bedre end BSR, eller vice versa. Jeg har konkrete erfaringer med begge men, erfaringerne er naturligvis entydigt knyttede til den motor der blev tunet og den chauffør der kørte bilen. Generelt kan man sige, at jo hårdere der tunes, desto større belastning af motor og drivline. Et godt råd plejer at være: Gå efter så jævn en moment-kurve som muligt :idea: .

Mange fraråder box-tuning (modificering af føler-signaler så man snyder ECU-kontrol-enheden). Om den holdning er berettiget ved jeg ikke, men prøv at google.

Tuning kan i øvrigt være hårdt ved kolbingen. Men du har automatgear med HYVO, så din gearkasse udligner evt. moment-stød ;)
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: v60 2.0t - tuning batteri

Indlægaf kedde » søn okt 18, 2020 18:31 pm

Mange tak for et fyldigt svar! Det dufter af nyt batteri og skulle jeg prøve chiptuning tror jeg det bliver den volvo certificerede Polestar model jeg vil prøve :D
kedde
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn okt 04, 2020 20:57 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster