Hej Peter_V70.
Undskylder på forhånd for længden af indlægget, men nu jeg er her, skal det hele altså med
Har 100% forståelse for dit valg af, hvad en god, svensk Volvo er for en slags bil, Peter - nemlig en model P2
.. og stort set også af dit farvevalg, men jeg foretrækker en lidt anden blå nuance - en 477 = Ocean Blue Pearl (eller hvad de nu end ynder at kalde den afh. af årgang?).
Hvorfor lige en P2?
Jo - udseendet for det første. Det ligner bare en Volvo meeeeget mere, end de nyere P3-modeller gør. Og det er et faktum, folkens!
Men også fordi P3'erne normalt har en del flere typiske fejl i specielt el-systemet, end de flottere P2 normalt har, og jeg har det bare ikke godt med el-problemer *he-he*. Desuden er og var P2 en hel del billigere end P3, hvilket selvfølgelig også har spillet ind i mit valg. Man skulle erlægge mindst 50% mere for en P3 end for en P2 for 4-5 år siden. SÅ meget bedre er de bare ikke i mine øjne - og da slet ikke udseendet
P2'erne lugter lidt mere af Voldsom Volvo i min optik. Og ja, jeg HAR faktisk været hos Luis Nielsen :-p
.. det ændrede overhovedet ikke på sagen *hæ-hæææ....*
Det er også meget muligt, at det er irrationelle argumenter - og hva' så?
Smag og behag kan ikke diskuteres, men det kan heldigvis debatteres som her ...
Hele Volvo-halløjet startede, da jeg ledte efter en V70 2,4 140 hk m/Bosch-system (de kan chippes til 170 hk). Det er små 5 år siden. Kom så til at prøvekøre en V70 2.5T årg 2003 istedet for. Mand! Det var/er bare dejlig bil .. og ditto motor ikke mindst!!
Den havde kørt ca. 275K og han ville have 72K for den, da den ikke havde en ridse trods sine mange år på bagen. Men altså - dét syntes jeg li'godt var for meget for så gammel en bil. Jeg bød 70K og ikke en dyt mere inkl. 4 nye vinterdæk på flotte fælge til kr. 10K (hans pris til mig= halv orig.pris). End ikke selvom jeg betalte 1.500,- for den FDM-test, der fandt en utæt hydraulikvæskebeholder, som blev skiftet for ejers regning, var sælger til at rokke. Så dette blev ikke min 'nye' Volvo.
Men valget af ny bil blev skam afgjort - det skulle bare være en P2 helst med samme motor OG med manuelt gear selvfølgelig. Når bare det IKKE blev til endnu én af de der sædvanlige, billige og røøøøvkedelige-, men dog altid-kørende-og-værkstedsbillige-ToMEToYouToyotaer - bilmærket jeg havde kørt i i over 30 år, lige fra da jeg skiftede MC'en ud med bil i '92.
Og hold da kaje hvor blev jeg glad for, at jeg ikke købte hans årg. 2003. For der dukkede en XC70-II 2,5T Ocean Race man. årg. '06 med 50K mindre på tælleren op for kun 13K mere end hans 72K. Og det var og er et rigtigt godt bytte, vil jeg til enhver tid mene, så den købte jeg prompte!
At den led totalskadedøden 1½ år og 40K km senere, er til at græde snot over, men sådan er livet - jeg har det heldigvis endnu.
Har forøvrigt lige passeret døds-kilometermærket for den gamle XC70 i den "nye", jeg har nu - 256.500km. Gav ca. 87K for hver af XC70'erne, da de begge havde kørt 216K - og det med 2 års mellemrum. Så de holder skam brugtbilsprisen ualmindeligt godt, må man sige. At forsikringen kun hostede op med 68K for den gamle, det burde der gøres noget ved ved lov!
Havde - forinden prøvekørslen af V70'eren - skrottet div. modeller fra hhv. VW, BMW og Ford. Biler, som ellers lød- og/eller så tiltalende ud. Men de typiske fejl og mangler på modeller i den prisklasse, jeg havde råd til, var flere/mere alvorlige, end P2-modellernes normalt kendte fejl. Derfor P2.
Og jo - så havde jeg jo faktisk forelsket mig i P2's udseende og motor efter prøveturen, og den forelskelse tog altså kun til i styrke, da jeg både så og prøvede den første XC70-II i Ocean Race-udgave på Frederiksberg i 2019. Jeg var bare solgt til stanglakrids. Det var kærlighed ved første blik
<3 V70'eren var pudsigt nok også fra Frederiksberg, hvor jeg rent faktisk også er født. Så det var næsten ment to be
Nu er både min seng, mit fiskeudstyr og min bil "Made In Sweden". Det' ikk' så ringe endda ...
Har forøvrigt spekuleret en del over, hvorfor- og hvordan to store (oprindeligt) svenske verdensforetagender som "ABU Garcia" og "Volvo" kan have den helt samme punch-line (eller hvad det nu hedder?):
"VOLVO - For life" og "ABU Garcia - For life"!??
Den lader vi lige stå et øjeblik ... for det er da lidt pudsigt, ikk'?
Forresten - den V70 T5 fra '97 jeg havde imellem mine 2 P2'ere, var og er en 20V 2.0 T5 lavet til bl.a. det italienske marked. Den havde kørt næsten 390.000 km da jeg solgte den alt for billigt (hvad gør man ikke for familien og for en rustfri, gammel Volvo), så den kører nu hos en aldeles NY og meget ung Volvo-fan på Sydfyn. For Volvo-fan, det blev han ret hurtigt efterfølgende. De kan bare noget, de der gamle Volvo'er. Specielt i fht. hvad de små, mere eller mindre nymodens pissepotter, hans kollegaer og venner har, kan
Dér sparker en gammel Volvo bare røv, gør den!
(Y)
Mens jeg husker det .... @Peter: Min 2.5T man. står til 9.8 km/l eller 10.2 l/100 km. Jeg kører normalt 11-12 km/l (displayet siger p.t. 8,7l/100 km).
Se DÉT burde der gøres noget ved i skattelovgivningen. Hvorfor hulan beskattes vi ikke af det reelle brændstofforbrug, i stedet for af et ofte lidt flyvsk (under)forbrug, fabrikken selv har (mis)oplyst om??
Tak for tålmodigheden. Kør forsigtigt derude
Mvh. Bo