Cruise control

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Cruise control

Indlægaf V70-Roskilde » fre dec 30, 2022 20:24 pm

Volvo V70 2005 170 aut:

Når jeg har fartpilt på sker det den "hakker", altså gasser op og ned alt for voldsomt så bilen næsten hopper.
Jeg har også været ude for at køre 110 på motorvej og træde lidt på bremsen for at slå fartpilot far og det resulterede i vilde ryk uden at bilen ligesom slap gassen helt,dvs kørte videre indtil jeg fik slået fartpilot fra på knappen på rattet. Jeg går ud fra det er nærmest 100% elektronisk styret så hvor kan fejlen ligge?
Der er ingen fejlkoder når jeg udlæser dem.
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Cruise control

Indlægaf Kingo » man jan 02, 2023 8:59 am

Måske en af dine ABS ringe er flækket?

Hvis den også gør det når du kører fast hastighed uden fartpilot på så kunne det være din LMM (Prøv at søg på både fartpilot cruise control og LMM herinde)

Evt bremsepedal sensor ?

Når det sker - blinker cruise control i displayet?

Udlæser du fejl med Vida eller en generisk fejlkodeudlæser?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Cruise control

Indlægaf Kingo » man jan 02, 2023 9:18 am

Eller.... fik du løst dette problem? viewtopic.php?f=3&t=15863&p=85930#p85930

Når jeg læser dette ville jeg gætte på tændspole(r)/ tændrør
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Cruise control

Indlægaf V70-Roskilde » man jan 02, 2023 23:00 pm

Jeg har udlæst fejl med en generisk fejlsøger, dog en som er til Volvo og Saab. Der er ikke nogen lamper som har lyst da fejlen var der. Jeg har prøvet at køre med fartpilot flere gange efterfølgende og der har der ikke været fejl.

Og nej den med "misfire" har jeg endnu ikke løst. Jeg prøvede at bytte tændrør med cyl 4 / 5 og den viste stadig "misfire" på cyl 5. Så byttede jeg om på tændspolerne med samme resultat. Så jeg kom frem til det nok er en indsprøjtningsdyse. Derfor prøvede jeg også at ombytte dyser fra cyl 5 / 4 og derefter er fejlen "misfire multiple cyl". Status er jeg venter på at modtage endyse jeg har købt brugt på Ebay.

Og det er på to forskellige biler fejlene er; jeg måtte finde en anden da jeg fik fejlen med "misfire" på min gamle bil, det var lige før jul og så måtte jeg finde en "ny" gammel Volvo, som er den hvor fartpiloten driller. Og jeg har så opdaget at aircon heller ikke virker. Der er jo tit lige nogle ting der skal fikses når man får en nu brugt bil. Og lidt øv for den gamle havde fået bla nye trækaksler, motorophæng og støddæmpere foran fordi der var nogle rystelser der var sk... irriterende. Men planen er nok at jeg forsøger at få den til at køre og ser om den kan sælges billigt for den er synet i maj måned, så den kan være fin hvis man bare skal bruge en gammel solid og billig bil til hårdt arbejde :-)

Jeg vil prøve de ting du foreslår og selvfølgelig også kigge på ABS-ringene ved lejlighed
Og tak for gode råd
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Cruise control

Indlægaf Kingo » ons jan 04, 2023 23:24 pm

Mht AC så start med at checke magnetkoblingen på kompressoren - de skal shimmes når der bliver for stort mellemrum.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Cruise control

Indlægaf V70-Roskilde » tors jan 05, 2023 16:32 pm

@ Kingo: Øhhh hvordan tjekker jeg magnetkoblingen og hvad mener du med shimmes? (Jeg er blank mht aircon)
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Cruise control

Indlægaf Kingo » fre jan 06, 2023 14:00 pm

V70-Roskilde skrev:@ Kingo: Øhhh hvordan tjekker jeg magnetkoblingen og hvad mener du med shimmes? (Jeg er blank mht aircon)


Søg på feks Aircondition eller magnetkobling herinde - det er en klassikker - eller google feks v70 ac shim - så finder du feks denne https://volvoforums.com/forum/2001-2013 ... ion-78578/

For at checke den så start motor og vær sikker på at AC er slået til - åbne motorhjelm - kig ned på kompressor koblingen (i venstre side set forfra). Når AC kompressoren får besked fra klimakontrollen på at producere kulde så sætter den strøm til en magnet kobling der trækkes ind mod kompressoren og derved får kompressoren til at køre rundt. Hvis du kan høre at den klikker - men du kan se at den yderste del af magnetkoblingen ikke drejer rundt - så er det fordi der er for stort mellemrum mellem koblingen og kompressoren - hvilket gør at magneten ikke kan "nå" den yderste del og ikke trække den ind og dermed aktivere kompressoren. Enten kan man lave cowboy løsninger med feks strips, brødklips etc (det kan du finde vejledninger på nettet - feks den jeg har linket til ovenfor) Eller - den bedste måde - at få den pillet af og sat skiver (shims) på så magnetkoblingen igen kommer tæt nok på kompressoren så magneten kan trække den ind.

Jeg kørte et par år med strips - men fik det lavet ordentligt hos Thomas ved TP Performance i Kalundborg i sommers da den begyndte at drille igen.

Men igen - brug søgefunktionen herinde - der er guld at hente ;)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster