Rover SD1 3,5L V8 i Amazon

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rover SD1 3,5L V8 i Amazon

Indlægaf krisboss » søn feb 26, 2006 22:08 pm

Hej er der nogen der kender til hvordan man ligger en 3,5L V8 Rover mortor i en Amazon og hvordan man derefter får den synet og godkendt. Jeg ved at det er muligt og at der skal betales en ekstra afgift på bilen har kigget efter det på nettet men uden stor held. Efter hvad jeg har hørt er der ikke så mange ændringer der skal til men er ikke sikker på det. Er klar over at nogle mener det er synd at gøre det men jeg har allerede en Amazon der er helt original så vil have en til sjov.

M.v.h.
Krisboss
krisboss

Indlægaf Duett » tirs feb 28, 2006 23:08 pm

Hej Krisboss. Da jeg startede med amazoner i 1987, var der en del amazoner med Rover V8, så der ma være en del derude der har følt en sådan ombygning på egen krop. Jeg kan huske at Roveren kunne puttes i uden det helt store vrøvl, men at det var et lille kunstværk at få forrørene drejet så meget at de ikke gik på længdevangerne, og at man samtidigt ikke fik det gjort så kompakt at den ikke brændte tændrørshætterne når den blev godt varm. Amazonen må uden konstruktive ændringer have 150 Hk, og Roveren findes i et trim med 148 Hk, så der passer den også godt. Put i, kør til syn, betal afgift og kør. Held og lykke med projektet! Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Gæst » tors jul 20, 2006 8:20 am

Først vil jeg fortælle at jeg har bygget 2 amazoner med Rover V8 motorer og det første vi skal have på det rene er at selvom Volvo siger god for 150 hk som max. så siger de også max 20 kpm drejningsmoment og det er selvf. det største problem med en V8 da drejningsmomentet jo netop er dens store styrke. Dette kan dog klares ved at montetere en knastaksel som er ændret så motoren kan klare dette krav. Og så til de næste problemer/opgaver- bundkarret skal ændres, motorophæng skal konstrueres, oliefiltret på en rovermotor sidder(når den er mont i en volvo 121) lige der hvor hjælpestyrearmen bevæger sig, så der kræves det at køber et kit som muliggør at man kan montere oliefiltret et andet sted. Køleren skal også specialfremstilles og monteres ude i frontkassen.
Ligeledes skal udstødningsmanifoldene specialfremstilles ellers er der ikke plads til dem. ++++++ div andre problemer/opgaver. Så det er altså bare ik noget man lige gør, men men resultatet er himmelsk og Jeg vil godt hjælpe med råd og vejledning - bare sig til - mvh. Nielspg.
Gæst

Indlægaf Krabbe_121 » lør jul 22, 2006 14:03 pm

Hej

Rover 3500'er motoren er en svag model, du skal finde en 4,5'er det er den samme som der ligger i de fleste buicker. Den motor er brøl stærk og kan modificeres meget. Plus den er billig i reservedele pga. masse produktion..

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=45781

Denne 142 er udstyret med en 4500 der er borret op til 4,7 voldsom volvo!
Volvo 121 Amazon B22A 1970 BTR Grøn
Volvo V70R 1998 Saffron
Krabbe_121
Bruger
Bruger

V8 i en amazone

Indlægaf Steenbuck » tors aug 10, 2006 11:08 am

Hej alle

Jeg er ved at ombygge min amazon fra 69. Jeg har over ibay købt en rover v8 3500 fra en gammel SD1. Motoren er nu splittet af og jeg har bestilt et komplet renoverinssæt fra England. http://www.rimmerbros.co.uk/rimmer/sd1/eng-v8-indx
Jeg er ikke begyndt at bygge selve bilen om endnu. Jeg har oprindelig bygget den helt orginalt fra bynden, men jeg fik lyst til at lave den lidt anderledes. Jeg har en ide om at jeg vil skifte bagtøjet ud til et jaguar bagtøj, og derefter tilpasse kadanen. Hvis der er nogen der har prøvet det før og har lyst til at give gode råd, vil jeg meget gerne høre fra dig.
Hilsen

Jesper Steenbuck
Mail: jesper_steenbuck@hotmail.com
Steenbuck
Ny bruger
Ny bruger

v8 i en Amazone

Indlægaf bronco121 » lør aug 19, 2006 20:38 pm

Krabbe 121
Jeg bliver nødt til at rette dig lidt. 4,5 motoren har aldrig været mont. i en Buick da den er alt for ny. Buick stoppede med at bruge alumotorene i 65 da solgte de rettighederne til Rover
Endvidere, hvis bilen skal være lovlig skal den jo neddrosles til max 150hk og max 20 kpm drejningsmoment - og så er der jo ingen grund til at anvende en 4,5 motor som er meget dyrere i anskaffelse.
Min begrundelse for at have en lovlig bil er hensynet til det forsikringsmæssige, hvis man kører galt i en bil der er groft ulovlig, kan man risikere at forsikringen ikke betaler og det kan blive meget meget dyrt!! Jeg vil dog så sige at da jeg først havde fået min godkendt tunede jeg motoren yderligere, men når først den er godkendt med de 150hk er det jo også næsten umuligt at vurdere at den f.eks. har 200hk.
bronco121

Re: Rover SD1 3,5L V8 i Amazon

Indlægaf Krabbe_121 » tirs maj 26, 2009 2:27 am

bronco121

Ja den kommer fra en Range Rover.

Her er et link: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=45781

Det er godt nok en 142 men de køre jo også med B20 motor.
Volvo 121 Amazon B22A 1970 BTR Grøn
Volvo V70R 1998 Saffron
Krabbe_121
Bruger
Bruger

Indlægaf johnson » ons maj 27, 2009 16:21 pm

Hvorfor ikke lægge en volvo 2.5 i amazonen? (den har vist 145 hk eller sådan noget) - hvorfor skal det være en Rover - sådan en oldsag har ikke meget moment i forhold til størrelsen (måske p.g.a. v8-lyd).
johnson
Superbruger
Superbruger

Indlægaf AmazonV8 » søn okt 18, 2009 14:23 pm

Hej alle. jeg vil lige fortælle lidt om rover 3500 v8. motoren fåes i flere varianter med en effekt fra 91hk til 192 for std motor.de fleste motor har et moment på 230-330 Nm. jeg er selv i gang med at bygge en Amazon V8 og jeg bruger en motor fra en Range Rover fra 1985 type 21g den har alt efter hvor man kigger efter data mellem 116-121hk. den har kompressions forhold 8,13-1 hvor en sd1 har 9,35-1 og en P6 10,5-1. Motoren har en stor svaghed! olietryk!!!! de smører ikke knasten særlig godt og dermed er knasten ofte slidt. Motoren er billig at reparer på og det er let at skaffe dele i England.Det er et sjovt projekt men kræver en del timer, specielt hvis, som jeg ikke vil lave ret meget om på karossen. jeg har kun hævet de yderste 10mm at kadan tunellen 5 mm og lavet fronten om så der er plads til køleren. fjernet nederst beslag til org køler, så kan den være der. motoren skal have bundkar fra en sd1. ja så er det bare at tænke kreativt og komme i gang. Der er flere løsninger på udstødnings manifold.
AmazonV8

Indlægaf Hennicke » søn okt 18, 2009 15:26 pm

krisboss skrev:Hej er der nogen der kender til hvordan man ligger en 3,5L V8 Rover mortor i en Amazon og hvordan man derefter f[r den synet og godkendt. Jeg ved at det er muligt og at der skal betales en ekstra afgift p[ bilen har kigget efter det p[ nettet men uden stor held. Efter hvad jeg har h'rt er der ikke s[ mange ;ndringer der skal til men er ikke sikker p[ det. Er klar over at nogle mener det er synd at g're det men jeg har allerede en Amazon der er helt orginal s[ vil have en til sjov.

M.v.h.
Krisboss

Jeg legede også med Amazone v8 sidst i 80 ne. en gul fætter monteret med holley 650 og anden knast den var pæn hurtig.
Ja der skal laves en masse om. Der er en masse svenske sider med ombygget amazoner også med v8 osv.
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf Kristian » fre okt 30, 2009 12:35 pm

Det er rigtigt at Rovermotoren kan have et problem med slidte knaster, men det har ikke noget med olietrykket at gøre, da knasterne ikke er tryksmurte. Det gælder altså om at bruge kvalitetsolie og skifte den i tide.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Esmaralda » fre okt 30, 2009 16:44 pm

Hej !
Går også med et motorbytte projekt i tankerne. Det det er dog en PV 544 Født med b18,som jeg kunne tænke mig at lægge en b230E motor i.
Er der nogen derude der ved om det ville kunne synes ,
og om det rammer en mur af afgifter...:)
Har haft et par Pver før ,dog holdt originale.så denne gang kunne det være sjovt at lave noget helt andet.
Esmaralda

Indlægaf Ingemann » fre okt 30, 2009 18:49 pm

Kode YVI A2 - Motor 544:
Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo PV 544 er 100 hk DIN (maks. dreiemoment 15,5 kpm DIN) uten
at det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det skivebremser foran og vacuumforsterker
kan det benyttes effekter opp til 110 HK DIN.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj