Hård motorgang 170HK

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hård motorgang 170HK

Indlægaf V70-Roskilde » tirs maj 09, 2023 22:46 pm

Er blevet den ikke helt lykkelige ejer af en V70 2005 170 aut.
Jeg synes motorgangen virker "hård" og den larmer ret meget. Det er nærmest en høj brummen / motorbrøl og det er IKKE hverken fra udstødning eller indsugning. Heller ikke svinghjul da det er (tror jeg nok) ikke er dobbeltmasse og symptomerne er heller ikke som ved svinghjul.
Ud over den er højlydt synes jeg den vibrerer lidt mere end normalt, derfor er motorophæng skiftet uden det hjalp.
Det kommer ingen fejlkoder på Isoft-læser. en enkelt gang kom der en fejlkode og motorlampen lyste, jeg fik den slettet og har glemt hvad koden det var.
Kan VVT-ventilen være årsag?
Andre bud på hvad det kan være?
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Hård motorgang 170HK

Indlægaf ivor » søn maj 14, 2023 9:53 am

Hej
Der er DMF svinghjul i bilen. Hvis det er noget galt med VVT er min erfaring at så vil den sætte en fejlkode.
Kan der være noget der skaber en mekanisk forbindelse mellem motor og chassis, f.eks det aflange motorophæng under gearkassen.
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg

Re: Hård motorgang 170HK

Indlægaf V70-Roskilde » man maj 15, 2023 19:23 pm

Jeg har fået af vide der ikke er DMF svinghjul i. Er du helt sikker på der er det? Men HVIS der er, burde symptomerne så ikke være anderledes?
Jeg vil få skiftet det sidste motorophæng ( det runde bagerste) og bede til det hjælper.
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Hård motorgang 170HK

Indlægaf Kingo » tirs maj 16, 2023 9:41 am

Har du skiftet alle motorophæng ? (også det nederste i passagersiden?

Det er oftest det øverste og det under gearkassen der bliver skiftet - der tales ikke så ofte om det lidt mere anonyme ophæng i passager siden . (Ud over de 3 er der de to runde du selv nævner)

https://youtu.be/evYAIYQFm2M

Evt dårlig hjulleje? eller mellem-leje på trækaksel? Eller tørre/slidte knokkelled på trækaksel?

Lyder lidt underligt når du skriver at det er "motorbrøl" - hvor mange km har motor gået?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Hård motorgang 170HK

Indlægaf ivor » tirs maj 16, 2023 11:06 am

Hej
Nu skrev du om dobbeltmasse-svinghjul, men nu ser jeg at din bil er med aut. gearkasse og så har den selvfølgelig IKKE DMF men converter i stedet for!
Med de lyde og vibrationer tyder det mest på en mek. forb. mellem motor og chassis.
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg

Re: Hård motorgang 170HK

Indlægaf V70-Roskilde » tirs maj 16, 2023 23:37 pm

Jo alle motorophæng er skiftet på nær det runde nederst og bagerst. Det vil jeg se også at få skiftet. Det lyder ikke som noget der kan stamme fra hjulleje og der er heller ingen ændringer i sving.
Motoren har gået ca 350.000 så den burde ikke være slidt og der er masser af trækkraft i den. Eneste problem er den høje lyd, som er ved acceleration og når den skal bestille noget.
Så der må undersøges nærmere om det med kontakt motor/karrosse
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster