amazon 1963,- b20?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

amazon 1963,- b20?

Indlægaf Askermedk » fre apr 04, 2008 23:32 pm

Hej,´

spørgsmålet er enkelt

kan man ligge en b20 motor i en amazon fra 1963 uden at lave om på konstruktive ting? (:


skriv evt. erfaringer :D
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 18:36 pm
Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Ingemann » lør apr 05, 2008 23:10 pm

Hvad er den født med? B18?
Hvis ja, så ja - det er bare plug'n'play.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

tak

Indlægaf Askermedk » søn apr 06, 2008 21:03 pm

ja den er født med b18,

tak, så er det jo bare at finde en b20 og komme igang :D
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 18:36 pm
Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Ingemann » søn apr 06, 2008 21:40 pm

Hvorfor vil du skifte motor?
Jeg er lidt nysgerrig nu!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Askermedk » søn apr 06, 2008 22:28 pm

Flere heste!.. jeg har dog læst at man kan bore b18 op til en 2.2 liters men,- er det ikke en besværgelig procces?, det kan da hellere ikke være helt sundt for motoren? :?
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 18:36 pm
Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Jeppe » man apr 07, 2008 16:57 pm

Askermedk skrev:Flere heste!.. jeg har dog læst at man kan bore b18 op til en 2.2 liters men,- er det ikke en besværgelig procces?, det kan da hellere ikke være helt sundt for motoren? :?



Medmindre der er tale om en 122S, vil jeg nu anbefale at du så også overvejer at kigge på bremserne. En standard 121 med tromlebremser har ikke behov for flere heste end en frisk B18 kan leverere, efter min mening.

En B18A fra 1963 har 75 SAE heste og en B20A fra 69-70 har 90 SAE heste, så det kan lige præcis holdes inden for lovens rammer om 20% effektforøgelse.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Askermedk » man apr 07, 2008 17:48 pm

jamen folk siger da at så længe den ikke overskrider 150hk er det ikke tale om lovens rammer om effektforøgelse .

har jeg misforstået noget?
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 18:36 pm
Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Jeppe » man apr 07, 2008 21:20 pm

Askermedk skrev:jamen folk siger da at så længe den ikke overskrider 150hk er det ikke tale om lovens rammer om effektforøgelse .

har jeg misforstået noget?


Du kan få en Amazon med tokredset bremsesystem godkendt med op til 150 hk, tit ved synsfolkene ikke så meget om årgangsforskellene og så godkender de også ældre Amazoner bare der er skivebremser foran.

Men alt over de 20% effektforøgelse er konstruktiv ændring og skal synes og betales afgift af :(


Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » man apr 07, 2008 21:59 pm

Der lige én lille smutvej!
Lægger han en B20'er i bliver effekten 20% større, men når han har skiftet motor og fået det godkendt kan han derudover tune den 20% oveni de 90hk. - dvs. 108hk lovlige heste ved en motorkonvertering.
Smart :)

Anyways! Er enig med Jeppe! Flere heste = bedre bremser ( i hvert fald foran)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Kristian » tirs apr 08, 2008 9:45 am

Den smutvej dur ikke, man må ikke tune ekstra hvis man har skiftet til en større motor, derimod kan man i visse tilfælde godt overstige de 20% med den originale motor hvis man bruger originale tuningsdele.
Ellers skal synsmanden henvise til Skat.
En Amazon kan godkendes med op til 150hk hvis der er skiver foran og bremseforstærker, det behøver altså ikke at være 2kreds.
Hvis der er tromler foran må den kun have 100hk.
Man må gerne ændre bremsesystemet, men det er et krav at hvis man skifter fra tromler til skiver foran, skal de bageste bremser også udskiftes til den type som svarer til. D.v.s. det er altså en komplet udskiftning pånær bagtromlerne som er det eneste der er det samme i de 3 systemer.
Ændring af bremsesystemet er en konstruktiv ændring som skal synes.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Askermedk » tirs apr 08, 2008 20:01 pm

okay ,- hvis jeg nu vælger at ændre bremsesystemet så der bliver skiver foran. hvordan så?, skal der ny undervogn på eller kan man bare skifte over til skiver fra tromler.


(jeg er ret grøn på amazonen :) hvis i forstår )
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 18:36 pm
Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Askermedk » tirs apr 08, 2008 20:39 pm

aar ligemeget, har lige læst om 240-bagtøj på en Amazon for bedre bremser
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 18:36 pm
Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Indlægaf Schroder » lør apr 12, 2008 10:58 am

Askermedk: Du skal vide, at hvis du sætter et andet bagtøj så lave du så meget om på bilen, at du skal betale afgift..
For en 63model har tromle 1 kreds uden bremseforstærker..

Så hvis du skal have lavet et ordenligt bremsesystem med 240 bagtøjet, så skal du montere massive skiver foran, bremseforstærker, reduktionsventiler o.s.v så det er noget af en ombygning for den gamle bil..

Selvfølgelig kan du håbe at synsmanden ikke opdager det, men vil nu være bedst at have det stående i papirene, så du har orden på det..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster