af Ulrik Friis » tors feb 07, 2008 23:50 pm
Det er vel vigtigt er at drage fordel af den udvikling, som er sket indenfor syntetiske olier. Viskositetsindeks siger jo intet om oliens basale kvalitet som smøremiddel.
Man skal helst ikke overskride et viskositetsindeks på mere end 30, så en 0-30 eller en 10-40 SAE skulle være OK. Med den manglende kulde pt. i lille DK, så er 10-40 passende.
Kvaliteten på olien aflæses af API (amerikansk) eller ACEA (europæisk) specifikationen på olien.
API/S- gruppen er til benzinmotorer og API/C gruppen er til dieselmotorer.
API/SJ olien er fra 1996 og passer til motorer fra 2001 og bagud. API/SL er fra 2001 og designet for at give lavere olieforbrug og lavere forurening. Der er kommet en API/SM olie, som antageligt er udviklet til meget lange serviceintervaller og til motorer, som er udviklet til at køre på netop denne olie, og den er sikkert uegnet til lidt ældre motorer.
Kvalitetsniveauet stiger med det sidst anvendte bogstav.
Til dielsemotorer er der API/CH-4 fra 1998 og API/CI-4 fra 2002.
ACEA normerne er i princippet skruet sammen på samme måde. For benzinmotorer gælder ACEA A1 til A5, og personvognsdiesel ACEA B1-B5. A5 og B5 er udviklet specielt til motorer, som er konstrueret til at køre på de nye syntetiske olier med meget lange serviceintervaller.
De moderne olier til diesel biler er baseret på dieselbrændstof med et lavt indhold af svovl - mindre en 0,5 vægt%.
Når man først dykker ned i smøreolier, så fortaber man sig nemt. Der er rigtig mange faktorer i spil, som man skal tage i betragtning.
Min dieseløse kører på Agip ACEA B4 med en viskositet 10w-30 til 90 kr/l.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002