XC40 motorlampe

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

XC40 motorlampe

Indlægaf Lars » tors jan 26, 2023 19:02 pm

Hej

Har en XC40 T4 2,0 benzin fra 2019, der har gået 90.000 km.
Den sidste måneds tid har motorlampen lyst gult. Har været ved Autohuset Vestergaard og få tjekket fejlen, og testeren sagde, at benzinblandingen er for mager.
Deres første løsningsforslag var, at der måtte være en utæthed et sted, så den får falsk luft, men efter flere timers test med en eller anden røgmaskine, fandt de ingen utætheder.
Næste forslag var lambdasonden og den blev skiftet i mandags. Motorlampen lyste dog gult igen efter et par kilometers kørsel.
I dag har de snakket med Volvo, og her var løsningsforslaget, at jeg prøver at køre på oktan 100 i en periode. Jeg har ikke kigget efter i instruktionsbogen, men jeg mener, at oktan 95 burde være tilstrækkeligt. Jeg har jo også udelukkende kørt på 95 det års tid, jeg har haft bilen - og ikke haft nogen alarmer før nu.
Værkstedet har i øjeblikket samme bøvl med en V60.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende, eller har gode ideer, der kan hjælpe mig?

Der er garanti på bilen et års tid endnu, så alt der her har ikke kostet mig en krone, men det er ikke desto mindre træls at skulle køre på værksted et par gange om ugen.

Mvh Lars
Lars
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 171
Tilmeldt: man dec 08, 2008 23:07 pm

Re: XC40 motorlampe

Indlægaf Kingo » fre jan 27, 2023 15:21 pm

Hvad var den specifikke fejl kode? Og kan du mærke noget på motorgang etc?

Har de checket MAF? Og Benzinfilter?

Google evt oil trap squeal xc40
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: XC40 motorlampe

Indlægaf Lars » lør jan 28, 2023 22:26 pm

Hej Kingo.
Tak for svar

Jeg ved ikke hvad den specifikke fejlkode er, jeg fik bare den gule motorlampe i displayet. Værkstedet sagde herefter at fejlen var "for mager benzinblanding".
Jeg kan kun mærke noget på motorgangen lige når jeg starter bilen. Så har den lidt små udsættere i tomgangen de første par minutter, men der er intet at mærke, så snart jeg kører. Udsætterne kommer både i koldt og varmt vejr - også selv om benzinfyret har forvarmet.

Der er ikke rigtig adgang til selve værkstedet, så jeg har kun fået meldingerne fra manden bag disken. Måske jeg skulle bede om at snakke med mekanikeren.
Så jeg ved ikke rigtig hvad de har tjekket udover at tjekke for utætheder og at de har skiftet lambdasonden.

Jeg vil prøve at viderebringe dine forslag
Benzinfilter, MAF (er det luftmassemåler på dansk?) og oil trap (hvad hedder det på dansk?)

Mvh Lars
Lars
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 171
Tilmeldt: man dec 08, 2008 23:07 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster