Større turbo?eller større ladetryk?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Større turbo?eller større ladetryk?

Indlægaf jesperhj84 » søn mar 16, 2008 17:16 pm

hey

har lige købt en 760 TIC fra 88, og så skal der jo ske lidt ting og sager med maskineriet...kunne godt tænke mig at få hevet maskineriet op over 200hk..

Tænkte på, hvis jeg nu vælger at smide en større turbo på den,så er der vel også flere hk at hente?men hvor meget arb skal der laves for at få det til at spille?
skal der så ikke justerbar benzintrykreg. på?skal der så gøres mere end det?

-eller også skal jeg beholde den nuværende originale turbo, og så skrue på ladetrykket...men for at pille ved det, hvad skal der så ske rent fysisk?
justerbar benzintrykregulator er vel godt at have uanset om der kommer en større turbo på eller om der bliver skruet op for ladetrykket?

håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt, da jeg brænder for volvo teknik...og som i andre jo helt sikkert også gør :twisted:
vh jesper
jesperhj84
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 19:02 pm

Indlægaf Morten VJ » søn mar 16, 2008 19:44 pm

1988, er en ikke sikker årgang.
Da det netop er omkring her at Volvo skifter plejlstænger. fra nogle der ikke er egnede til nogle der kan holde.
Her er resultater fra nogle der ikke kunne holde.
Billede
DET VAR SÅ MED 9 MM PLEJLSTÆNGER, OG 0,9-1,2 BAR I TRYK.
Med en justerbar motor styring.
Punkt 1 find ud af plejlstængernes tykkelse.
Punkt 2 køb en komplet pakke mht. chip, og tryk.
Punkt 3 over 300 hk er intet problem med de riktige komponenter, men 200 hk kan ødelægge motoren.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf jesperhj84 » lør mar 22, 2008 10:11 am

ømt billede:( men takker for svaret..

-hvis jeg skal skrue på det nuværende ladetryk, hvad skal der så gøres?
det er vel lidt mere avanceret end bare at skrue på et eller andet....?

-og hvad med sådan en lille drejeknap som man kan købe til kabinen, til justerbart ladetryk,kan det anbefales, og er det bare plug and play?

-og hvad er det som styrer det nyværende tryk som den har?

vh jesper
jesperhj84
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 19:02 pm

Indlægaf Morten VJ » lør mar 22, 2008 10:39 am

jesperhj84 skrev:ømt billede:( men takker for svaret..

-hvis jeg skal skrue på det nuværende ladetryk, hvad skal der så gøres?
det er vel lidt mere avanceret end bare at skrue på et eller andet....?

-og hvad med sådan en lille drejeknap som man kan købe til kabinen, til justerbart ladetryk,kan det anbefales, og er det bare plug and play?

-og hvad er det som styrer det nyværende tryk som den har?

vh jesper

Det er faktis kun en møtrik der skal løsnes, og en stang der skal gøres kortere.
Men uden modefikationer af motorstyringen så hold dig til standart tryk.
Motorstyringen er ikke beregnet til et højere tryk.
Og blæste toppakninger, huller i blokken, eller andre ulykker kommer lige så sikkert som de regninger der dropper ind af brevsprækken.

Minimums kravet inden du begynder at røre ved noget som helst, er en kalibreret trykmåler, For at måle om den har standart tryk.
Gå ikke højere, medmindre du får modeficeret motorstyringen til et højer tryk.!!!!!!!

Under turboen sidder en klokke med en slange på, den er forbundet til wastegaten med en arm, der er denne armman justerer på.
Men hvis man skal have meget højere tryk, så kræver det en stærkere klokke. Også kaldet Wastegate aktuator.

Her står en masse om turbo på dansk.
http://www.powerpage.dk/tuning.aspx

Igen skru først op for trykket når du har helt styr på hvordan enkelt delene hænger sammen.

Held og lykke med projektet.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Bsr

Indlægaf Lars Tø » søn apr 13, 2008 13:21 pm

Hej Jesper.
Det koster penge og skrue på wastegaten. hvis du ikke for den rette benzin/luft/blanding. Prøv lige og kigge her...http://sv.bsr.se/products/ Mvh Lars.
Lars Tø
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors jul 19, 2007 9:40 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster