Problemer med gearskifte når motoren er varm

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Problemer med gearskifte når motoren er varm

Indlægaf volvo300 » ons feb 22, 2006 22:48 pm

Hej.

Jeg har en Volvo 360 GLT fra 1987.
I sommers skiftede jeg motor og i samme omgang også kobling (SACHS) og det lille leje i enden af krumtappen.
Siden da har det været svært at skifte gear når motoren bliver varm.
Det er som om at kardanakslen bliver trukket med rundt selvom koblingen er trykket ind. Jeg er 100% sikker på at koblingen slipper svinghjulet.
Jeg kan godt få den i gear hvis bilen triller fremad, men næsten ikke når den holder stille. Det er stort set umuligt at sætte bilen i bakgear når motoren er varm.
Hvad kan forårsage dette problem?
Info:
- B230 motor
- M47R gearkasse (ligger bagi)

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons feb 22, 2006 22:46 pm
Geografisk sted: Gedved

Indlægaf Kristian » man feb 27, 2006 17:58 pm

Du har vel ikke glemt at smøre strålerne på akselen?
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf volvo300 » tors mar 02, 2006 21:55 pm

Kristian skrev:Du har vel ikke glemt at smøre strålerne på akselen?


Hej Kristian.

Vi har smurt strålerne, men jeg er ikke klar over om det var nok / om der sad snavs på akslen.

Hvis jeg kører kan jeg uden problemer frigøre koblingen, men hvis jeg holder stille er det straks en anden sag.
Jeg har hørt et andet sted at det måske kan have noget at gøre med det akselleje der sidder i enden af krumtappen og IKKE koblingen... måske sætter det sig når motoren bliver varm... Men hvordan kan dette leje sætte sig? Skal sådan et leje smøres med fedt slecom det er et lukket leje?

Mvh.
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons feb 22, 2006 22:46 pm
Geografisk sted: Gedved

Gearkasse til300 Svar til Kristian

Indlægaf Bjarnli » fre mar 24, 2006 18:47 pm

Problemet er det samme som jeg har haft på min 240, det er ikke spørsmål om smøring af stråler eller udrykkerleje. Det er syncromessn eller en akse/ leje som er slidt og når det bliver varmt --udvider det sig også trekker det tanhjul eller axel med rundt og så har du problemet. Jeg skiftede gearkassen og så var problemet løst.
Mvh Bjarne
Bjarnli
 

Problem Gerkasse volvo300 ser.

Indlægaf Bjarnli » fre mar 24, 2006 21:48 pm

Inlægget som jeg sendte til Kristian skulle være til Peter, unskyld :-))Mvh. Bjarne
Bjarnli
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre mar 24, 2006 19:01 pm

Re: Problem Gerkasse volvo300 ser.

Indlægaf volvo300 » fre mar 24, 2006 23:48 pm

Bjarnli skrev:Inlægget som jeg sendte til Kristian skulle være til Peter, unskyld :-))Mvh. Bjarne


Hej Bjarne.
Tak for dine svar, men der er noget jeg undrer mig over!

Hvorfor opstod problemet efter jeg skiftede motor?
Problemet viste sig kort tid efter jeg skiftede fra min gamle B200 til en B230.
Koblingen er indstillet... og indstillet igen, men lige lidt har det hjulpet!

Det kan jo selvfølgelig være at vi har beskadiget noget da vi skiftede motoren! Gearkassen sidder jo for sig selv, og derved følger den ikke med af når motoren tages ud.
Når motoren så skal i igen, skal det hele jo vrikkes lidt med... måske er der noget der har taget lidt skade... hvem ved..

Mvh.
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons feb 22, 2006 22:46 pm
Geografisk sted: Gedved

Indlægaf Kristian » man mar 27, 2006 13:28 pm

Lukkede lejer er smurt fra fabrikken, så det skal man ikke tænke på.
Derimod er du nok inde på noget af det rigtige mht. beskadigelser ved monteringen, der er i hvert fald ingen tvivl om at problemet er at koblingspladen har svært ved at slippe svinghjulet, så hvis strålerne er smurt må der være en anden årsag, f.eks. grater på akselen eller en lille skævhed.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Volvo 300 Gearkasse

Indlægaf Bjarnli » man mar 27, 2006 23:05 pm

Hej Peter
Jeg ved ikke hvad der er sket under monteringen, men en ting er sikkert at problemet er nøjaktig det samme som jeg havde. Det kom meget pludseligt og jeg havde store problemer med at få den i gear i det heletaget, mest udpreget når den havde kørt et stykke tid. Så jeg er helt sikker på at det er en fejl i selve gearkassen.
M.V.H. Bjarne
Bjarnli
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre mar 24, 2006 19:01 pm

Gearkasse Volvo

Indlægaf Bjarnli » tirs mar 28, 2006 16:37 pm

Hej igen Peter ;-)
Et par ting til at undersøge fejlen er: Trækker motoren når den er i frigear ? , så er det gearkassen. som jeg før har skrevet. Hvis det derimod den kun trækker når den er i gear, med fuld udkobling, har Kristian ret. Så er det koblingen som ikke slipper svinghjulet helt. Så kan det være din koblingsarm som er blevet træt, så den gir sig. undersøg om den bøjet eller revnet ca. 100 mm inde. Se efter om koblingsarmen har frigang nok til koblingshuset,ved fuld udkobling. Hvis ikke, er armen blevet træt---- (metaltræthed)
Jeg skiftede min koblingsarm for ca: 2år siden på grund af dette.
Nu håber jeg at det er til hjælp for dig og at tingene er blevet sat på plads.
Så jeg ikke bliver uvenner med Kristian :-)
Venligst Bjarne
Bjarnli
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre mar 24, 2006 19:01 pm

Re: Gearkasse Volvo

Indlægaf volvo300 » tirs mar 28, 2006 21:28 pm

Bjarnli skrev:Hej igen Peter ;-)
Et par ting til at undersøge fejlen er: Trækker motoren når den er i frigear ? , så er det gearkassen. som jeg før har skrevet. Hvis det derimod den kun trækker når den er i gear, med fuld udkobling, har Kristian ret. Så er det koblingen som ikke slipper svinghjulet helt. Så kan det være din koblingsarm som er blevet træt, så den gir sig. undersøg om den bøjet eller revnet ca. 100 mm inde. Se efter om koblingsarmen har frigang nok til koblingshuset,ved fuld udkobling. Hvis ikke, er armen blevet træt---- (metaltræthed)
Jeg skiftede min koblingsarm for ca: 2år siden på grund af dette.
Nu håber jeg at det er til hjælp for dig og at tingene er blevet sat på plads.
Så jeg ikke bliver uvenner med Kristian :-)
Venligst Bjarne


Hej Bjarne.

Da jeg er 99,9% sikker på at det ikke er gearkassen, så er det næsten med garanti en af de andre muligheder.

Jeg takker mange gange for dine svar, og jeg skal nok give svar når jeg finder ud af hvad fejlen er.

Mvh.
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons feb 22, 2006 22:46 pm
Geografisk sted: Gedved

Indlægaf Gæst » fre jul 21, 2006 17:32 pm

Hej igen.

Så har jeg haft motoren ude af bilen, og det viste sig at det var koblingspladen der kilede sig fast på akslen.
Jeg smurte strålerne med Molykote D-321R og satte det hele i bilen igen! Det var det samme :-( Øv øv... Ud med det hele igen, og * det hele igen!
Det viste sig, at koblingspladen (med eller uden fedt) kilede sig fast... SACHS koblingspladen blev smidt ud, og jeg købte en original koblingsplade (VALEO).
På med Molykote D-321R og i med det hele igen.

NU virker det... også når den bliver varm...

Så konklusionen er, at det var koblingspladen der ikke passede.

Mvh.
Peter
Gæst
 

Indlægaf volvo300 » fre jul 21, 2006 17:33 pm

Hej igen (ikke som gæst).

Så har jeg haft motoren ude af bilen, og det viste sig at det var koblingspladen der kilede sig fast på akslen.
Jeg smurte strålerne med Molykote D-321R og satte det hele i bilen igen! Det var det samme Øv øv... Ud med det hele igen, og * det hele igen!
Det viste sig, at koblingspladen (med eller uden fedt) kilede sig fast... SACHS koblingspladen blev smidt ud, og jeg købte en original koblingsplade (VALEO).
På med Molykote D-321R og i med det hele igen.

NU virker det... også når den bliver varm...

Så konklusionen er, at det var koblingspladen der ikke passede.

Mvh.
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons feb 22, 2006 22:46 pm
Geografisk sted: Gedved

Indlægaf Gæst » man jul 24, 2006 1:06 am

Sørgeligt.
Har også oplevet af koblingsdele ikke er som de skal være, når de købes fra andre end Volvo. Læs Nordjysk Kobling. Fik det lokale Volvo værksted til at skifte kobling på bilen, i forbindelse med en motorrenovering. To gange kom der forkert koblingslamel. Hvilket resulterede i en ødelagt slavecylinder. Det viste sig, at fjedrene i koblingslamellen var for hårde, hvor ved den ikke kunne udkoble. Til sidst gad man ikke det mere hos Volvo, og hentede en ny komplet kobling på lageret. Så var problemet løst.

Desværre ville NKAS ikke være med til at betale for deres latterlighed. Derfor køber jeg ikke så tit "sekunda" dele mere. Og absolut ikke fra NKAS.

Mvh.

OHHansen
Gæst
 


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 39 gæster