Olieforbrug og Mine Erfaringer med DUCKHAMS

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olieforbrug og Mine Erfaringer med DUCKHAMS

Indlægaf Fl. » ons jan 30, 2008 19:13 pm

Jeg har siddet og læst div. indlæg, bl.a. om olie forbrug, og synes at jeg vil fortælle lidt om mine erfaringer med DUCKHAMS motorolie.

Første gang jeg stiftede bekendskab med DUCKHAMS, var en mekaniker, (dengang vel midt i fyrrene, så novice var han ikke,) der havde en Kadett 1,2 L. som han lige havde fået udboret med nye stempler, krumtap og ventiler slebet og afrettet. Efter at have samlet motoren, og begyndte at køre i bilen, viste det sig at den brugte olie.
Han prøvede mange ting for at finde fejlen, og den tabte det ikke.
Til sidst skildte han motoren ad, for at se om der var noget som kunne forklare det, men fandt intet, så pakkede han motoren i kasser og kørte dem ud til firmaet som havde udboret den, og alt overholdt specifikationerne. Han fik der at vide at han skulle prøve at skifte til DUCKHAMS olie, og det gjorde han, og vupti olieforbruget holdt op.

Siden dengang har jeg altid kørt på DUCKHAMS olier.
Jeg havde dengang en 240 fra 84, og den spandt som en kat der havde fået fløde, og den brugte naturligvis ikke olie, heller ikke ved olieskift på 10.000 km og den havde kørt tæt på de 300.000 km.

Så fik jeg en 740, igen DUCKHAMS olie på og ingen problemer, heller ikke forbrug. Km 305.000 Km.

Så fik jeg en 940, samme historie igen. 299.000 Km.

Nu har jeg så fået en 850 GLE 2,5 20V som jeg imangel på DUCKHAMS, har måttet fylde Mobil synt S 10W - 40 på, og den snakker lidt i de hydrauliske ventilløftere de første par minutter, så den skal nok have en 5W - 30 ell 40 næste gang, men da bliver det DUCKHAMS. 279.000 Km.

Jeg havde engang et lille værksted med en Mercedes 709 ladvogn Diesel, som også kørte på DUCKHAMS DIESEL, denhavde kørt i nærheden af en halv million km. og der blev ikke efterfyldt ved olieskift på 10.000 km.

Den solgte jeg til en bekendt, som fyldte ELF motorolie på, og så var der
olieforbrug, så det baskede. 4000 km. og såskulle der efterfyldes med 2 liter ELF på.... for hver 4000 km.

Jeg har naturligvis fortalt alle der gad høre på det, om DUCKHAMS, bl.a. en landmand der havde en ældgammel dieseltraktor, som næsten brugte mere motorolie end dieselolie. Han prøvede med DUCKHAMS. Olieforbruget faldt meget dramatisk, men holdte ikke helt op, så nu kører han også på DUCKHAMS.

I min familie, er der også en 850èr 2,5 10V der drak næsten al 5W-40 ELF olien, så meget at olie lampen lyste på ca 1-2 måneder.
Nu kører han også på DUCKHAMS 10W-40 og kan den køre 10.000 Km. uden ekstra påfyldning, men den knævrer lidt i ventilløfterne, så han skifter nok til 5W 30 i vintermånederne.

Jeg ved ikke hvad der er i DUCKHAMS olierne, men det stopper tilsyneladende olieforbruget.

Men der er desværre blevet sværdere at skaffe DUCKHAMS efter at den danske importør har droppet det, men BILKA og MG-CENTRENE, samt en forhandler på øen MORS, har det endnu.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er det BP og CASTROL der har DUCKHAMS mærket under deres vinger.

Hvis der nogen der har lyst til at komme med deres erfaringer om DUCKHAMS olie, både godt og skidt, kunne vi alle blive lidt klogere på det der med motorolier.

Flemming.
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf ginge123 » ons jan 30, 2008 21:26 pm

Har godtnok også altid hørt rodende ord om Duckhams olie.
Specielt til ældre biler.
Min er begyndt at bruge olie efter den blev chippet, samt tikke i ventilerne når den er kold.
Mons-tro man skulle prøve det næste gang olielampen lyser :roll:
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm

Indlægaf Volvo4life » ons jan 30, 2008 22:04 pm

Det var godt nok lidt af en historie. Gad vide om din email adresse ender på @duckhams.dk :D
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter_C » ons jan 30, 2008 22:12 pm

Jeg har blandede erfaringer med Duckhams.
Firebirden kører på Duckhams Q20/50 men med et årligt kørselsforbrug på ikke over 1500 km er det svært at sige om den bruger noget mellem det årlige olieskift.

Jeg har også prøvet Duckhams på min Corolla, og det gør jeg ikke igen.
Det var QX 5W40 Semisynthetic, og aldrig hverken før eller siden er 4,5 liter olie rendt igennem motoren på så kort tid.
Corollaen kører nu på Castrol Magnatec, det samme gør Volvoen når jeg om ikke så længe får taget mig sammen til at skifte. Olieforbruget for Corollaen ligger (igen) under 1 liter for 10.000 km og Volvoen har jeg endnu ikke haft længe nok til at ane om den bruger olie.

Hvad Firebirden angår, så mener jeg, jeg har brugt al den Duckhams Q20/50 jeg købte da Høyer Autodele stoppede forhandlingen, så jeg må nok ud og købe olie til efteråret. Det bliver Castrol Classic.

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Fl. » ons jan 30, 2008 23:28 pm

Peter_C skrev:Jeg har blandede erfaringer med Duckhams.
Firebirden kører på Duckhams Q20/50 men med et årligt kørselsforbrug på ikke over 1500 km er det svært at sige om den bruger noget mellem det årlige olieskift.

Jeg har også prøvet Duckhams på min Corolla, og det gør jeg ikke igen.
Det var QX 5W40 Semisynthetic, og aldrig hverken før eller siden er 4,5 liter olie rendt igennem motoren på så kort tid.
Corollaen kører nu på Castrol Magnatec, det samme gør Volvoen når jeg om ikke så længe får taget mig sammen til at skifte. Olieforbruget for Corollaen ligger (igen) under 1 liter for 10.000 km og Volvoen har jeg endnu ikke haft længe nok til at ane om den bruger olie.

Hvad Firebirden angår, så mener jeg, jeg har brugt al den Duckhams Q20/50 jeg købte da Høyer Autodele stoppede forhandlingen, så jeg må nok ud og købe olie til efteråret. Det bliver Castrol Classic.

MVH Peter C:



Hej Peter

Tak for tilbagemeldingen,

Jeg har også kørt på 20W-50 på min 240 og 740, men efter at jeg fra min lokale forhandler fik at vide at 20W50 olien kun var flydende nok ned til ca. +2grader, og at jeg kunne høre plejlstængerne i et kort tidsrum 1-2 min. fravalgte jeg 20W-50 og gik ned til 15W-40 om sommeren og 10W 40 om vinteren, og har været fuld tilfreds med det.

Det skal her også siges at jeg skifter olie for hver 7.500 km + filter, da jeg mener at en ikke syntetisk olie har kortere levetid.

Jeg har en lille " finger test", der går ud på at dyppe venstre pegefinger i det gamle aftappede olie og højre pegefinger i den nye olie, og så på samme tid gnide begge pege og tommelfingre mod hinanden, så kan man tydeligt mærke at den gamle olie ikke er så fed som den nye, det samme må jo så være tilfældet i plejllejer og hovedlejer, så derfor foretager jeg hyppige olieskift.

Jeg har ikke prøvet QX 5W 40, men muligvis til næste vinter, som en test.

Jeg har på fornemmelsen at en 5W 40 olie, er lige tynd nok i sommermånederne og at det nok er derfor at den drikker det som sødmælk.

I min instruktionsbog for 850èren, står at en:
5W-30 olie går fra under -40 og op til 20 + grader.
10W-30 går fra -20 til +30 grader
10W-40 går fra -20 til + 40 grader
15W-40 går fra -15 til + over 50 grader

jeg vil først prøve 10W-40 her i sommer.

Hilsen og tak for indlæget

Flemming.


Jeg har sat nogle links ind, fra volvocars dk, som beskriver lidt om forskellen mellem syntetiske og ikke syntetiske olier, samt at VOLVO foreskriver brugen af CASTROLS Produkter.

http://www.volvocars.dk/salesandservice ... ralOil.htm

http://www.volvocars.dk/salesandservice ... ticOil.htm

http://www.volvocars.dk/salesandservice ... antage.htm

http://www.volvocars.dk/salesandservice ... School.htm
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Volvo 960 » tors jan 31, 2008 8:12 am

Min 960 3,0 24 ventiler kører på 5-50 fuldsyntetisk olie fra Biltema, det var den forrige ejer som anbefalede denne olie, det har han altid kørt med, den bruger intet olie mellem olieskift :D , ihvertfald ikke noget jeg kan se på oliepinden. Koldstart prøver jeg kun sjældent ( den er monteret med fyr :) ) og der siger ventilerne ikke meget. På konens 740 kører jeg normalt med 10w-40, og det var da også min første tanke med 960eren, men den kører sådan set meget godt med 5-50, så indtil videre fortsætter jeg med det. Jeg kan tilføje at min gamle Land Rover simpelthen elskede :P Duckhams 20/50, når jeg kørte med denne olie (kun om sommeren) så var det som at få en ny motor, intet olieforbrug (næsten), blød motorgang, mindre røgudvikling, mindre støj osv. i Land Rover kredse anses Duckhams 20/50 som olien over alle olier, når det gælder de ældre motorer, faktisk så meget at der bliver skrevet om det på deres forum når der er fundet et sted hvor det kan købes på tilbud.
Sidst rettet af Volvo 960 søn feb 03, 2008 16:26 pm, rettet i alt 3 gange.
Steen

Tidligere Volvo'er.
Volvo V50 1.8 årg. 2004
Volvo 855 2.5 aut. årg. 1996
Volvo 965 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 745 2,0 GL årg. 1990
Volvo 964 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 744 GL 2,0 årg. 1990
Volvo 264 2,7 GLE aut. årg. 1978
Volvo 245 2,3 GLT årg. 1987
Brugeravatar
Volvo 960
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: ons nov 14, 2007 12:17 pm
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 11:21 am

Volvo 960 skrev:Min 960 3,0 24 ventiler kører på 5-50 fuldsyntetisk olie fra Biltema, det var den forrige ejer som anbefalede denne olie, det har han altid kørt med, den bruger intet olie mellem olieskift :D , ihvertfald ikke noget jeg kan se på oliepinden. Koldstart prøver jeg kun sjældent ( den er monteret med fyr :) ) og der siger ventilerne ikke meget. På konens 740 kører jeg normalt med 10w-40, og det var da også min første tanke med 960eren, men den kører sådan set meget godt med 5-50, så indtil videre fortsætter jeg med det.
Iøvrigt kan jeg tilføje at min gamle Land Rover simpelthen elskede :P Duckhams 20/50, når jeg kørte med denne olie (kun om sommeren) så var det som at få en ny motor, intet olieforbrug (næsten), blød motorgang, mindre røgudvikling, mindre støj osv. i Land Rover kredse anses Duckhams 20/50 som olien over alle olier, når det gælder de ældre motorer, faktisk så meget at der bliver skrevet om det på deres forum når der er fundet et sted hvor det kan købes på tilbud.



Hej VOLVO 960

Tak for tilbagemeldingen,

Jeg har taget dine ord til efterretning og det er dejligt at høre fra en DUCKHAMS fan.


Hilsen

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 12:02 pm

ginge123 skrev:Har godtnok også altid hørt rodende ord om Duckhams olie.
Specielt til ældre biler.
Min er begyndt at bruge olie efter den blev chippet, samt tikke i ventilerne når den er kold.
Mons-tro man skulle prøve det næste gang olielampen lyser :roll:



Hej GINGE 123,
Hvis du først reagerer på oliemangel når olielampen lyser, har du stor sansynlighed for allerede at have beskadiget både plejl og hoved lejer, og derved måske midstet lidt olietryk fordi at olien nu har mere plads og kan presse sig forbi de slidte lejeskåle.

Endvidere bør du skifte både oliefilter og olie fordi, at med sålidt olie tilbage i oliesumpen, vil sod og snavs partikler fra forbrændingen, være så stærkt koncentreret i den lille slat olie der er tilbage, at dette snavs meget hurtigt vil blokkere dit oliefilter, med manglende oliemængde til oliepumpen til følge.

Man kan sammenligne det med at hvis man har fået en kop kaffe med grums i, så vil man kun drikke kaffen, da grumset er tungest, og det der er tilbage i koppen, er grums og i motorer er det sod m.v., da det også er tungere end olien.

Iøvrigt bør man kun skifte olie med varm nystoppet motor, så sod partiklerne ikke har nået at lægge sig på bunden af bundkaret og er svæere at få med ud.

Jeg ved det p.g.a. 20 års erfaringer med 4 taktmotorer med aluminiums cylindre, de rives øjeblikkelig, hvis der er mange sodpartikler i for lidt olie.

Hilsen

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre jan 25, 2008 0:13 am
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf ginge123 » tors jan 31, 2008 17:29 pm

Aaah rolig nu.
En 850 begynder at lyse (min gør) når den er ca halvt mellem top og bund på oliepinden. Det er max 400-500 ml der bliver efterfyldt så den står ved øverste mærke igen
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster