Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Volvo4life » lør jul 01, 2023 19:27 pm

Tillykke med den. At købe en brugt bil er at overtage en andens problemer.

Det er en virkelig dejlig bil.

Familiens v70 231hk aut blev solgt for 6mdr siden.
Havde den fra ny, men den kørte ikke ret meget.

Den havde den store sikkerhedspakke, som var årsag til meget lange værkstedsbesøg, men ellers fejlfri bil.

Volvo Hvidovre er dygtige folk, men de tager sig også betaling for det.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Kingo » man jul 03, 2023 8:17 am

Hvis du skal have lavet de ting på værksted så vil jeg anbefale dig at køre til TP Performance i Kalundborg (Thomas Letz) - Det er altså nogen andre priser han kører med og han har styr på hans Volvoer.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Peter_V70 » man jul 03, 2023 9:32 am

Hej Kingo

Det er godt at vide. Tak for referencen. Tidligere kørte jeg gerne hele vejen til Svenske Bil i Fårevejle, som jeg havde et godt forhold til. Men der er jo desværre mange år siden, de meget pludseligt forsvandt fra landkortet.

Siden har det været Volvo i Hvidovre, som bestemt godt ved, hvordan man driver en god forretning, men jeg er så samtidig i den heldige situation, at jeg har en bror, der er mekaniker, og han kan lave det meste. I den her omgang får Volvo i Hvidore lov til at fikse baghkjulsophænget (rigeligt dyrt) og brormand klarer så kalibre, skiver og klodser. Og han kender en pladesmed, som kommer med et bud på det med rusten på forkanten af taget (stenslagsskader). Og så skulle den gerne være helt pingeling bagefter.

Så det blive fordelt lidt, hvor det nu kan gøres billigst uden at gå på kompromis. Men godt at vide, at der er et alternativ i kalundborg. Det er noteret. Tak :-)
V70 III fra dec 2008 (de siger det er en 2009 model), 2,5T, automatgear
Peter_V70
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: man apr 28, 2014 17:15 pm

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Peter_V70 » man jul 03, 2023 9:38 am

Til Volvo4Life

Hehe, så var det måske den, jeg skulle have købt ... nu fik jeg en 2.5 T med 200 HK ... der er åbenbart forskellige motorer, det var jeg ikke lige klar over.

Men det skal nok blive en god bil på sigt ... den kører rigtigt fint.

Og ellers fortsætter jagten på en V70 2007 (en 2'er) som jeg stadig synes er en smukkere bil - og ja, jeg ved godt, at det er irrationelt :D
V70 III fra dec 2008 (de siger det er en 2009 model), 2,5T, automatgear
Peter_V70
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: man apr 28, 2014 17:15 pm

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Bolvo » ons jul 26, 2023 5:29 am

Hej Peter_V70.

Undskylder på forhånd for længden af indlægget, men nu jeg er her, skal det hele altså med 8)

Har 100% forståelse for dit valg af, hvad en god, svensk Volvo er for en slags bil, Peter - nemlig en model P2 :D .. og stort set også af dit farvevalg, men jeg foretrækker en lidt anden blå nuance - en 477 = Ocean Blue Pearl (eller hvad de nu end ynder at kalde den afh. af årgang?).

Hvorfor lige en P2?
Jo - udseendet for det første. Det ligner bare en Volvo meeeeget mere, end de nyere P3-modeller gør. Og det er et faktum, folkens! ;-) :D Men også fordi P3'erne normalt har en del flere typiske fejl i specielt el-systemet, end de flottere P2 normalt har, og jeg har det bare ikke godt med el-problemer *he-he*. Desuden er og var P2 en hel del billigere end P3, hvilket selvfølgelig også har spillet ind i mit valg. Man skulle erlægge mindst 50% mere for en P3 end for en P2 for 4-5 år siden. SÅ meget bedre er de bare ikke i mine øjne - og da slet ikke udseendet 8)

P2'erne lugter lidt mere af Voldsom Volvo i min optik. Og ja, jeg HAR faktisk været hos Luis Nielsen :-p :D .. det ændrede overhovedet ikke på sagen *hæ-hæææ....* ;-)

Det er også meget muligt, at det er irrationelle argumenter - og hva' så? :D Smag og behag kan ikke diskuteres, men det kan heldigvis debatteres som her ... :-)

Hele Volvo-halløjet startede, da jeg ledte efter en V70 2,4 140 hk m/Bosch-system (de kan chippes til 170 hk). Det er små 5 år siden. Kom så til at prøvekøre en V70 2.5T årg 2003 istedet for. Mand! Det var/er bare dejlig bil .. og ditto motor ikke mindst!!

Den havde kørt ca. 275K og han ville have 72K for den, da den ikke havde en ridse trods sine mange år på bagen. Men altså - dét syntes jeg li'godt var for meget for så gammel en bil. Jeg bød 70K og ikke en dyt mere inkl. 4 nye vinterdæk på flotte fælge til kr. 10K (hans pris til mig= halv orig.pris). End ikke selvom jeg betalte 1.500,- for den FDM-test, der fandt en utæt hydraulikvæskebeholder, som blev skiftet for ejers regning, var sælger til at rokke. Så dette blev ikke min 'nye' Volvo.

Men valget af ny bil blev skam afgjort - det skulle bare være en P2 helst med samme motor OG med manuelt gear selvfølgelig. Når bare det IKKE blev til endnu én af de der sædvanlige, billige og røøøøvkedelige-, men dog altid-kørende-og-værkstedsbillige-ToMEToYouToyotaer - bilmærket jeg havde kørt i i over 30 år, lige fra da jeg skiftede MC'en ud med bil i '92.

Og hold da kaje hvor blev jeg glad for, at jeg ikke købte hans årg. 2003. For der dukkede en XC70-II 2,5T Ocean Race man. årg. '06 med 50K mindre på tælleren op for kun 13K mere end hans 72K. Og det var og er et rigtigt godt bytte, vil jeg til enhver tid mene, så den købte jeg prompte!
At den led totalskadedøden 1½ år og 40K km senere, er til at græde snot over, men sådan er livet - jeg har det heldigvis endnu.

Har forøvrigt lige passeret døds-kilometermærket for den gamle XC70 i den "nye", jeg har nu - 256.500km. Gav ca. 87K for hver af XC70'erne, da de begge havde kørt 216K - og det med 2 års mellemrum. Så de holder skam brugtbilsprisen ualmindeligt godt, må man sige. At forsikringen kun hostede op med 68K for den gamle, det burde der gøres noget ved ved lov! :x

Havde - forinden prøvekørslen af V70'eren - skrottet div. modeller fra hhv. VW, BMW og Ford. Biler, som ellers lød- og/eller så tiltalende ud. Men de typiske fejl og mangler på modeller i den prisklasse, jeg havde råd til, var flere/mere alvorlige, end P2-modellernes normalt kendte fejl. Derfor P2.
Og jo - så havde jeg jo faktisk forelsket mig i P2's udseende og motor efter prøveturen, og den forelskelse tog altså kun til i styrke, da jeg både så og prøvede den første XC70-II i Ocean Race-udgave på Frederiksberg i 2019. Jeg var bare solgt til stanglakrids. Det var kærlighed ved første blik :-D <3 V70'eren var pudsigt nok også fra Frederiksberg, hvor jeg rent faktisk også er født. Så det var næsten ment to be 8) :wink:

Nu er både min seng, mit fiskeudstyr og min bil "Made In Sweden". Det' ikk' så ringe endda ... :D 8)

Har forøvrigt spekuleret en del over, hvorfor- og hvordan to store (oprindeligt) svenske verdensforetagender som "ABU Garcia" og "Volvo" kan have den helt samme punch-line (eller hvad det nu hedder?):

"VOLVO - For life" og "ABU Garcia - For life"!??
Den lader vi lige stå et øjeblik ... for det er da lidt pudsigt, ikk'? :)

Forresten - den V70 T5 fra '97 jeg havde imellem mine 2 P2'ere, var og er en 20V 2.0 T5 lavet til bl.a. det italienske marked. Den havde kørt næsten 390.000 km da jeg solgte den alt for billigt (hvad gør man ikke for familien og for en rustfri, gammel Volvo), så den kører nu hos en aldeles NY og meget ung Volvo-fan på Sydfyn. For Volvo-fan, det blev han ret hurtigt efterfølgende. De kan bare noget, de der gamle Volvo'er. Specielt i fht. hvad de små, mere eller mindre nymodens pissepotter, hans kollegaer og venner har, kan :lol: 8) Dér sparker en gammel Volvo bare røv, gør den! :D (Y)

Mens jeg husker det .... @Peter: Min 2.5T man. står til 9.8 km/l eller 10.2 l/100 km. Jeg kører normalt 11-12 km/l (displayet siger p.t. 8,7l/100 km).
Se DÉT burde der gøres noget ved i skattelovgivningen. Hvorfor hulan beskattes vi ikke af det reelle brændstofforbrug, i stedet for af et ofte lidt flyvsk (under)forbrug, fabrikken selv har (mis)oplyst om??

Tak for tålmodigheden. Kør forsigtigt derude :-)
Mvh. Bo
'06 XC70 2.5T man VOR
'73 KAWA 350-S2A x2½ (+3/4 '77 KAWA KH400-A4 res.dels-MC)
Før: '97 V70 2.0 T5 | '06 XC70 2.5T man VOR | '00 Avensis 1.8 Sol stc | '94+'95 Carina E 2.0 SLi stc | '85 AE82 Club Prestige, '89 do California | '78 Starlet 1.1
Brugeravatar
Bolvo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: ons jan 22, 2020 1:54 am
Geografisk sted: Rudersdal, NSJ

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Strandvaskeren » tors jul 27, 2023 16:24 pm

Bolvo skrev:Mens jeg husker det .... @Peter: Min 2.5T man. står til 9.8 km/l eller 10.2 l/100 km. Jeg kører normalt 11-12 km/l (displayet siger p.t. 8,7l/100 km).
Se DÉT burde der gøres noget ved i skattelovgivningen. Hvorfor hulan beskattes vi ikke af det reelle brændstofforbrug, i stedet for af et ofte lidt flyvsk (under)forbrug, fabrikken selv har (mis)oplyst om??

Vi bliver allerede beskattet af det reelle brændstofforbrug hver gang vi tanker da der er beskatning på brændstoffet. Derudover bliver vi også beskattet, som du er inde på, af det statiske forbrugstal fabrikanten opgiver, og den beskatning er den samme uanset om du kører 100.000 km om året eller kun bruger bilen til korte søndagsture - det skal man vist være politiker for at se meningen med..
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Peter_V70 » fre jul 28, 2023 8:24 am

Strandvasker:
Hvis du er så utilfreds med at skulle betale for brændstofforbruget, kan du jo bare lade være med at køre og lade bilen stå - det koster kun 30 kr i timen (der hvor jeg bor)

:roll:
V70 III fra dec 2008 (de siger det er en 2009 model), 2,5T, automatgear
Peter_V70
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: man apr 28, 2014 17:15 pm

Re: Motor levetid V70 2.5 20V 170 HK

Indlægaf Hovn » tors okt 19, 2023 9:12 am

Hej Peter. Tillykke med bilen. Håber du stadig er glad for den. Trods de ting der skulle laves på den, er det er fin bil du har fået. Den skal du nok blive glad for.
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster