Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf Rodian » ons aug 10, 2022 18:53 pm

Hej volvo folk
Jeg har en volvo 850R med automatgear som er begyndt a blinke med en gul pil i instromentet hva kan det skylles den skiftet fint i gear men er ligesom om den fetter lidt når man sætter den i D nåe man starter nogle der har en ide om hvad der kan værer galt
Mange tak på forhånd for hjælpen
Rodian
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man jan 19, 2015 20:51 pm

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf Volvo4life » tors aug 11, 2022 7:21 am

Fejlkode fra gearkassen. Kan være alt fra problem med gasspjæld til ny gearkasse.

Du skal nok have tester på.

På en 95er kan du selv læse fejlkoder, på en 96er burde du skulle bruge tester.

Mange testere kan ikke finde fejlkoder på de biler, så måske en tur forbi Volvo eller byg en selv (som er meget simpelt). Du kan finde instruktioner på nettet.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf Rodian » tors aug 11, 2022 16:03 pm

Okay tak for svar
Men i dag da jeg starter bilen for a se om der er gearolie på der er fejlen væk og den er stoppet med a blinke og bilen har ikk kørt i 20 timer
Rodian
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man jan 19, 2015 20:51 pm

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf Volvo4life » tors aug 11, 2022 19:37 pm

Fejlkoder ligger der stadig. Den er muligvis ikke aktiv eller ikke så voldsom at den tvinger gearkassen i nødprogram.

Få udlæst fejlkoder. Så kan du se om du skal til at spare op til en ny gearkasse hvis du får en af de dårlige fejlkoder.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf Rodian » tors aug 11, 2022 23:50 pm

Ja heg må se om jeg kan finde en der kan læse fejlien så jeg kan finde løsninger til problemet
Men mange tak for hjælpen
Rodian
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man jan 19, 2015 20:51 pm

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf jantt » ons sep 07, 2022 5:49 am

Har du på et tidspunkt skyllet gearkassen igennem ? Jeg gør det ca hvert andet år. God ide hvis man kører den lidt hårdt
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf oakey » søn sep 18, 2022 18:20 pm

Hej Rodian,

Du har ikke fortalt om dit problem er blevet løst.

Jeg tror at den blinkende pil betyder at gearkassens styring kører et nødprogram der beskytter gearkassen.

Min 850T / 1997 (købt i 2007 ved 150.000km) havde problemet med den blinkende pil på en ferie i Frankrig for mange år siden.
Gearkassen reagerede på samme måde som du beskriver.
Jeg slukkede motoren, ventede 10 minutter og startede den igen. Problemet var forsvundet.
Da vi kom hjem fra ferien blev gearkassen skyllet. Det blev den fremover for hver 60.000km og problemet opstod aldrig igen.

Der er andre muligheder end for lidt eller gammel olie...
På gearkassen sidder der en såkaldt PNP switch (Park/Neutral Position) som fortæller gearkassens styring hvilken position gearvælgeren står i. Hvis den er slidt kan det også resultere i den blinkende pil.
Du kan se hvordan man skifter den her:

PNP Park neutral position switch replacement cleaning. Error code P0705, Volvo 850, S70, etc. - VOTD
https://www.youtube.com/watch?v=mCyu_nJFA3I

Robert taler en tung Southern USA dialekt, men hans videoer har hjulpet mig meget mens jeg havde min 850T.

På Youtube kan du aktivere undertekster sådan:
· Klik på CC i det nederste højre hjørne så der kommer en rød streg under CC.
Så får du engelske undertekster. De er ikke perfekte man hjælper.

Hvis du ikke er spids til engelsk kan du få Google-oversatte, danske undertekster således:
· Klik på tandhjulet til højre for CC
· Vælg Subtitles/CC
· Vælg Auto-translate
· Vælg Danish fra listen

Det er ikke verdens bedste oversættelse, men det kan understøtte forståelsen af videoen.

Hvis du er frisk på at skylle gearkassen har jeg tilføjet en meget basal vejledning nedenunder.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig.

/oakey

___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________

'Olieskift':
Nogle nøjes med at tappe gearolien i bunden af gearkassen af via bundproppen, men det skifter kun omkring 3.5 liter af de ca. 7 liter olie gearkassen indeholder. Den nye olie bliver påfyldt via oliemålepinden i gearkassen. Den kan være svær at finde fordi, selvom den er gul er den ofte sort af snavs.

Skylning:
Der er lidt mere besværligt og kræver to personer.
Forberedelse:
Indkøb 12 liter original Volvos olie til deres automatgearkasser. Det er dyrere end det andet acceptable alternativ: Castrol.
Indkøb to nye gummiringe og en ny monteringsklips til slangens studs. Klipsen har en tendens til at knække når den bliver afmonteret.
Indkøb en ny pakning til bundproppen (aluminium).

Processen:
Først skifter man olien i bunden af gearkassen som nævnt under 'olieskift' ovenfor.
Derefter fjerner man en af forbindelserne mellem gearkasse og oliekøler i bilens venstre side. Som jeg husker det, kommer olien ud af røret/slangen til gearkassen som derfor får monteret en slange der kan lede olien til en beholder.
Motoren startes og kører indtil der er aftappe 1 liter.
Ny påfyldes en liter ny olie via oliemålepinden på gearkassen.
Denne proces gentages indtil den olie der tappes af har samme farve som den der fyldes på. Hele processen bruger omkring 12 liter gearolie.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Gul pil blinker på min autogearkas på min volvo 850R fra 96

Indlægaf Rodian » lør jan 20, 2024 15:02 pm

Hey volvo folk

Hej jeg har ikk det problem merer fik udlæst fejlen og det var min lockop solinord til convoteren der var fejl på men fik kliret fejlen og den er ikk kommet tilbage

Men skal have skyldet kassen får a se om det kan hjælpe :D
Rodian
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: man jan 19, 2015 20:51 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster