Køb nyt batteri. Vores 2012 S60 skulle have sit orig. Volvo-batteri skiftet efter 6 år. Køb gerne et AGM-batteri De holder angiveligt bedre
Og ja.. Tuning er muligt og tilmed let. Læser flere steder, at Volvoer er velegnede til chip tuning, fordi deres hjulophæng og drivline er dimensioneret til flere HK end man tapper fra motoren i standard trim.
Du kan kontakte et hvilket som helst Volvo-værksted. De sælger Polestar tuning. Lovlig og med officiel Volvo garanti. Vil du slippe lidt billigere, eller have flere HK, så kan du prøve BSR eller RICA. Begge leverer gode produkter og tuner Volvoer som din via OBD2-stikket i kabinen (Man kan tune eller normalisere relativt nemt - ca. 10 minutter).
Skal ikke kunne sige om RICA er bedre end BSR, eller vice versa. Jeg har konkrete erfaringer med begge men, erfaringerne er naturligvis entydigt knyttede til den motor der blev tunet og den chauffør der kørte bilen. Generelt kan man sige, at jo hårdere der tunes, desto større belastning af motor og drivline. Et godt råd plejer at være: Gå efter så jævn en moment-kurve som muligt
.
Mange fraråder box-tuning (modificering af føler-signaler så man snyder ECU-kontrol-enheden). Om den holdning er berettiget ved jeg ikke, men prøv at google.
Tuning kan i øvrigt være hårdt ved kolbingen. Men du har automatgear med HYVO, så din gearkasse udligner evt. moment-stød