kimmer skrev:Okay, det var en masse tal og bogstaver og jeg synes stadig at olietyper/viden herom nærmest hører til på universitetet
I mandags hældte jeg 6 liter SAE 5W-40; API SM/CF; ACEA c3
Umiddelbart må denne olie være af en "dårlig" kvalitet på baggrund af bogstaverne sm/cf, eller er det her bare et område jeg slet ikke skal bevæge mig ind på
Kim
Hej Kim
Jeg mener det er lidt forkert at tale om god/dårlig olie ifm. API specifikationen. Det afhænger af hvad man kræver af olien.
S´et i SM angiver benzin og M angiver "evolutionen" hvor M er seneste udgave ... altså nyeste udvikling
(Mht. CF angiver C at det er diesel og F angiver evolutionen for dieselspecifikationen)
Se evt:
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html
Mht. hvad man kræver af olien så bruger jeg en olie (Castrol Classic) med den oldgamle SD specifikation til min snart 40 år gamle Pontiac Firebird.
Her er forklaringen fra Castrol:
En traditionel mineralsk multigrade motorolie med et lavt indhold af rensende additiver. Den genskaber de egenskaber, der var avancerede omkring 60’/70’erne – og som datidens motorer blev konstrueret til.
Effektiv smøring og godt olietryk på klassiske biler kræver den højere viskositet, som Classic XL 20w/50 har. Men lige så vigtig er den korrekte blanding af additiver – således kan moderne additiver løsne gamle aflejringer, som derefter kan blokere oliekanalerne – og ved større olieforbrug, kan der dannes koks i forbrændingskamrene.
Som du kan se så er det ikke et spm. om "dårlig" olie, men om at vælge en olie der er beregnet til hvad man nu end skal bruge den til.
Den Castrol 5w/40 SM olie du har hældt på er vel nærmest lidt overkvalificeret
... mht. specifikationer er din motor lige så tilfreds med SJ eller SL
MVH Peter C: