B20'er med kraftig tikke-lyd

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20'er med kraftig tikke-lyd

Indlægaf Søren B » lør aug 26, 2006 23:52 pm

Jeg synes min B20-motor er begyndt at tikke lidt vel rigeligt på det sidste. Lidt tikkende lyde kommer der vel altid fra motorer af ældre dato med meget mekanik..! Men dette er blevet kraftigere med tiden. Det lyder som om det kommer på kun ét bestemt taktslag hver gang!
Da jeg tænkte, at det kunne være en ventil ude af justering, kontrollerede jeg alle ventilspillerum. Efter at have kontrolleret og justeret alle ventiler, startede jeg motoren igen. Men tikke-lyden var der fortsat og uændret i styrke!?! Det er med sikkerhed heller ikke takthjul-sættet, der er gået, for det lyder mere bankende. Jeg har prøvet at lokalisere lyden v.h.a. en skruetrækker-spids mod flere steder på motoren, og så øret ned mod skruetrækker-håndtaget (jordemor-metoden). Jeg kunne ikke lokalisere noget..!
Tændrørene ser ens grålige og fine ud. Motoren starter uden besvær. Går fint ved ret lavt omdrejningstal i tomgang. Motorgangen er jævn ved kørsel. God acceleration v. kørsel. Stabil motortemperatur. Ingen eftertænding v. stop.
Hvad kan det skyldes? Da der muligvis kan være flere forskellige årsager til problemet, håber jeg på, at nogle her fra forummet kan komme med et bud el. to på hvad det kan være..?!?

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Duett » søn aug 27, 2006 17:18 pm

Hej Søren. Stiger og falder tikkelyden med omdrejningstallet, eller er det en konstant lyd? Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

B20'er med kraftig tikke-lyd

Indlægaf Søren B » man aug 28, 2006 1:04 am

Hej Duett!

Ja, tikke-lyden stiger og falder i takt med stigende og faldende motor-omdrejningstal.

Tak for interessen!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Gæst » man aug 28, 2006 17:11 pm

- Hvad for et knastaksel har du? er du sikkert på, du har instillet det rigtige ventilspilrum?

- Kan du prøve at måle om ventilerne bliver åbnet som de skal. Ventilspilrummet instiller man jo altid på bagsiden af akseln. Der kan du ikke se om knastakselet er slit.

Jeg forstår godt at tændrørene ser sandsynligvis ok ud. Men en kombination af flere fejlinstillinger kan muligvis give dig et forkert billede. Jeg synes det er vard at prøve.
hilsen
BJ
Gæst
 

Indlægaf mikaelmtb » man aug 28, 2006 21:57 pm

Det kunne måske være et plejlstangs leje der er ved at gå en tur! :? Det er min erfaring at det er et svagt led! I så fald vil bankelyden bare tage til, og til sidst står motoren af...

Nu ved jeg ikke hvor godt du har behandlet din motor, tænker om du har givet den gas mens den er kold, evt kørt med for tyndt/ lidt olie? :) Ikke at jeg anklager dig!
Volvo 544 Sport 1959
Volvo 544 SII 1959
Volvo 544 1964 Racerbil
Volvo 210 1966 Herregårdsvogn
Volvo Amazon 121 1969

Chevrolet 1948 Coupé, kustom
Brugeravatar
mikaelmtb
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: søn aug 27, 2006 22:45 pm
Geografisk sted: Århus / Sønderborg

tikkelyd

Indlægaf njv » tirs aug 29, 2006 21:30 pm

Selv om du har justeret ventilspillerum, kan det stadig skyldes for stort spillerum, hvis vippearmene er meget slidte. Prøv at måle spillerummet med et måleur.
njv
 

B20'er med kraftig tikke-lyd

Indlægaf Søren B » ons aug 30, 2006 17:51 pm

Hej BJ, Michaelmtb og njv!

Desværre kan jeg ikke med sikkerhed sige, hvilken knastaksel jeg har i! Fyren jeg købte den af for ca. 4 år siden, mente at det er en alm. knastaksel (B20A). Det erindrede han, så vidt vides fra den forrige ejer. Men da han ikke er typen, der ligger og roder med motor hver weekend, så er det muligt, at det var erindringsforskydelse fra hans side. Oprindeligt er vognen ”født” med B18 motor (1967 Amazon). Dog kunne noget indikere, at der alligevel er tale om en ”peppet” motor, idet der er monteret dobb. SU HIF6 karburatorer.
For at være på den ”sikre” side, har jeg alligevel valgt at justere ventilerne med 0,45mm spillerum. Jeg forstiller mig, at det er mindre skadeligt at justere 0,45mm spillerum med f.eks. en C-knast frem for at justere 0,50mm-0,55mm med en A-knast?!? Første gang jeg justerede ventiler, stod de helt klart til 0,40mm-0,45mm, hvilket måske også tyder på, at der er tale om en A-knast.
Jeg ved, at jeg selvfølgelig kan afmontere frontdækslet og aflæse hvilken knast der sidder i, men er det også muligt at finde ud af det ved at måle, hvor meget ventilen dykker, når ventilen er helt åben i forhold til, når den er lukket??
Uanset hvad, vil jeg en af dagene måle hvor meget de åbner!

Med hensyn til kørsel, har jeg i hvert fald kørt behersket i den, mens jeg har haft den. Hvordan de tidligere ejere har kørt den, vides selvfølgelig ikke! Jeg bruger altid 20W-50 multigrade-olie og overholder terminer for både skift af filter og olie.
Jeg synes tikke-lyden virker mere finmekanisk end som et plejlstangsleje, der er ved at stå af. Engang røg et plejlstangsleje på min Nimbus. Det lød højst interessant de 30 meter det stod på, med kraftig bankelyd indtil motoren satte sig fuldstændig. Jeg nåede ikke engang at bremse, og havde nær fået en røvtur..! Men det kan da godt være, at fænomenet også kan udvikle sig langsomt! Tikke-lyden har stået på de sidste ca. 500 km.

Jeg kender begrebet nåleur, og kan muligvis låne et. Men jeg ved dog ikke noget om hvordan det bruges i denne her sammenhæng. Jeg kan godt se for mig, at dele af motoren kan være meget slidte. Men generelt er motoren ikke slidt. Den trækker godt, kører op til 12,5 km på literen og bruger ikke meget olie.

Tak for interessen!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Re: B20'er med kraftig tikke-lyd

Indlægaf Gæst » ons aug 30, 2006 23:07 pm

Hej Søren,
det er nu virkeligt sjovt. Jeg har haft en lignenede opledelse. Min motor havede én Stromberg men kombineret med en c-knast. Så justerede jeg alle ventiler til 0.4 (sugende) i forventnigen af at motoren var B20A, altså A-knast. Bilen kørte faktisk ret skarp på det, men ventilerne var tydligt at høre. Inden jeg huskede, at den tidligere ejer snakkde nøget om e-topstykke og andet knast. Men hvad for en?? Efter spillrumprøve fandt jeg ud af, det burde være c eller k hvis jeg husker rigtigt. (jeg kn tjekke proceduren igen hvis du har bug for). I hvert fald skulle spillrummet så stilles til 0.5 mm. Og det gjorde jeg så.

Søren B skrev:Hej BJ, Michaelmtb og njv!
Jeg forstiller mig, at det er mindre skadeligt at justere 0,45mm spillerum med f.eks. en C-knast frem for at justere 0,50mm-0,55mm med en A-knast?!?



tværdimod!! Hvis du instiller mindre spilrum åbner ventiler jo længere og er i fare til at blive brand af. Du få så også mere tikke-lyd.

Og du har dog i forvejen 2 SU HIF6 på. Tillykke med det. :) Så har du dog sikkert også en c-knast. Det ville nemligt være en B20B.

Med OD? rigtigt hjerteligt tillykke :wink:
Thomas
Gæst
 

B20'er med kraftig tikke-lyd

Indlægaf Søren B » tors aug 31, 2006 20:07 pm

Hej Thomas!

Nå, jah..! Selvfølgelig åbner ventilerne mere, når spillerummet er mindre..! :oops:
Dog må det lige bemærkes, at tikkelyden først for nylig er begyndt at blive kraftigere. Men derfor kan det jo godt være at ventilerne står forkert alligevel.
Justering til 0,50-0,55mm må da også lige prøves. Uanset hvad, vil det være interessant, at se hvor stor/lille forskel det gør ved tilkke-lyd og evt. kørsel

/Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf BJ » tors aug 31, 2006 22:39 pm

Hej Søren,

juppi, der kommer gang i volvosnak. Ét indlæg per dag og emne. :lol:
:wink:

Det bedste ville selvfølgeligt være at prøve at sé selv, hvilken kast du har. Men jeg tror nok efter din beskrivelse, det er en B20B og formentligt én fra en 140. (Er det en 140 du køre??)

Kan du læse det her? http://www.volvoniacs.org/forum/thread. ... arfs#66632
(så behøver jeg ikke oversætte :wink: ). Men det gøre jeg ellers gerne. Bare sige til :shock:


hilsen
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: man apr 24, 2006 20:44 pm
Geografisk sted: København

B20'er med kraftig tikke-lyd

Indlægaf Søren B » lør sep 02, 2006 14:38 pm

Hej..,

Jeg har nu ændret justering af ventilerne fra 0,45mm til ca. 0,525mm.
Motoren går mærkbart roligere i tomgang nu til forskel fra før. Jeg har også sat tomgangen endnu lavere end før, uden at motoren begyndte at "pruste". Jeg har også på fornemmelsen at motoren trækker lidt bedre, men er dog i tvivl om hvorvidt det er indbildning. Højst sandsynligvis er der tale om en specialknast, som I også er inde på. Det er også tænkeligt at motoren kommer fra 140’er, og så over i min Amazon. Tikke-lyden fortsætter dog ufortrødent!
I forbindelse med ventiljusteringen målte jeg også hvor meget ventilerne åbner. Jeg har målt dem til at åbne 9½ mm. Dog observerede jeg noget interessant..! Ventil nr. 3 åbner mindre end de andre. Jeg målte den til kun at åbne ca. 7½ mm. Måske er det forklaringen på tikke-lyden. Om forklaringen så er, at én knast er mere slidt end alle de andre knaster, eller stødstangen er skadet el. for kort, har jeg svært ved at vurdere! Har nogle af jer et bud på årsagen til dette fænomen?

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Gæst » lør sep 02, 2006 22:07 pm

Søren, at stødstangen er for kort kan du udelukke. Hvis der var forskel (det ville være minimalt) så har du alligevel taget højte for det da du instillede ventilerne. Hvis der er forskel tyder det på at en knast er mere slidt. Jeg har dog aldrig prøvet at måle det.
Jeg har bare læst at man skildner imellem ventilløftning og knastløtning. Jeg kender ikke verdierne. For at finde ud af hvilken type knast man har er det afgørende at "måle" knastens profil idet man måler ved hvilken grad et bestimt spilrum rammes. Der forklares i den link jeg skrev sidst gang.
Alligevel, forskelige værdier som du måler tyder virkeligt på en slidt knast. Og en gang begyndt bliver det hurtigt værre, fordi den yderste hårde lag er allerede væk. Jeg ville bare holde øje med udviklingen og tjekke det snart igen. Måske har du malt forkert. Jeg ved ikke hvor præcis man kan gøre det.

Har du kigget ind i din thread under rubrikken el-problemer?

hilsen
Thomas
Gæst
 

Hey.

Indlægaf Klågem » fre sep 08, 2006 9:49 am

Det er ikke så tit at knasten bliver slidt ned. Men noget tyder på det i dit tilfælde.
En ting kan du dog først gøre. Og det er at kontrolerer dine ventilløftere.
Det kan gøres meget let. Af med vippetøjet. Derefter tager du stødstængerne og lægger dem i rækkefølge. Så tager du en spidstang og løfter forsigtigt ventilløfterne op. PAS NU PÅ AT DU IKKE TABER DEM.
Start med nr 3. Det var den der ikke åbnede så meget ik..
Er du uheldig at tabe en løfter. så er det af med bundkaret. eller motoren ud.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Hey.

Indlægaf Gæst » fre sep 08, 2006 13:43 pm

Klågem skrev:Så tager du en spidstang og løfter forsigtigt ventilløfterne op.


Hej Klågem, hvad er en ventilløfter for noget? Er det dem der sidder lige under stodstangene og bliver løftet fra knasterne nedfra?
Dem kan du ikke løfte op med en spidstang gennem topstykket. Kun når du har topstykket taget af.

hilsen
Thomas
Gæst
 

Indlægaf Jeppe » søn sep 10, 2006 11:23 am

Klågem skrev:Det er ikke så tit at knasten bliver slidt ned. Men noget tyder på det i dit tilfælde.



Hej Klågem

Det er faktisk et ret kendt problem, at knastakslerne bliver slidt på de første B20A motorer. Jeg har ladet mig fortælle at det skulle være et hærdningsproblem. Derfor ser man tit at en B20 har slidt udstødningsknasten på cylinder tre op inden den har kørt 200.000 km. Men så vidt jeg ved gælder det kun A-knaster. Jeg har selv oplevet det på en 142 fra 69 som havde gået 180.000 km og siden på min Amazon som også er en 69-model.


Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster