Amazon tuning

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon tuning

Indlægaf amazonb20 » ons apr 30, 2008 22:36 pm

Goddag Volvo brødre

Jeg har et spørgsmål ang opboring af en motor.
Kan det lade sig gøre af få en b20 motor boret op, hvis det kan hvor meget kan man så bore det op? 8)
Brødrene Bisp, længe leve.
amazonb20
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn dec 02, 2007 23:02 pm
Geografisk sted: 6823 Ansager

Indlægaf VolvoSport » ons apr 30, 2008 23:00 pm

Det kan udemærket lade sig gøre at bore en B20 op i dimension. Standard boringen i en B20 er jo 88,90 mm og der fåes stempler i 3 forskellige overstørrelser.
Men har du planer om endnu mere, kan en B20 sagtens bores til 2,1-2,2 liter. Det gøres ved at bore cylinderne så de passer til B21 stempler enten i standard dimension 92,00 mm eller til overstørrelserne.
Anden overstørrelse i B21 hedder 93,00 mm og det giver omregnet ca. 2,2 liter.
Stemplerne er forholdsvis billige og passer direkte på plejlstænger fra B20 årgang 1974 med 24 mm stempelpind. De ældre B20 har kun 22 mm stempelpind, men disse kan dog modificeres.

Jeg har en bekendt, som har fået mange B20 boret til netop B21 stempler.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf amazonb20 » fre maj 02, 2008 8:56 am

:shock: Okay, ja det lyder jo ikke helt dårligt, så kunne det jo være at man kunne få den gamle dame til at være lidt hurtigere.

Du får i hver fald mange tak.
8)
Brødrene Bisp, længe leve.
amazonb20
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn dec 02, 2007 23:02 pm
Geografisk sted: 6823 Ansager

Amazon Tuning

Indlægaf Bronco » ons jun 04, 2008 23:33 pm

Hejsa
Må lige komme med et tillæg -- Hvis man vil være helt vild, kan man bore cylindrene helt væk og erstatte dem med foringer + ændre slaglængden, så kan man komme helt op på 3000 ccm -- altså B30 - 4 cyl - værsgo og spis !!
Volvohilsner Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Ingemann » tors jun 05, 2008 0:01 am

Det vildeste jeg har set i en B20 var 2,4 liter, som var tunet til ca 200hk.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Amazon Tuning

Indlægaf Bronco » tors jun 05, 2008 1:56 am

Ok - men det Jeg fortæller om er selvf. fra Sverige, dog ved Jeg at der i Vestjylland for lang tid siden blev lavet en 25oo ccm motor, Jeg ved dog ikke hvor hårdt den blev tunet.
Jeg har for ca. 20 år siden været i Sverige til Streetrace der var der en Amazon med ca. 350 hk m. turbo altså kun! en B20. Jeg ved også at et firma der hed Trend i 1977 brugte ca. 2000 timer på at bygge en turbomotor til banerace, den var kun droslet ned på 1546 ccm og blev monteret i en Amazon. Der blev bla. brugt 4 elektriske bensinpumper, 2 ved tanken og 2 ved motoren. Nå det er hvad jeg ved lige nu, nu må jeg til at lede i gemmerne så vi kan finde ud af hvad den kom til at producere af pruheste -- for det kan Jeg da selvfølgelig ikke huske -- øv
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Ingemann » tors jun 05, 2008 11:51 am

Når det er turbomotore vi snakker om, er det heller ikke altid en fordel at motoren er stor i slagvolume. Det er nemlig meget vigtigt at have masser af gods, som man hjælpe med at holde motoren kold - og er motoren kold, kan man presse den meget længere. Selvfølgelig ville stor slagvolume og store kølekapacitet være at foretrække, men de to ting hænger sjældent sammen. Vi skal jo også tænke på vægt/effekt forholdet.

Så om du vil bruge turbo/kompressor eller om du vil hente sugeheste er et valg du skal gøre. Skal du rode med turbo så brug en B18'er, og skal du rode med sugeheste, så brug en B20'er, som du borer op til en given overstørrelse (fx 2,2 liter)
Det er super let og ikke vildt dyrt at bore sin B20'er op til 2,2liter. Det kræver bare stempler og plejlstænger fra en B21 (med mindre du har en 74'er motor) og så en opboring til ca 1500 kr i Sverige. (Ved ikke hvad det koster i DK)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » tors jun 05, 2008 16:04 pm

Sugeheste er det sjoveste og giver den fedeste lyd efter min mening. Turbo er snyd :lol:
Og sugeheste passer også langt bedre til en gammel Volvo Amazon eller 140.

Det koster mellem 1500 og 2000 kr at få boret en 4 cylindret motor i Danmark. Så det kan vist ikke svare sig at sende motoren til Sverige, da det koster porto også.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Amazon Tuning

Indlægaf Bronco » tors jun 05, 2008 16:20 pm

Jeg er helt enig i at især en ældre Volvomotor skal tunes på traditionel vis, som du siger lyder det meget bedre og det giver også et meget flottere motorrum.
Det absolutte højdepunkt for mig når Jeg er til Munkebjerg Hillclimb er da også når Kurt Mejer kommer blæsende op af bakken i hans fede Volvo 142 !!!!
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf VolvoSport » tors jun 05, 2008 16:37 pm

Så skal du vist lige se dette klip fra TV2-syd.

http://www.tvsyd.dk/regionalt-nyhedsmag ... lip_id=975

Lyden taler jo helt for sig selv og så er bilen også super flot.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Amazon Tuning

Indlægaf Bronco » tors jun 05, 2008 17:06 pm

Juhuuu - det var da bare for fedt - Jeg bukker og takker
PS -- Det er iøvrigt kun et par timer siden Jeg selv kørte op af Munkebjerg i min 142 - der er kun 5 km fra hvor Jeg bor til stedet.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf VolvoSport » tors jun 05, 2008 19:29 pm

Så skulle du da have været til Rally DM2 i sidste weekend i Hornsyld. For der kørte han da. Jeg var selv official og stod helt tæt på, så lyden var helt forrygende. Der var nu også mange andre biler der også lød godt.

Jeg vandt forøvrigt en tur som 2. andenkører til rallysprintet. Det kan varmt anbefales at prøve. Godt nok var det i en Opel Kadett GSI 16V med 240 hk. TOTALT fedt. Det koster ca. 350 kr. at købe sig til en tur.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » fre jun 06, 2008 11:09 am

VolvoSport skrev:Sugeheste er det sjoveste og giver den fedeste lyd efter min mening. Turbo er snyd :lol:
Og sugeheste passer også langt bedre til en gammel Volvo Amazon eller 140.

Det koster mellem 1500 og 2000 kr at få boret en 4 cylindret motor i Danmark. Så det kan vist ikke svare sig at sende motoren til Sverige, da det koster porto også.

Mvh Christian


Fuldstændig enig!
Det er synd at montere turbo på en gammel B20
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 27 gæster