Hej Rodian,
Du har ikke fortalt om dit problem er blevet løst.
Jeg tror at den blinkende pil betyder at gearkassens styring kører et nødprogram der beskytter gearkassen.
Min 850T / 1997 (købt i 2007 ved 150.000km) havde problemet med den blinkende pil på en ferie i Frankrig for mange år siden.
Gearkassen reagerede på samme måde som du beskriver.
Jeg slukkede motoren, ventede 10 minutter og startede den igen. Problemet var forsvundet.
Da vi kom hjem fra ferien blev gearkassen skyllet. Det blev den fremover for hver 60.000km og problemet opstod aldrig igen.
Der er andre muligheder end for lidt eller gammel olie...
På gearkassen sidder der en såkaldt PNP switch (Park/Neutral Position) som fortæller gearkassens styring hvilken position gearvælgeren står i. Hvis den er slidt kan det også resultere i den blinkende pil.
Du kan se hvordan man skifter den her:
PNP Park neutral position switch replacement cleaning. Error code P0705, Volvo 850, S70, etc. - VOTD
https://www.youtube.com/watch?v=mCyu_nJFA3IRobert taler en tung Southern USA dialekt, men hans videoer har hjulpet mig meget mens jeg havde min 850T.
På Youtube kan du aktivere undertekster sådan:
· Klik på CC i det nederste højre hjørne så der kommer en rød streg under CC.
Så får du engelske undertekster. De er ikke perfekte man hjælper.
Hvis du ikke er spids til engelsk kan du få Google-oversatte, danske undertekster således:
· Klik på tandhjulet til højre for CC
· Vælg Subtitles/CC
· Vælg Auto-translate
· Vælg Danish fra listen
Det er ikke verdens bedste oversættelse, men det kan understøtte forståelsen af videoen.
Hvis du er frisk på at skylle gearkassen har jeg tilføjet en meget basal vejledning nedenunder.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig.
/oakey
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
'Olieskift':
Nogle nøjes med at tappe gearolien i bunden af gearkassen af via bundproppen, men det skifter kun omkring 3.5 liter af de ca. 7 liter olie gearkassen indeholder. Den nye olie bliver påfyldt via oliemålepinden i gearkassen. Den kan være svær at finde fordi, selvom den er gul er den ofte sort af snavs.
Skylning:
Der er lidt mere besværligt og kræver to personer.
Forberedelse:
Indkøb 12 liter original Volvos olie til deres automatgearkasser. Det er dyrere end det andet acceptable alternativ: Castrol.
Indkøb to nye gummiringe og en ny monteringsklips til slangens studs. Klipsen har en tendens til at knække når den bliver afmonteret.
Indkøb en ny pakning til bundproppen (aluminium).
Processen:
Først skifter man olien i bunden af gearkassen som nævnt under 'olieskift' ovenfor.
Derefter fjerner man en af forbindelserne mellem gearkasse og oliekøler i bilens venstre side. Som jeg husker det, kommer olien ud af røret/slangen til gearkassen som derfor får monteret en slange der kan lede olien til en beholder.
Motoren startes og kører indtil der er aftappe 1 liter.
Ny påfyldes en liter ny olie via oliemålepinden på gearkassen.
Denne proces gentages indtil den olie der tappes af har samme farve som den der fyldes på. Hele processen bruger omkring 12 liter gearolie.