Jeg har siddet og læst div. indlæg, bl.a. om olie forbrug, og synes at jeg vil fortælle lidt om mine erfaringer med DUCKHAMS motorolie.
Første gang jeg stiftede bekendskab med DUCKHAMS, var en mekaniker, (dengang vel midt i fyrrene, så novice var han ikke,) der havde en Kadett 1,2 L. som han lige havde fået udboret med nye stempler, krumtap og ventiler slebet og afrettet. Efter at have samlet motoren, og begyndte at køre i bilen, viste det sig at den brugte olie.
Han prøvede mange ting for at finde fejlen, og den tabte det ikke.
Til sidst skildte han motoren ad, for at se om der var noget som kunne forklare det, men fandt intet, så pakkede han motoren i kasser og kørte dem ud til firmaet som havde udboret den, og alt overholdt specifikationerne. Han fik der at vide at han skulle prøve at skifte til DUCKHAMS olie, og det gjorde han, og vupti olieforbruget holdt op.
Siden dengang har jeg altid kørt på DUCKHAMS olier.
Jeg havde dengang en 240 fra 84, og den spandt som en kat der havde fået fløde, og den brugte naturligvis ikke olie, heller ikke ved olieskift på 10.000 km og den havde kørt tæt på de 300.000 km.
Så fik jeg en 740, igen DUCKHAMS olie på og ingen problemer, heller ikke forbrug. Km 305.000 Km.
Så fik jeg en 940, samme historie igen. 299.000 Km.
Nu har jeg så fået en 850 GLE 2,5 20V som jeg imangel på DUCKHAMS, har måttet fylde Mobil synt S 10W - 40 på, og den snakker lidt i de hydrauliske ventilløftere de første par minutter, så den skal nok have en 5W - 30 ell 40 næste gang, men da bliver det DUCKHAMS. 279.000 Km.
Jeg havde engang et lille værksted med en Mercedes 709 ladvogn Diesel, som også kørte på DUCKHAMS DIESEL, denhavde kørt i nærheden af en halv million km. og der blev ikke efterfyldt ved olieskift på 10.000 km.
Den solgte jeg til en bekendt, som fyldte ELF motorolie på, og så var der
olieforbrug, så det baskede. 4000 km. og såskulle der efterfyldes med 2 liter ELF på.... for hver 4000 km.
Jeg har naturligvis fortalt alle der gad høre på det, om DUCKHAMS, bl.a. en landmand der havde en ældgammel dieseltraktor, som næsten brugte mere motorolie end dieselolie. Han prøvede med DUCKHAMS. Olieforbruget faldt meget dramatisk, men holdte ikke helt op, så nu kører han også på DUCKHAMS.
I min familie, er der også en 850èr 2,5 10V der drak næsten al 5W-40 ELF olien, så meget at olie lampen lyste på ca 1-2 måneder.
Nu kører han også på DUCKHAMS 10W-40 og kan den køre 10.000 Km. uden ekstra påfyldning, men den knævrer lidt i ventilløfterne, så han skifter nok til 5W 30 i vintermånederne.
Jeg ved ikke hvad der er i DUCKHAMS olierne, men det stopper tilsyneladende olieforbruget.
Men der er desværre blevet sværdere at skaffe DUCKHAMS efter at den danske importør har droppet det, men BILKA og MG-CENTRENE, samt en forhandler på øen MORS, har det endnu.
Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er det BP og CASTROL der har DUCKHAMS mærket under deres vinger.
Hvis der nogen der har lyst til at komme med deres erfaringer om DUCKHAMS olie, både godt og skidt, kunne vi alle blive lidt klogere på det der med motorolier.
Flemming.