Olietyper / ventiljustering på Volvo 460 1,8 ??

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olietyper / ventiljustering på Volvo 460 1,8 ??

Indlægaf Lucky Luke » fre jan 18, 2008 15:01 pm

Hejsa

Jeg har lige købt en herlig volvo 460 1,8 :)

Jeg synes dog den klapre lidt i ventilerne..

Mit spørgsmål er så om ventilerne justeres med skiver eller på gl.dags maner ??

Og lige et tillægs spørgsmål :

Hvilken tykkelse olie køre sådan en halvgammel sag fra 95 med ?? Synes nemlig den olie der er på virker noget tynd (måske derfor ventilerne støjer)
Lucky Luke
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre dec 21, 2007 15:17 pm

Indlægaf nj » søn jan 20, 2008 12:47 pm

Hej

Jeg må desværre bedrøve dig med at ventiljustering foregår på den besværlige måde med justerskiver i forskellige tykkelser.
Mht. olie mener jeg en 10W-40 er bedst velegnet.

Mvh
NJ

Amazon 123GT 1967
460 Turbo 1995
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Lucky Luke » søn jan 20, 2008 19:43 pm

:(
Øv træls ...

Har ikke forstand på olie .. 10-40 er det en tyk olie ??

Motoren har nemlig fået sådan en sjov ringende lyd ca 2000 omdr.

Og har hørt fra en klog gut at det måske er olien der er for tynd ??

Lucky Luke
Lucky Luke
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre dec 21, 2007 15:17 pm

Indlægaf Peter_C » tirs jan 22, 2008 10:54 am

Lucky Luke skrev::(

Har ikke forstand på olie .. 10-40 er det en tyk olie ??

Lucky Luke


10W40 er vel sådan nærmest "den bløde mellemvare"

Tallet før W angiver oliens tykkelse når den er kold. Jo lavere tal, jo tyndere olie.
Tallet efter W angiver oliens tykkelse når den er varm.

Generelt gælder det at olien skal være så tynd som muligt når den er kold, så den hurtigt kan pumpes rundt i motoren og smøre alle steder, men omvendt skal den gerne kunne holde lidt på tykkelsen når den bliver varm.

En olie der f.eks. hedder SAE30 kaldes en singlegradeolie, og olier der har 2 tal for hhv. kold og varm tilstand hedder multigradeolier (de "spænder" over en bredere temperaturscala)

Indenfor almindelig bilmotorolie er 0W30 noget af det tyndeste sjask man kan opdrive og 20W50 er typen lige før det bliver sirup. Der findes også superavancerede og dyre olier (f.eks. 10W60). Det mener jeg dog er overkill til en 13 år gammel utunet og ikke-renoveret motor.

10W40 (fra en anerkedt fabrikant !!!) lyder som et godt bud på en olie til din motor.

For yderligere information om olie (alt det du vil vide om olie, og endnu mere som du ikke anede du ville vide :-))

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Lucky Luke » tirs jan 22, 2008 11:24 am

Hej Peter

Tak for olie beskrivelsen :)

Jeg var lige omkring den lokale Volvo pusher i går ..

Ventiler klapre nemlig lystigt videre, men den er så også begyndt at sige en lidt underlig klirrende / ringende / rungende lyd omkring 1800-2000 omdr ...

Det viser sig at tandremmen er for stram :(

Så når jeg får den justeret får jeg dem lige til at løber over ventilerne ..

/Lucky Luke
Lucky Luke
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre dec 21, 2007 15:17 pm

Indlægaf Hovn » tirs jan 22, 2008 20:39 pm

Det viser sig at tandremmen er for stram :(

Så når jeg får den justeret får jeg dem lige til at løber over ventilerne ..

/Lucky Luke[/quote]

Når der står tandrem, tænker jeg straks på den rem der trækker knastakslen. Det er ikke noget man spøger med. Er der noget med den, skal den og hvad der til hører skiftes, og det er øjeblikkelig. Med mindre man har lyst til en ny motor.
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf nj » ons jan 23, 2008 18:02 pm

Lucky Luke skrev:Hej Peter

Tak for olie beskrivelsen :)

Jeg var lige omkring den lokale Volvo pusher i går ..

Ventiler klapre nemlig lystigt videre, men den er så også begyndt at sige en lidt underlig klirrende / ringende / rungende lyd omkring 1800-2000 omdr ...

Det viser sig at tandremmen er for stram :(

Så når jeg får den justeret får jeg dem lige til at løber over ventilerne ..

/Lucky Luke



Hvis du intet kender til tandremmens alder og kilometer kan det kraftigt anbefales at skifte tandrem, remstrammerhjul, "løbehjul" og generatorrem

Niels Jørgen

Amazon 123GT 1967
460 Turbo 1995
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Lucky Luke » ons jan 23, 2008 20:45 pm

Jeg er i den heldige situation at der var fuld servicebog med :)

Tandremmen er ny (har kun kørt 2000 km) Tror måske det er der de har strammet den lige hårdt nok op ...
Lucky Luke
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre dec 21, 2007 15:17 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster