B280 motoren er en helt anden motor, der ikke har ret meget tilfælles med b27-28 motoren.
Bla. blev krumtapen ændret, og smøringen til topstykket blev ændret
Og det er ikke en renualt motor, men En PRV motor.
Dvs. den blev oprindelig udviklet som en V8 motor med 3 fabrikker i samarbejde. Peugeot Renualt og Volvo. Så kom første benzin krise og man fjernede 2 cylindre.
Med dene motor har peugeot stadig den højeste målte tophastighed på Mulsanne langsiden.
Renualt lavede en 2,5 l turbomotor.
Og alle Volvo kendere siger det er en skod motor
Bare fordi den ikke kan holde uden regelmæssige service.
Jeg kender en kanadier, over nettet, via. Mail og et par forums.
Han syntes at det kunne være sjovt at lægge en 5l ford v8 motor i sin 244.
Selve ombygninge var ikke så svær, den tog kun et års fritid + det år han havde brugt på at samle dele, og viden om ombygningen.
Han er en meget grundig mand.
Da den endelig stod køreklar, så kom problemerne.
Først havde han problemer med motorens smøresystem, den smadrede lejer, det gik der 3 gange motor ud med at løse det lille problem. Då kom varme problemerne, dem fik han også løst.
vibrations problemerne under kørsel fandt han aldrig en løsning på.
Han kunne ikke finde en gearing til bagtøjet der passede, til daglig kørsel.
Og der var konstant småting der skulde laves om, da de brød sammen.
Tilsidst blev han så træt af projektet at han skrottede bilen.
Hans store fejl var i mine øjne, at han troede at han kunne bruge bilen til daglig kørsel.
Hvor lang tid tror du egentlig at en bilfabrik bruger på at sætte en ny motor i en karosse
der går mange mandetimer med det, inden det spiller 100%
De vellykkede konverteringer på Amerikaner biler er som regel betinget af at der findes en model med V8 motor i forvejen.
Hvis det kun er en for sjov bil der ser begrænset brug, så vil jeg mene at det er muligt.
Men skal man bruge den til daglig kørsel, så er det et dødsfødt projekt fra starten af.
Kun min mening
MVH
Morten