Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Fl. skrev:4. Er der nogle steder man kan downloade en værksteds / Reparations manual ?
Flemming
VolvoSport skrev:Hej Flemming
Det er ikke en B5252 motor, hvis den har 20 ventiler. Så er det en B5254.
Det sidste tal står for antallet af ventiler pr. cylinder.
1. Normalt står motortypen på et klistermærke på tandremsbeklædningen.
2. Jeg mener at motoren skal hedde B5252S i 1993. Mener at de først kom til at hedde B5252FS senere.
Min 850, som er indreg. første gang i dec. 1993 er med B5252S motor. Nogen må rette mig, hvis jeg tager fejl mht. F og FS.
3. Hvis det er en B5252S fra 1991-1993 har den 140 hk og 206 Nm. Hvis det er en B5252FS fra 1995-97 har den 144 hk og 206 Nm.
En B5254FS har 170 hk og 220 Nm.
4. Ved ikke hvor det kan downloades.
5. Hvad vil du præcist vide?
Mvh Christian
VolvoSport skrev:Hej Flemming
Har du nogen ide om, at bilen evt. kan ske at være importeret?
Hvis den f.eks. kommer fra Italien, kan den være udstyret med en B5204S motor, som er en 2,0 liters med 20 ventiler. Der skal dog stå 20 valve på toppen af motoren på dækslet over tændrørene.
B5204S har 144 hk og ca. 175 Nm.
Hvis man stiger direkte fra en Volvo 850 med B5252S motor med 140 hk og 206 Nm, og over i en Volvo 850 med B5204, vil den føles særdeles sløv, da den slet ikke har den samme sejtrækkende effekt, som B5252S har pga. det meget lavere drejningsmoment. Det har jeg selv afprøvet.
Men ellers bliver du nødt til at lukke den sorte boks op i højre side af motorrummet ved siden af sprinklerpåfyldningen, så du kan aflæse nummeret på styreboksen. Det nummer vil afsløre, hvilken motor det drejer sig om, da styreboksen kun passer til nøjagtigt den motor, den er bygget til.
Mvh Christian
VolvoSport skrev:Ja så blev vi det klogere.
Hvis der står DOHC er det "bare" en 10 ventilet. Om det så er en B5202 eller en B5252 er så det næste vi skal have fundet frem til.
Og da B5202 ikke fremgår i den medfølgende instruktionsbog, kan det jo næsten kun være en B5252.
Der kan selvfølgelig være lagt en anden instruktionsbog i bilen, inden du køber den, men du kan da se i bogen, om den er printed i samme år som bilen er fra. Og normalt står årstallet også på forsiden af bogen.
Mvh Christian
VolvoSport skrev:Hej Flemming
Har du nogen ide om, at bilen evt. kan ske at være importeret?
Hvis den f.eks. kommer fra Italien, kan den være udstyret med en B5204S motor, som er en 2,0 liters med 20 ventiler. Der skal dog stå 20 valve på toppen af motoren på dækslet over tændrørene.
B5204S har 143 hk og 176 Nm.
Hvis man stiger direkte fra en Volvo 850 med B5252S motor med 140 hk og 206 Nm, og over i en Volvo 850 med B5204, vil den føles særdeles sløv, da den slet ikke har den samme sejtrækkende effekt, som B5252S har pga. det meget lavere drejningsmoment. Det har jeg selv afprøvet.
Men ellers bliver du nødt til at lukke den sorte boks op i højre side af motorrummet ved siden af sprinklerpåfyldningen, så du kan aflæse nummeret på styreboksen. Det nummer vil afsløre, hvilken motor det drejer sig om, da styreboksen kun passer til nøjagtigt den motor, den er bygget til.
Mvh Christian
VolvoSport skrev:Jeg har prøvet at kigge i det originale reserelskatalog, og der står der ikke nogen af de numre, så jeg kan ikke afkode dem for dig. Du bliver nok nødt til at ringe til Volvo.
Jeg har en boks liggende hvor der står:
S103955406B + P1275009 + C002 + 1T50326845 + T95342 + Y.2 VOLVO
Den er til en B5252FS fra 1996.
Motorkoden (f.eks. B5252S) står faktisk også på selve motorblokken. Men det er svært at komme til at se. Det skal stå ved cylinder 1 på udstødningssiden næsten helt fremme ved inddækningen til tandremmen. Det kræver vist et spejl og godt med lys for at kunne aflæse det der.
Mvh Christian
Volvo4life skrev:Hvad siger papirene på bilen? Der står vel noget om modelvariant.
Har personligt kigget på en sølvfarvet 850er st.car hos en lokal forhandler med et 20v logo, men med 10v i motorrummet.
Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster