turboladere og Volvo motorer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

turboladere og Volvo motorer

Indlægaf fugmann » søn feb 03, 2008 9:49 am

I Berlingske Tidende idag kan man læse, at turboladere ofte går i stykker på Volvo-motorer. Er der hold i det og hvilken svaghed har de? Hvad skal man være opmærksom på og hvordan forebygges eventuelle fejl??
Med venlig hilsen


Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 236
Tilmeldt: lør jan 26, 2008 11:12 am
Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Turboladere

Indlægaf Klågem » søn feb 03, 2008 14:58 pm

Min 8½ har lige rundet 250000. Den er chippet og får lov til at bestille noget når den er varm.. Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet. Hverken med olieforbrug-vandforbrug eller turbo.
Belingerne bruger man da også kun til at slå fluer med :lol:
Volvo kører jo ikke med deres egne turboladere.. Det er garett. eller mitsubishi ladere de kører med ligesom 90% af alle de andre bilmærker med turbo
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo 960 » søn feb 03, 2008 15:05 pm

Min fars 940 har kørt 390.000 km med den samme turbo, den har aldrig været renoveret eller udskiftet og den fejler stadig ikke noget. :D
Steen

Tidligere Volvo'er.
Volvo V50 1.8 årg. 2004
Volvo 855 2.5 aut. årg. 1996
Volvo 965 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 745 2,0 GL årg. 1990
Volvo 964 3,0 aut. årg. 1991
Volvo 744 GL 2,0 årg. 1990
Volvo 264 2,7 GLE aut. årg. 1978
Volvo 245 2,3 GLT årg. 1987
Brugeravatar
Volvo 960
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: ons nov 14, 2007 12:17 pm
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlægaf Shadows » søn feb 03, 2008 16:58 pm

Mht. til at forbygge problemer...
Når jeg f.eks. kører motorvejskørsel og kører ind for at tanke, så kører motoren ALTID tomgang eller tæt på tomgang mindst et minut, (cirka) for at beskytte bl.a. turbo'en.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Indlægaf ctb » søn feb 03, 2008 18:46 pm

Hej
Jeg har haft 2 volvo turbo biler : 440Turbo og en 760 GLE Turbo / intercooler og aldrig haft problemer med turboen, på nogle af bilerne. Da jeg solgte 760 stod km/tælleren på ca. 320.000 km. Følg Shadow´s råd, det har jeg gjort hvergang jeg skulle stoppe, ikke kun ved kørsel på motorvej.
mvh Claus
mange volvo hilsner
Claus Trappaud Bondesen

Amazon B20A, 1970
245 GLT B230E, 1988
Suzuki Swift eco+ 1200, 2011
ctb
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: lør mar 11, 2006 18:37 pm
Geografisk sted: Vejle N.

Indlægaf Hovn » man feb 04, 2008 16:38 pm

Har kørt 175000 km. Aldrig nogen problemer!
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf testhest » man feb 04, 2008 19:52 pm

Snart 300.000 km i vores 945, og turbo'en er aldrig blevet skiftet eller renoveret. Den har dog også i alt den tid "kun" kørt ved det almindelig lavtryk (B230FK) som disse kører med.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 79
Tilmeldt: søn maj 27, 2007 23:41 pm
Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Indlægaf lhb » man feb 04, 2008 20:41 pm

Min stod af ved 234000 pga tilstoppet katalysator

S70R
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs jul 10, 2007 20:45 pm
Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf Ulrik Friis » tors feb 07, 2008 22:39 pm

Der to ting der er væsentlige for at holde turboen kørende længe: God motorolie og renset indsugningsluft.

Turboen har væskesmurte lejer (en tynd oliefilm pumpes ind mellem aksel og leje), og derfor er det vigtigt at bruge en rigtig god syntetisk olie. Rotoren roterer med 20-30.000 o/m hvorfor hastigheden på turbobladene er enorm, så selv en lille partikel der rammer turbobladene efterlader spor og vil ødelægge balancen i rotoren. Derfor skal man skifte indsugningsfilter efter forskifterne og iøvrigt sørge for at indsugningskassen er pinligt ren. Skiller man indsugningsrøret ad, er renlighed meget vigtig ved samlingen.

Overholder man disse regler kan turboen køre rigtig længe.

Og - som Dennis skriver - når man er ude og køre hurtigt og vil holde et hvil, så er det afgørende for turboens lejer, at man ikke bare kører ind på rastepladsen eller tankstationen og slukker motoren. Så forsvinder olietrykket nemlig til turboens lejer, og når rotoren kører måske 15-20.000 o/m så tager lejerne skade når olietrykket forsvinder. Det tager et par minutter før turboen har fået reduceret sine omdrejninger så man kan slukke motoren.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Topper » fre mar 07, 2008 20:48 pm

Min Volvo 850 T5 2.0 manuel gear fra 1996 har kørt over 524.000 km. og virker stadig perfekt uden at have været renoveret.

I øvrigt er det samme Udstødning, samme Katalysator, samme kobling, samme motor, samme gearkasse, samme turbo osv.......!

Den har ellers fået masser af turbo prøvelser i varm tilstand!!!

Det er en utrolig dejlig bil.



Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs sep 12, 2006 0:33 am

Indlægaf Volvo 960 » fre mar 07, 2008 22:20 pm

Min Volvo 850 T5 2.0 manuel gear fra 1996 har kørt over 524.000 km. og virker stadig perfekt uden at have været renoveret.

I øvrigt er det samme Udstødning, samme Katalysator, samme kobling, samme motor, samme gearkasse, samme turbo osv.......!

Den har ellers fået masser af turbo prøvelser i varm tilstand!!!

Det er en utrolig dejlig bil.


Det er sgu da kvalitet. :lol:
Men det har selvfølgelig også meget at gøre med hvordan bilen bliver behandlet.
Men det kan jo være lidt svært at vide hvordan tidligere ejere har behandlet den. :roll: Altså hvis man har købt den brugt.
Brugeravatar
Volvo 960
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: ons nov 14, 2007 12:17 pm
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: turboladere og Volvo motorer

Indlægaf Lars Tø » fre apr 18, 2008 14:37 pm

fugmann skrev:I Berlingske Tidende idag kan man læse, at turboladere ofte går i stykker på Volvo-motorer. Er der hold i det og hvilken svaghed har de? Hvad skal man være opmærksom på og hvordan forebygges eventuelle fejl??


Turboladeren har ingen fejl fra fabrikken... Men der er flere ting der påvirker holdbarheden.... En ofte overset fejl. Er afledningen, af olien fra turboen, skal have et 16mm, hul indvendigt. Og det må ikke ende ud, i oliesumpen i bundkaret....(men over)

En anden meget vigtig ting er, køre stilen.... Den skal min. stå 1-2min. efter hårdt brug. En lader kan alt efter str. køre 250.000 omdr. i min. Så det er meget vigtigt, at den er kølet af inden, at bilen bliver slukket....for det eneste der skiller lejerne fra hinanden, er olien.... Det samme gælder under opvarmning. Olien skal være driftvarm....

Efter min personlige mening/Erfaring, skal olieskift fortages imellem 6-10.000Km incl filter. Og så kan en mellemgod olie gøre det.

Jeg ved godt, at jeg nu for høvl, mht til det korte km intervalg.... Men hvis vi nu tager feks. mercedes Taxaer for tit skiftet Turbo, omkring et 1år/ 150tkm... Og det er ikke laderen kvalitet der gør sig gældende. Men det er en af de før nævnte fejl....mvh LT
Lars Tø
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors jul 19, 2007 9:40 am

Indlægaf Helle&JP » man apr 21, 2008 22:03 pm

Skal ikke brokke eller kloge mig, i hvorlænge andre kører på deres olie!
Men vil gerne gøre opmærksom på, at olie ikke bliver slidt. og ikke kan slides op.
Det der kan ødelægge er ikke en slidt olie, men snavs i den.

oliens pris = dens smørreevne ved kold motor

personligt skifter jeg ikke olie... 245 turbo van, sluge ca. en liter pr. 5000 km, det betyder at olien altid er frisk... den får et nyt (billigt) filter, ved hver 15.000 -sådan ca.
Æsken har trasket 425.000 km, og jeg har kørt den sådan de sidste 5 år.
Bliver mest brugt som trækdyr.
Helle&JP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons apr 02, 2008 11:20 am
Geografisk sted: Sønderjylland

olie

Indlægaf Lars Tø » lør apr 26, 2008 8:36 am

Helle&JP skrev:Skal ikke brokke eller kloge mig, i hvorlænge andre kører på deres olie!
Men vil gerne gøre opmærksom på, at olie ikke bliver slidt. og ikke kan slides op.
Det der kan ødelægge er ikke en slidt olie, men snavs i den.

oliens pris = dens smørreevne ved kold motor

personligt skifter jeg ikke olie... 245 turbo van, sluge ca. en liter pr. 5000 km, det betyder at olien altid er frisk... den får et nyt (billigt) filter, ved hver 15.000 -sådan ca.
Æsken har trasket 425.000 km, og jeg har kørt den sådan de sidste 5 år.
Bliver mest brugt som trækdyr.


Se det mener jeg ikke er rigtigt..... Jeg har prøvet, at skære olien udaf et bundkar..... Efter jeg havde skruet bundpropen ud. og der ikke kom olie ud. Stak jeg en lang skruetrækker, hvorefter der kom en tjæretynd silicone ud, som i øvrigt aldrig nået olieaftapningen.....Sagt med andre ord, der hang ca en meter stift olie......
Olien har bla den funktion, at bære snavs mm ud til siden. Ligesom når man taber en krumme, i et glas Cola. Så forbliver snavset ude i siden...
Det er derfor at nogle bilers bundkar er svære, at få rene pga. man ikke har overholdt olieindtagvalgerne... Mvh Lars
Lars Tø
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors jul 19, 2007 9:40 am

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster