Hvilken olie til Volvos hvide motore???

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvilken olie til Volvos hvide motore???

Indlægaf Volvo4life » man jan 28, 2008 23:17 pm

Her burde være grundlag for en god diskussion.

Spørgsmålet gælder primært Volvos hvide motorer med hydrauliske løftere.

Skal nok komme med mit forslag senere.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf S.Bunzel » tirs jan 29, 2008 20:22 pm

Jeg bruger 5-40 fra 2000 og op og 10-40 fra 1999 og ned. Jeg har ikke haft problemer med det :wink:
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf VolvoSport » tirs jan 29, 2008 23:07 pm

Jeg købte min Volvo 850 stc. 1994 med B5252S i 2003 og da havde den kørt 360.000 km og den klikkede i ventilløfterne. Den brugte ca. 1 liter olie pr. 1.000 km ved køb.
Jeg har kørt på Shell Helix, siden jeg købte den og lige ind til jul 2007. Der havde bilen kørt ca. 472.000 km og olieforbruget steget til ca. 2 liter pr. 1.000 km. Jeg var efterhånden godt træt af at hælde alt den olie lige igennem motoren, så jeg skiftede til OK 10W40 semisyntetisk fra Kvickly.
Nu efter at have kørt ca. 5.000 km på OK olien, bruger den i gennemsnit under 1 liter olie pr. 1.000 km og den klikker slet ikke nær så meget som før. Og motoren har fået en helt anden og bedre lyd generelt.

Jeg har siden fået fortalt af en Volvospecialist, at Shell Helix ikke egner sig til Volvo motorer med hydrauliske ventilløftere. Det kan der da tilsyneladende være noget om.

Inden folk farer i flint over det store olieforbrug, skal det dog lige tilføjes, , at jeg i september 2007 købte en "ny" motor med km garanti på 124.000, som skulle have været monteret i efteråret, men pga. tidsmangel er motorskiftet blevet udsat til foråret. Selv om olieforbruget er faldet skifter jeg motoren alligevel. Den nye har jo heller ikke godt af at stå uden at blive brugt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf lhb » lør feb 02, 2008 15:43 pm

Jeg har tidligere benyttet 0w30 fra Castrol og benytter nu 5w40 esso fra jem&fix. Har aldrig bemærket olieforbrug på de 7000-8000 km jeg kører mellem olieskifte. Ventilløfterne snakker da lidt men ikke noget bekymrende. Motor B5234T4 245000 km.

Lars
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs jul 10, 2007 20:45 pm
Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf Volvo 960 » søn feb 03, 2008 16:34 pm

Jeg benytter 5-50 fuldsyntetisk olie fra Biltema (449 kr. for 10 ltr.) på min 960 3,0 24 ventiler, den bruger intet olie mellem olieskift, ihvertfald ikke noget jeg kan se på oliepinden. Koldstart prøver jeg kun sjældent da den er monteret med fyr :lol: , men hvis fyret ikke har været i brug, siger ventilerne ikke meget, og kun meget kort tid, som beskrevet i instruktionsbogen.
Steen

Tidligere Volvo'er.
Volvo V50 1.8 årg. 2004
Volvo 855 2.5 aut. årg. 1996
Volvo 965 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 745 2,0 GL årg. 1990
Volvo 964 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 744 GL 2,0 årg. 1990
Volvo 264 2,7 GLE aut. årg. 1978
Volvo 245 2,3 GLT årg. 1987
Brugeravatar
Volvo 960
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: ons nov 14, 2007 12:17 pm
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlægaf Ulrik Friis » tors feb 07, 2008 23:50 pm

Det er vel vigtigt er at drage fordel af den udvikling, som er sket indenfor syntetiske olier. Viskositetsindeks siger jo intet om oliens basale kvalitet som smøremiddel.

Man skal helst ikke overskride et viskositetsindeks på mere end 30, så en 0-30 eller en 10-40 SAE skulle være OK. Med den manglende kulde pt. i lille DK, så er 10-40 passende.

Kvaliteten på olien aflæses af API (amerikansk) eller ACEA (europæisk) specifikationen på olien.

API/S- gruppen er til benzinmotorer og API/C gruppen er til dieselmotorer.

API/SJ olien er fra 1996 og passer til motorer fra 2001 og bagud. API/SL er fra 2001 og designet for at give lavere olieforbrug og lavere forurening. Der er kommet en API/SM olie, som antageligt er udviklet til meget lange serviceintervaller og til motorer, som er udviklet til at køre på netop denne olie, og den er sikkert uegnet til lidt ældre motorer.

Kvalitetsniveauet stiger med det sidst anvendte bogstav.

Til dielsemotorer er der API/CH-4 fra 1998 og API/CI-4 fra 2002.

ACEA normerne er i princippet skruet sammen på samme måde. For benzinmotorer gælder ACEA A1 til A5, og personvognsdiesel ACEA B1-B5. A5 og B5 er udviklet specielt til motorer, som er konstrueret til at køre på de nye syntetiske olier med meget lange serviceintervaller.

De moderne olier til diesel biler er baseret på dieselbrændstof med et lavt indhold af svovl - mindre en 0,5 vægt%.

Når man først dykker ned i smøreolier, så fortaber man sig nemt. Der er rigtig mange faktorer i spil, som man skal tage i betragtning.

Min dieseløse kører på Agip ACEA B4 med en viskositet 10w-30 til 90 kr/l.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster