Lucky Luke skrev::(
Har ikke forstand på olie .. 10-40 er det en tyk olie ??
Lucky Luke
10W40 er vel sådan nærmest "den bløde mellemvare"
Tallet før W angiver oliens tykkelse når den er kold. Jo lavere tal, jo tyndere olie.
Tallet efter W angiver oliens tykkelse når den er varm.
Generelt gælder det at olien skal være så tynd som muligt når den er kold, så den hurtigt kan pumpes rundt i motoren og smøre alle steder, men omvendt skal den gerne kunne holde lidt på tykkelsen når den bliver varm.
En olie der f.eks. hedder SAE30 kaldes en singlegradeolie, og olier der har 2 tal for hhv. kold og varm tilstand hedder multigradeolier (de "spænder" over en bredere temperaturscala)
Indenfor almindelig bilmotorolie er 0W30 noget af det tyndeste sjask man kan opdrive og 20W50 er typen lige før det bliver sirup. Der findes også superavancerede og dyre olier (f.eks. 10W60). Det mener jeg dog er overkill til en 13 år gammel utunet og ikke-renoveret motor.
10W40 (fra en anerkedt fabrikant !!!) lyder som et godt bud på en olie til din motor.
For yderligere information om olie (alt det du vil vide om olie, og endnu mere som du ikke anede du ville vide
)
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
MVH Peter C: