Plejlstænger passer ikke på lejene

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Plejlstænger passer ikke på lejene

Indlægaf volvobrynk » søn feb 10, 2008 16:00 pm

Hej

Er der nogen på dette fantastiske forum, der har en ide om hvormange slags/typer plejlstænger der er til en B20?

Jeg har nu 2 gange i træk fået forkerte lejer, til mit motor projekt :(
Der burde ikke være så svært!

Lagerføre Christian/Gadbjerg Reservedelslager, Plejllejer i første over størelse (010/0.254) evt. pris.

Nu skal firmaet lige havde en chance til at forklare mig, hvordan og hvorledes, også må jeg jo skaffe dem selv!!!! :evil:
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Kristian » søn feb 10, 2008 18:40 pm

Næ, det er da ikke svært, men krumtap og plejlstænger skal selvfølgelig passe sammen. Der er 2 slags: krumtap med 6 bolte til svinghjulet med plejlstænger med 22mm krydspind, den anden krumtap har 8 boltet svinghjul og plejlstænger med 24mm krydspind!
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Kristian » søn feb 10, 2008 18:42 pm

Vi har som regel både std. og understørelse lejer på lager.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf volvobrynk » søn feb 10, 2008 19:37 pm

Problemet er ikke diameteren!

Jeg fik drejet/slebet krumtappen ned til første understørrelse, for ca 1 år siden. Jeg sendte kun krumtappen ind, sammen med mit mobil nr. Af hensyn til evt. problemer. Plejslejer og hovedlejer tilpasset.

Hovedleje gled fint i blokken og efter at være spændt op. Drejede krumtappen fint, og uden besværligheder!
Så kom plejllejerne, de passer til sølet. Men da jeg prøver at montere lejerne , kan de ikke gå i plejlstangen. Den lille styrenot, passer simpelthen ikke ned i den modsvarende slis, i Henholdvis Overfald eller plejlstang!! :(

Så får jeg bestilt ny lejer ved Cylinderfirmaet, og manden lover at de nok skal passe. Han får bredden på lejet og dia. på sølet.

Da jeg så henter de ny lejer ved den lokale mekonom, kan de ikke tage lejerne retur fordi jeg ikke har kvit. med. Trist

Da jeg kommer hjem og skal montere, ser jeg at de er helt magen til, bare et andet fabrikat! :cry:
Men de passer i nogle andre plejstænger (med andet støbenr), men så passer stempler, krydspind sammen.

Hvad gør jeg nu? Krumtappen er 6-bolt og kommet ud af samme blok (en tidlig-blok, Før 1974, lille hul til krumtaps udluft). støbe nr, i plejstangen er 22 og så et lille mærke der ligner mærket til vandlinjen på en stort skib!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Kristian » man feb 11, 2008 19:34 pm

Hvilken størrelse krydspind har du så i de plejlstænger du havde tænkt dig at bruge?
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster