MOTOR Nr. 850 2,5 20 V 1993 ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

MOTOR Nr. 850 2,5 20 V 1993 ?

Indlægaf Fl. » ons jan 30, 2008 18:07 pm

1. Hvor kan jeg se motornummeret ?
2. Jeg ved fra VOLVO, at nummeret bør være B5252FS, men kan ikke finde det.
3. Hvor mange HK har den ?
4. Er der nogle steder man kan downloade en værksteds / Reparations manual ?
5. Er den nogen der kender og ved noget om B5252FS motoren og hvad kan de fortælle ?

Hej

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf VolvoSport » ons jan 30, 2008 20:20 pm

Hej Flemming

Det er ikke en B5252 motor, hvis den har 20 ventiler. Så er det en B5254.
Det sidste tal står for antallet af ventiler pr. cylinder.

1. Normalt står motortypen på et klistermærke på tandremsbeklædningen.

2. Jeg mener at motoren skal hedde B5252S i 1993. Mener at de først kom til at hedde B5252FS senere.
Min 850, som er indreg. første gang i dec. 1993 er med B5252S motor. Nogen må rette mig, hvis jeg tager fejl mht. F og FS.

3. Hvis det er en B5252S fra 1991-1993 har den 140 hk og 206 Nm. Hvis det er en B5252FS fra 1995-97 har den 144 hk og 206 Nm.

En B5254FS har 170 hk og 220 Nm.

4. Ved ikke hvor det kan downloades.

5. Hvad vil du præcist vide?

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: MOTOR Nr. 850 2,5 20 V 1993 ?

Indlægaf Peter_C » ons jan 30, 2008 22:26 pm

Fl. skrev:4. Er der nogle steder man kan downloade en værksteds / Reparations manual ?
Flemming


Ikke lovligt !
Haynes-manualen til 850´eren er dog "derude et sted" kan jeg se, ved en hurtig Googling

Hvis du hellere vil have en lovlig udgave i papir som du kan tage med ud til bilen når du skal rode, kan jeg anbefale Birgers Billige Bilbøger. Han har brugte Haynes til 140,-

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf kimmer » ons jan 30, 2008 22:33 pm

Købte Haynes v70 1996-1999 på www.haynes.co.uk, bestilte den svenske udgave. Pris 240 kr alt inklusiv. Bogen er ny og flot indbundet og kan vist svare på alt :lol:
Jeg regner med at køre i min Volvo i mange år endnu, så mine 240 kr er godt givet ud :wink:
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Fl. » ons jan 30, 2008 23:07 pm

VolvoSport skrev:Hej Flemming

Det er ikke en B5252 motor, hvis den har 20 ventiler. Så er det en B5254.
Det sidste tal står for antallet af ventiler pr. cylinder.

1. Normalt står motortypen på et klistermærke på tandremsbeklædningen.

2. Jeg mener at motoren skal hedde B5252S i 1993. Mener at de først kom til at hedde B5252FS senere.
Min 850, som er indreg. første gang i dec. 1993 er med B5252S motor. Nogen må rette mig, hvis jeg tager fejl mht. F og FS.

3. Hvis det er en B5252S fra 1991-1993 har den 140 hk og 206 Nm. Hvis det er en B5252FS fra 1995-97 har den 144 hk og 206 Nm.

En B5254FS har 170 hk og 220 Nm.

4. Ved ikke hvor det kan downloades.

5. Hvad vil du præcist vide?

Mvh Christian




Hej Christian,

Tak for tilbagemeldingen,

Årsagen til at jeg er meget interesseret i det korrekte motor nr. er, at der kommer en lille skurrende lyd fra området omkring den servopumpen, og jeg har mistænkt dels den fjederbelastede remstrammer rulle og det fastesiddende mellemhjul, der jo begge har kuglelejer, for at være årsag til støjen, og for kunne bestille disse hjul, rem for både servopumpen og tandrem og evt. strammerhjul for tandrem, ( der kan være tale om 2 forskellige tandremme, en lidt bredere og lidt længere) skal jeg være ret sikker på hvilken motor jeg har liggende i 850èren.

Volvo, siger at ifølge steldnummeret, skal det være en B 5252 FS, men der står også på bagenden af bilen " 850 GLE 20V", så jeg meget i vilrede.

Jeg har været inde på www.spare-parts.dk, hvor man kan downloade et volvo 850 reservedels katalog med tilhørende priser.
I dette katalog, er den første side helliget en beskrivelse om steld nummeret og hvordan de forskellige cifre og bogstaver skal decifreres og der bliver det også til en B 5252 FS.

Skiltet på motoren ell. tandremshuset er væk.

I den tilhørende medfølgende instruktionsbog, eksisterer bilen med 3 motorvarianter:
1.: B 5252 S 10 ventiler
2.: B 5204 S 20 ventiler
3.: B 5254 S 20 ventiler

Hvis man ser ned i motorrummet på venstre støddæmpertårn (modsat førersiden), står følgende :

Motorfamilie: 1.: G1 B 5254 FS-91
2.: G1 B 5204 FS-91
3.: G1 B 5252 S -93

Jeg fornemmer ikke at motoren har 170 HK, men da jeg til i går havde en 940 fra 94 med 116 HK, synes jeg at de ca. 140 / 144 Hk bedre kan passe.

Endvidere kan motoren jo også være skiftet???

Men jeg er i vilrede.

Hilsen

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf VolvoSport » ons jan 30, 2008 23:47 pm

Hej Flemming

Har du nogen ide om, at bilen evt. kan ske at være importeret?

Hvis den f.eks. kommer fra Italien, kan den være udstyret med en B5204S motor, som er en 2,0 liters med 20 ventiler. Der skal dog stå 20 valve på toppen af motoren på dækslet over tændrørene.
B5204S har 143 hk og 176 Nm.
Hvis man stiger direkte fra en Volvo 850 med B5252S motor med 140 hk og 206 Nm, og over i en Volvo 850 med B5204, vil den føles særdeles sløv, da den slet ikke har den samme sejtrækkende effekt, som B5252S har pga. det meget lavere drejningsmoment. Det har jeg selv afprøvet.

Men ellers bliver du nødt til at lukke den sorte boks op i højre side af motorrummet ved siden af sprinklerpåfyldningen, så du kan aflæse nummeret på styreboksen. Det nummer vil afsløre, hvilken motor det drejer sig om, da styreboksen kun passer til nøjagtigt den motor, den er bygget til.

Mvh Christian
Sidst rettet af VolvoSport tors jan 31, 2008 0:41 am, rettet i alt 1 gang.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 0:13 am

VolvoSport skrev:Hej Flemming

Har du nogen ide om, at bilen evt. kan ske at være importeret?

Hvis den f.eks. kommer fra Italien, kan den være udstyret med en B5204S motor, som er en 2,0 liters med 20 ventiler. Der skal dog stå 20 valve på toppen af motoren på dækslet over tændrørene.
B5204S har 144 hk og ca. 175 Nm.
Hvis man stiger direkte fra en Volvo 850 med B5252S motor med 140 hk og 206 Nm, og over i en Volvo 850 med B5204, vil den føles særdeles sløv, da den slet ikke har den samme sejtrækkende effekt, som B5252S har pga. det meget lavere drejningsmoment. Det har jeg selv afprøvet.

Men ellers bliver du nødt til at lukke den sorte boks op i højre side af motorrummet ved siden af sprinklerpåfyldningen, så du kan aflæse nummeret på styreboksen. Det nummer vil afsløre, hvilken motor det drejer sig om, da styreboksen kun passer til nøjagtigt den motor, den er bygget til.

Mvh Christian



Tak for tipper Christian.

Jeg har ikke på fornemmelsen at den er importeret, da den har kørt i ålborg,randers og århus ved de foregående ejere.

PÅ toppen af dækslet står kun DOCH


Hilsen
Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf VolvoSport » tors jan 31, 2008 0:40 am

Ja så blev vi det klogere.
Hvis der står DOHC er det "bare" en 10 ventilet. Om det så er en B5202 eller en B5252 er så det næste vi skal have fundet frem til.
Og da B5202 ikke fremgår i den medfølgende instruktionsbog, kan det jo næsten kun være en B5252.
Der kan selvfølgelig være lagt en anden instruktionsbog i bilen, inden du køber den, men du kan da se i bogen, om den er printed i samme år som bilen er fra. Og normalt står årstallet også på forsiden af bogen.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 11:12 am

VolvoSport skrev:Ja så blev vi det klogere.
Hvis der står DOHC er det "bare" en 10 ventilet. Om det så er en B5202 eller en B5252 er så det næste vi skal have fundet frem til.
Og da B5202 ikke fremgår i den medfølgende instruktionsbog, kan det jo næsten kun være en B5252.
Der kan selvfølgelig være lagt en anden instruktionsbog i bilen, inden du køber den, men du kan da se i bogen, om den er printed i samme år som bilen er fra. Og normalt står årstallet også på forsiden af bogen.

Mvh Christian


Hej igen Christian.

Tak fordi du holder så vedvarende fast i mysteriet.

På forsiden af instruktionsbogen står der 1993, men det forvirrer bare at der på bagsmækken står 20V.
Jeg har endnu ikke fået kontrolleret "Boxen" i motorrummet, så jeg vender tilbage.

Hej

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Hovn » tors jan 31, 2008 13:16 pm

Normalt er på en 850er:

850/GL = 2,0L 10V.

GLE = 2,5L 10V.

2,5L 20Veren hedder GLT.

2.0L 20V kender jeg ikke til i Danmark.
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 17:47 pm

VolvoSport skrev:Hej Flemming

Har du nogen ide om, at bilen evt. kan ske at være importeret?

Hvis den f.eks. kommer fra Italien, kan den være udstyret med en B5204S motor, som er en 2,0 liters med 20 ventiler. Der skal dog stå 20 valve på toppen af motoren på dækslet over tændrørene.
B5204S har 143 hk og 176 Nm.
Hvis man stiger direkte fra en Volvo 850 med B5252S motor med 140 hk og 206 Nm, og over i en Volvo 850 med B5204, vil den føles særdeles sløv, da den slet ikke har den samme sejtrækkende effekt, som B5252S har pga. det meget lavere drejningsmoment. Det har jeg selv afprøvet.

Men ellers bliver du nødt til at lukke den sorte boks op i højre side af motorrummet ved siden af sprinklerpåfyldningen, så du kan aflæse nummeret på styreboksen. Det nummer vil afsløre, hvilken motor det drejer sig om, da styreboksen kun passer til nøjagtigt den motor, den er bygget til.

Mvh Christian



Hej Christian,

Så har jeg haft åbnet "DEN SORTE BOX", og der står følgende:

SIMENS S 10395540 C + P 3507862 + CP 04 + 1T 200 48969 +
T 9227 + Z.2 VOLVO som står på tværs af selve elektronikenheden.

Kan du decifrere disse tal ???

Jeg begynder også hælde over til, at der måske er lagt en anden motor i måske ?

En anden i dette forum, ved navn HAVN, er også kommet til undsætning, med oplysning om at en 850 GLE kører normalvis med en 2,5L 10V motor.


Hilsen Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf VolvoSport » tors jan 31, 2008 19:42 pm

Jeg har prøvet at kigge i det originale reserelskatalog, og der står der ikke nogen af de numre, så jeg kan ikke afkode dem for dig. Du bliver nok nødt til at ringe til Volvo.

Jeg har en boks liggende hvor der står:
S103955406B + P1275009 + C002 + 1T50326845 + T95342 + Y.2 VOLVO
Den er til en B5252FS fra 1996.

Motorkoden (f.eks. B5252S) står faktisk også på selve motorblokken. Men det er svært at komme til at se. Det skal stå ved cylinder 1 på udstødningssiden næsten helt fremme ved inddækningen til tandremmen. Det kræver vist et spejl og godt med lys for at kunne aflæse det der.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » tors jan 31, 2008 20:41 pm

Hvad siger papirene på bilen? Der står vel noget om modelvariant.

Har personligt kigget på en sølvfarvet 850er st.car hos en lokal forhandler med et 20v logo, men med 10v i motorrummet.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 22:09 pm

VolvoSport skrev:Jeg har prøvet at kigge i det originale reserelskatalog, og der står der ikke nogen af de numre, så jeg kan ikke afkode dem for dig. Du bliver nok nødt til at ringe til Volvo.

Jeg har en boks liggende hvor der står:
S103955406B + P1275009 + C002 + 1T50326845 + T95342 + Y.2 VOLVO
Den er til en B5252FS fra 1996.

Motorkoden (f.eks. B5252S) står faktisk også på selve motorblokken. Men det er svært at komme til at se. Det skal stå ved cylinder 1 på udstødningssiden næsten helt fremme ved inddækningen til tandremmen. Det kræver vist et spejl og godt med lys for at kunne aflæse det der.

Mvh Christian


Hej Christian,

Jeg prøver at finde nummeret på blokken, men ikke i aften, det stormer og sner/regner her lige nu, men tak

Hilsen Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 22:16 pm

Volvo4life skrev:Hvad siger papirene på bilen? Der står vel noget om modelvariant.

Har personligt kigget på en sølvfarvet 850er st.car hos en lokal forhandler med et 20v logo, men med 10v i motorrummet.


Hej VOLVO4LIFE,

Papierene siger at det er en B5252FS, som VOLVO har oplyst, på bagsmækken står der 20V

Har VOLVO snydt og lagt en 10V i uden af pille det bagerste skilt af ???

Der er noget der ikke stemmer helt overens, jeg prøver imorgen at lede efter motornummeret på selve blokken.

Men tak for interressen

Hilsen

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster