Race udstødning på B20'er

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Race udstødning på B20'er

Indlægaf Ingemann » fre maj 23, 2008 23:48 pm

Hejsa!

Jeg går så småt og planlægger lidt til mit motorprojekt, og jeg er kommet til udstødningen.
Jeg ved at der er en del "regler" for hvordan man får mest effekt ud af sin udstødning, og jeg tænkte på om der er nogen, som er lidt kloge på dem til suge-motore? Også uden at bilen larmer helt vildt. Den må godt lyde godt når der bliver trykket til den, men den skal ikke larme normalt.
Skal man bruge 2,5" eller 3" rør?
Skal man have én eller to potter, og hvordan skal udformningen af disse helst være?
Er det en fordel at udstødningen er kort? (Jeg har nemlig tænkt mig at lave side-pipe, som går ud midt på siden af bilen)
Jeg har tænkt mig at bygge udstødningen fra den originale manifold og bagud.
Jeg har hørt en fugl synge om at man skal "opbygge" rør-diameteren lidt efter lidt ned af udstødningen, så forrøret fx er 2" og så går op i 2,5" ind i den første potte og 3" efter den anden, men gør det en forskel eller skal der bare være størst mulig diameter for at få mest muligt flow i systemet?

Håber der er nogen, som kan dele lidt ud af deres viden :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » lør maj 24, 2008 7:37 am

Vi kan vel starte med at udelukke 3" systemet.
Grundet det larmer, og du ikke bygger en 300+ hk motor.

Så har du 2,5" og 2" tilbage.
2" systemet er ok op til ca 160 hk inden det bliver en for stor restriktion.
Alt efter valg af dæmpere.

Dæmpervalg noget gennem strømnings potte af et anerkendt fabrikat.
Ikke noget billigt Kina bras.
Og så store som der er plads til.

2 stk. på den originale placering, igen larm/støj.

Sidepipe nej grundet støjen, og det er ikke lovligt.

Det med at gå op i dimension jo længere tilbage i systemet man kommer.
Det er første gang jeg hører om det.
Og det giver ingen mening i min verden.
Gassen er varmest tæt ved motoren, og fylder mest.
Jo længere tilbage i systemet vi kommer, jo koldere bliver gassen, og jo mindre fylder den.

Denne opdimensionerings teori må være opstået i stylingsverdenen.
Hvor man ikke kan få enderøret stort nok :roll:

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf VolvoSport » lør maj 24, 2008 11:42 am

Jeg har lige nøjagtigt det forrør, som du står og skal bruge. Det passer på den originale udstødningsmanifold til B18/B20 med 2 afgange og den er 2".
Forrøret er som nyt og af mærket Simons. Jeg har kørt ca. 500 km med det monteret.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » lør maj 24, 2008 12:01 pm

Det du skriver med at potterne skal være så store som muligt er netop mit problem. Jeg vil ikke lave udstødningen, som den sidder originalt, og så ser vi lige bort fra lovligheden. Der er ikke meget plads under bunden, til at hænge nogle "høje" potter. Men det er muligt at finde dem i bred og lang udgave.
Hvad anbefales der at kigge efter af fabrikater? Nogle af dem, som laver udstødninger til US-cars?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » lør maj 24, 2008 12:30 pm

Der findes da lidt her
http://www.ray.se/NH/universal.htm
Og så er det nærmere end USA, og det er lavet i Sverige.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf VolvoSport » lør maj 24, 2008 12:30 pm

Et komplet 2" Simons udstødningssystem, består foruden forrøret af et ca. 1 meter langt 2,25" rør som sidder hen til akselbøjningen og bagerst en lyddæmper.
Det ca. 1 meter lange rør i større dimension end resten af udstødningssytemet, virker som en lyddæmper og den har den fordel, at den ikke fylder alverden under bunden.
Et 2" Simons udstødningssytem på en standard B18/B20 har en rigtig skøn lyd, synes jeg. Uden at være alt for dominerende. Og så er det super let at montere og passer perfekt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf VolvoSport » lør maj 24, 2008 12:40 pm

http://www.cvp-webshop.dk/shop/default.asp

Kig under menuen til venstre og klik på Amazon 120-130 og klik videre ind på Udstødning.
Der finder man et komplet 2" Simons til under 1.800 kr.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » lør maj 24, 2008 16:03 pm

VolvoSport skrev:http://www.cvp-webshop.dk/shop/default.asp

Kig under menuen til venstre og klik på Amazon 120-130 og klik videre ind på Udstødning.
Der finder man et komplet 2" Simons til under 1.800 kr.


Det er alt sammen meget godt, bort set fra at jeg kører 140 ;)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Race udstødning

Indlægaf Bronco » tors maj 29, 2008 2:16 am

Hejsa så vil Jeg lige blande mig lidt med min ringe viden, ang. lovligheden af sidepipes, så kører der altså adskillige Cobra kitcars rundt synet og godkendt med sidepipes i begge sider.
Ang. det at finde egnede potter er det en god ide at henvende sig til firmaer der handler med udstødning til US biler her i DK, nu ved Jeg ikke hvor du bor men der er flg. Autobremsen i KBH. USA Autodele i Odense og Jacob Lynegård i Køge(mener jeg) De er alle meget flinke og hjælpsomme og du kan få alt i løsdele, både forsk. dimensioner og alle mulige størrelser på potter. En ting du skal passe på er dog at der jo skal være en vis modstand i udstødningen, ellers mister motoren effekt.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Ingemann » tors maj 29, 2008 11:18 am

Tak for dit input :)

Tanken med US-udstødninger har også strejfet mig, og har også kigget lidt efter dem.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster