Olietyper...en gang til!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olietyper...en gang til!

Indlægaf kimmer » man apr 14, 2008 8:52 am

Jeg skal have skiftet olien på nedenstående bil i aften. Har købt en fuldsyntetisk olie fra Castrol 5w-40 men er lidt i tvivl om det er den helt rette olie.
I min udemærkede Haynes-bog ser jeg, det anbefales at bruge 10w-30-eller 40. Spørgsmålet er derfor om jeg skal bytte og købe en anden olie?

Ps. bilen har kørt 145.000 km.

Hilsen
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Kragbak » man apr 14, 2008 19:16 pm

Brug en god 5W-40 eller en god 10W-40, det er jo ikke en rumraket, men en svensk traktor, det betyder ikke det store hvis du spørger mig.
Det første tal er et udtryk for oliens viscositet ved nul grader celsius. (WINTER) og det sidste tal er ved 100 grader celcius.
Kvaliteten af olien kan desuden måles i mængden af de additiver der er tilsat for at forbedre en lang række af oliens egenskaber.

Personligt kører jeg dog altid med fuldsyntetisk, men jeg har jo også turboen at tænke på :D
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf kimmer » man apr 14, 2008 23:17 pm

Det må være fint med den olie jeg har hældt på. Ved ikke om Castrol er anderkendt men den var sgu på bud i Bilka i sidste uge til 289 for 4 l. Synes olie generelt er en lidt peberet sag.....mest fordi jeg ikke kan gennemskue de mange typer/producenter m.m.

Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf herr_jensen » man apr 14, 2008 23:40 pm

Hey Kimmer

Jeg bruger kun Castrol produkter. Dette er en smagssag! Men. Jeg kan kun sige at jeg er glad for deres olie. Jeg har en VW 2.1 (MV/bensiner) og bruger 10w/40 halvsynt. paa den. Bilen er fra '91 og spinder som en mis.

: )

- Jensen
Sidst rettet af herr_jensen ons apr 16, 2008 21:17 pm, rettet i alt 1 gang.
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 1:39 am
Geografisk sted: Amager/København

Indlægaf Morten VJ » ons apr 16, 2008 21:11 pm

SAe siger faktisk kun noget om oliens flydeegenskaber ved bestemte temperaturer.
Kvaliteten af olien bestemmes af API NORMEN.

Jo lavere bogstav i api jo dårligere.
DVs, en SF olie er dårligere end en SG olie.
HVILKEN KVALITET ER DEN OLIE DU HAR HÆLDT PÅ???

Og hvilken kvalitet kræver motoren.
Mærke er underordnet.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf kimmer » ons apr 16, 2008 21:27 pm

Morten VJ skrev:SAe siger faktisk kun noget om oliens flydeegenskaber ved bestemte temperaturer.
Kvaliteten af olien bestemmes af API NORMEN.

Jo lavere bogstav i api jo dårligere.
DVs, en SF olie er dårligere end en SG olie.
HVILKEN KVALITET ER DEN OLIE DU HAR HÆLDT PÅ???

Og hvilken kvalitet kræver motoren.
Mærke er underordnet.

MVH

Morten


Okay, det var en masse tal og bogstaver og jeg synes stadig at olietyper/viden herom nærmest hører til på universitetet :wink:

I mandags hældte jeg 6 liter SAE 5W-40; API SM/CF; ACEA c3

Umiddelbart må denne olie være af en "dårlig" kvalitet på baggrund af bogstaverne sm/cf, eller er det her bare et område jeg slet ikke skal bevæge mig ind på :roll:
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Re: Olietyper...en gang til!

Indlægaf lhb » ons apr 16, 2008 21:54 pm

benytter Esso 5w40 fuldsyntetisk fra jem&fix fungerer uden problemer og koster kr 188 for 4 l.
Volvo S70 1997 2.3T R 346000 km sort
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs jul 10, 2007 20:45 pm
Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf Peter_C » tors apr 17, 2008 10:09 am

kimmer skrev:
Okay, det var en masse tal og bogstaver og jeg synes stadig at olietyper/viden herom nærmest hører til på universitetet :wink:

I mandags hældte jeg 6 liter SAE 5W-40; API SM/CF; ACEA c3

Umiddelbart må denne olie være af en "dårlig" kvalitet på baggrund af bogstaverne sm/cf, eller er det her bare et område jeg slet ikke skal bevæge mig ind på :roll:
Kim


Hej Kim
Jeg mener det er lidt forkert at tale om god/dårlig olie ifm. API specifikationen. Det afhænger af hvad man kræver af olien.

S´et i SM angiver benzin og M angiver "evolutionen" hvor M er seneste udgave ... altså nyeste udvikling
(Mht. CF angiver C at det er diesel og F angiver evolutionen for dieselspecifikationen)

Se evt: http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html

Mht. hvad man kræver af olien så bruger jeg en olie (Castrol Classic) med den oldgamle SD specifikation til min snart 40 år gamle Pontiac Firebird.

Her er forklaringen fra Castrol:
En traditionel mineralsk multigrade motorolie med et lavt indhold af rensende additiver. Den genskaber de egenskaber, der var avancerede omkring 60’/70’erne – og som datidens motorer blev konstrueret til.

Effektiv smøring og godt olietryk på klassiske biler kræver den højere viskositet, som Classic XL 20w/50 har. Men lige så vigtig er den korrekte blanding af additiver – således kan moderne additiver løsne gamle aflejringer, som derefter kan blokere oliekanalerne – og ved større olieforbrug, kan der dannes koks i forbrændingskamrene.


Som du kan se så er det ikke et spm. om "dårlig" olie, men om at vælge en olie der er beregnet til hvad man nu end skal bruge den til.

Den Castrol 5w/40 SM olie du har hældt på er vel nærmest lidt overkvalificeret :)
... mht. specifikationer er din motor lige så tilfreds med SJ eller SL

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Olietyper...en gang til!

Indlægaf Lars Tø » søn apr 20, 2008 9:24 am

kimmer skrev:Jeg skal have skiftet olien på nedenstående bil i aften. Har købt en fuldsyntetisk olie fra Castrol 5w-40 men er lidt i tvivl om det er den helt rette olie.
I min udemærkede Haynes-bog ser jeg, det anbefales at bruge 10w-30-eller 40. Spørgsmålet er derfor om jeg skal bytte og købe en anden olie?

Ps. bilen har kørt 145.000 km.

Hilsen
Kim


Kim jeg ville hælde en Shell helex 10-40 på. Den står også i Bilka. 5-30 er tyndere, og giver lidt mere mekanisk lyd. men det er jo smag og behag. Den skal bare skiftes inden 10tkm. mvh Lars
Lars Tø
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors jul 19, 2007 9:40 am

Re: Olietyper...en gang til!

Indlægaf kimmer » søn apr 20, 2008 19:06 pm

Lars Tø skrev:
kimmer skrev:Jeg skal have skiftet olien på nedenstående bil i aften. Har købt en fuldsyntetisk olie fra Castrol 5w-40 men er lidt i tvivl om det er den helt rette olie.
I min udemærkede Haynes-bog ser jeg, det anbefales at bruge 10w-30-eller 40. Spørgsmålet er derfor om jeg skal bytte og købe en anden olie?

Ps. bilen har kørt 145.000 km.

Hilsen
Kim


Kim jeg ville hælde en Shell helex 10-40 på. Den står også i Bilka. 5-30 er tyndere, og giver lidt mere mekanisk lyd. men det er jo smag og behag. Den skal bare skiftes inden 10tkm. mvh Lars


Har hældt på og det blev mit første indkøb, Castrol 5-40. Jeg skifter altid omkring 10 tkm også filteret.

Venlig hilsen
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Ulrik Friis » tors apr 24, 2008 22:31 pm

Man kan jo ligeså godt gøre brug af den udvikling, der rent faktisk har fundet sted på olieområdet. Så jeg vil bruge fuldsyntetisk olie til motorer der er fremstillet inden for de sidste ca. 15 år. Jeg har kørt med syntetisk olie siden 1995 med særdeles godt resultat: motorstøjen bliver mindre, den går lidt længere på literen. Den syntetiske olies molekyler er langt sejere end den mineralske olies og så er den meget mere modstandsdygtig overfor varme. Dvs. motoren er bedre beskyttet. De additiver der findes i moderne olier holder motoren ren.

Man skal helst ikke overskride et viskositetsindeks på mere end 30, så en 0-30 eller en 10-40 SAE skulle være OK. Med den manglende kulde pt. i lille DK, så er 10-40 passende.

Kvaliteten på olien aflæses af API (amerikansk) eller ACEA (europæisk) specifikationen på olien.

API/S- gruppen er til benzinmotorer og API/C gruppen er til dieselmotorer.

API/SJ olien er fra 1996 og passer til motorer fra 2001 og bagud. API/SL er fra 2001 og designet for at give lavere olieforbrug og lavere forurening. Der er kommet en API/SM olie, som antageligt er udviklet til meget lange serviceintervaller og til motorer, som er udviklet til at køre på netop denne olie, og den er sikkert uegnet til lidt ældre motorer.

Kvalitetsniveauet stiger med det sidst anvendte bogstav.

Til dielsemotorer er der API/CH-4 fra 1998 og API/CI-4 fra 2002.

ACEA normerne er i princippet skruet sammen på samme måde. For benzinmotorer gælder ACEA A1 til A5, og personvognsdiesel ACEA B1-B5. A5 og B5 er udviklet specielt til motorer, som er konstrueret til at køre på de nye syntetiske olier med meget lange serviceintervaller.

De moderne olier til diesel biler er baseret på dieselbrændstof med et lavt indhold af svovl - mindre en 0,5 vægt%.

Når man først dykker ned i smøreolier, så fortaber man sig nemt. Der er rigtig mange faktorer i spil, som man skal tage i betragtning.

Min dieseløse kører på Agip ACEA B4 med en viskositet 10w-30 til 90 kr/l.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 40 gæster

cron