Motor skift

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Morten VJ » tors jan 03, 2008 22:21 pm

Nej da det er pisse nemt at bygge en motor i en bil der ikke er bygget til motoren :roll:

De fleste af disse special ombygninger ruller ikke mange km om året, dels grundet nedbrud, men også grundet mærkelige vibrationer.
Der er utroligt mange ting der skal spille sammen for at få en anden motor i.
Småting som køling, ombygning af instrumenter, kadan aksel, vinkel på motor, valg af motorophæng, og hvor skal de sidde, valg af forfjedre, de bliver garenteret ikke glade for 75 kg ekstra.
Bagaksel gearing jeg tror ikke på at volvo har en der passer til en sløv V8 motor
Og mange andre småting jeg har glemt at nævne.
Motorstyringen bliver det mindste i projektet.

Men det er kun min mening.

MVh

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Volvo4life » tors jan 03, 2008 22:39 pm

Hvorfor ikke bare lægge en B280E motor i? De kan hentes for meget få penge i Sverige. Du skal ændre en lille smule på ledningsnettet men resten vil passe. Ikke noget bøvl med motorophæng, gearkasse mm.

Finder du en der har fået skiftet olie reglmæssig er det en udemærket motor, men den tåler dog ikke samme tæsk som en rigtig Volvo motor.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf volvobrynk » fre jan 04, 2008 15:27 pm

så vidt jeg kan se er den B280E, stort set den samme motor. Det er stadig en Renault motor! Dem er jeg ikke så imponeret af. Hvad er den stor forskel på en B28E og en B280E.

Folk med amerikaner biler bytter da motore, i et væk fra både, fra 4 og 6 cylindrede biler til biler med V8 smalblock /Bigblock. Jeg kan ikke forstå hvis det er sådan en umulig opgave?

Den side jeg blev linket til, vidste 2 amerikanske projekter med V8 i. De skulle efter signe køre udemærket. Hvorfor tror i ikke det kan lykkes for mig?

Jeg har ikke meget tillid til all-alu motore. Der er nu ikke noget som en af støbe jern!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Morten VJ » fre jan 04, 2008 16:47 pm

B280 motoren er en helt anden motor, der ikke har ret meget tilfælles med b27-28 motoren.
Bla. blev krumtapen ændret, og smøringen til topstykket blev ændret
Og det er ikke en renualt motor, men En PRV motor.
Dvs. den blev oprindelig udviklet som en V8 motor med 3 fabrikker i samarbejde. Peugeot Renualt og Volvo. Så kom første benzin krise og man fjernede 2 cylindre.
Med dene motor har peugeot stadig den højeste målte tophastighed på Mulsanne langsiden.
Renualt lavede en 2,5 l turbomotor.
Og alle Volvo kendere siger det er en skod motor :shock:
Bare fordi den ikke kan holde uden regelmæssige service.

Jeg kender en kanadier, over nettet, via. Mail og et par forums.
Han syntes at det kunne være sjovt at lægge en 5l ford v8 motor i sin 244.
Selve ombygninge var ikke så svær, den tog kun et års fritid + det år han havde brugt på at samle dele, og viden om ombygningen.
Han er en meget grundig mand.

Da den endelig stod køreklar, så kom problemerne.
Først havde han problemer med motorens smøresystem, den smadrede lejer, det gik der 3 gange motor ud med at løse det lille problem. Då kom varme problemerne, dem fik han også løst.
vibrations problemerne under kørsel fandt han aldrig en løsning på.
Han kunne ikke finde en gearing til bagtøjet der passede, til daglig kørsel.
Og der var konstant småting der skulde laves om, da de brød sammen.
Tilsidst blev han så træt af projektet at han skrottede bilen.
Hans store fejl var i mine øjne, at han troede at han kunne bruge bilen til daglig kørsel.
Hvor lang tid tror du egentlig at en bilfabrik bruger på at sætte en ny motor i en karosse :?: der går mange mandetimer med det, inden det spiller 100%

De vellykkede konverteringer på Amerikaner biler er som regel betinget af at der findes en model med V8 motor i forvejen.

Hvis det kun er en for sjov bil der ser begrænset brug, så vil jeg mene at det er muligt.
Men skal man bruge den til daglig kørsel, så er det et dødsfødt projekt fra starten af.

Kun min mening :wink:

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

B280

Indlægaf volvobrynk » fre jan 04, 2008 17:26 pm

Jeg har bare lidt svært at på det ind i mit hoved 8)

Det bliver kun en søndags bil!

Jeg er godt klar over det med at Renault-motoren , at det er en det er en PRV. Den er også kendt som en europa V6, og ligger i en DeLorren! Som jeg også syntes er en skod bil!
Grunden til at motoren gik i stykker, i den her bil, er at den kørte varm. Manden havde fået en forkert (Læs for kort), til at erstatte en ronifleks der var defekt. Så kørte bilen varm for manden. Temperaturemåler bliver holdt kold af fartvinden! Men motoren bliver Varm :(. Bom, Motor død! :cry:

Hvad skal en god, B280 koste.

Hvornår er det en Hvid volvo motor :?:

Jeg kender Rød motor: Gammel støder, som i min Amazon
Skråstillet/Rød blok: 240 frem Ohc-motor
PRV/Renault: alu V6er bla B280
Så er der 5 cylinder: bla 850
Men Hvid? Hvor kommer det fra?
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Morten VJ » fre jan 04, 2008 17:48 pm

Den kommer fra den 5 cylindrede benzinmotor intruduceret i 850 modellen.
Alu motor der ikke er malet, række sekseren har samme tilnavn.
Og den 4 cylindrede lige så.
Rent teknisk set er en prv motor også hvid, men den hører ikke ind under samme motorfamilie.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Volvo4life » fre jan 04, 2008 23:51 pm

B280eren er en meget bedre motor en den gamle B27/B28. Som Morten VJ skriver blev en stor del af problemerne med den tidligere version rettet, herunder også problemet med cylinderforinger der sank.

Har selv kørt Med en B280E og synes det var en dejlig motor. Havde en rigtig sund lyd og havde ingen problemer med at tage omdrejninger.

I Sverige kan du typisk få en komplet B280 og AW71 gearkasse for 1000SEK. Der er i øjeblikket en til salg i Göteborg komplet med kabler, AC og AW71 gearkasse for 500SEK.

Disse motorer må ikke køres varme. Man kan/må IKKE planslibe toppene hvis de bliver skæve.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Motor skift

Indlægaf Ejstrupmark » lør jan 05, 2008 13:52 pm

volvobrynk skrev:Hej

Min kammerat og jeg går og skruer en del i hans '76 264, men nu er motoren stået af.
Nu går vi lidt og snakker om af ligge en Chevy smallblock i den, istedet for den org. Renault-motor.
Hvis vi ikke kan få en rigtig volvo-motor, kan det ligeså godt være en smallblock!

Hvad er max antal heste den er godkendt til?
Er der nogen der har erfaringer med det?

volvohilsen
Rasmus Brynk

Hej Rasmus

Du må ligge en chevy el comino smallblock i en volvo.

Volvohilsen.
Kim Andersen
Kim Andersen
Ejstrupmark
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: lør feb 10, 2007 17:36 pm
Geografisk sted: 7900 Mors

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster