Økonometer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Økonometer

Indlægaf Volvo4life » tors jun 19, 2008 20:55 pm

I flere volvoer har jeg stødt på et økonometer som skulle måle vakumet i indsugningen og derved give en antydningen af om højre foden hviler for tungt mod pedalen.

I den forbindelse ville jeg lige hører om der var nogen der kunne svare på følgende:

Måles vakum før eller efter gasspjæld?

Desuden burde det vel virke på alle NA motorer uanset om det er med karburator eller EFI.

Og turbo folket må gerne komme med deres kommentarer om at på rigtige motorer måler man tryk, og ikke vakum.... 8)
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Ingemann » tors jun 19, 2008 23:35 pm

Efter gasspjæld. Virker på både kaburator og indsprøjtning - er dog i tvivl om det virker med turbo.
Kører selv med det, for at holde lidt styr på min højre fod.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf fugmann » fre jun 20, 2008 8:33 am

Har Volvo nogen sinde haft vacuum-meter som standard udstyr?
Med venlig hilsen


Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 236
Tilmeldt: lør jan 26, 2008 11:12 am
Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Volvo4life » fre jun 20, 2008 8:58 am

Tak for svaret.

Har Volvo nogen sinde haft vacuum-meter som standard udstyr?

Tror ikke det var standard, men kunne købes som ekstra udstyr.

Har set det i både 200 og 400 serien.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf DK Volvo 850 » fre jun 20, 2008 10:53 am

Øhhhh, kørecomputeren i 850 har da funktionen med at vise hvor meget man forbruger, og den var vist nog ganske almindelig i de store show-off modeller (T5/T5-R)........ Vi andre må pænt indkøbe den stump som ekstraudstyr.....
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: ons apr 04, 2007 16:34 pm

Indlægaf Hovn » fre jun 20, 2008 15:42 pm

Hallo... Den udemærkede 360er havde i GL versionen med B200 motor, i instrumentpanelet et symbol der viste en gearstang. Knoppen i den gearstang lyste når det var tid til gearskift... :wink:
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Ingemann » fre jun 20, 2008 18:19 pm

Der jo nødvendigvis ikke det samme.
Det er meget normalt i japanske biler med øko-meter. Det er for de meste bare en indikator der lyser enten rødt eller grønt.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Volvo4life » fre jun 20, 2008 21:06 pm

Øhhhh, kørecomputeren i 850 har da funktionen med at vise hvor meget man forbruger, og den var vist nog ganske almindelig i de store show-off modeller (T5/T5-R)........ Vi andre må pænt indkøbe den stump som ekstraudstyr.....

Et a.nalogt økonometer er meget federe! Her kan man ikke se forbrug (eller andre direkte brugebare oplysninger), men man får et sejt viser instrument med rødt felt!!! :twisted:
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Ingemann » lør jun 21, 2008 1:18 am

Enig ;) Der skal være nogle visere der bevæger sig :D
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf DK Volvo 850 » lør jun 21, 2008 16:04 pm

Ja, noget lign. har man også i de store nye RR..... Her kan man bare ikke ikke se forbrug eller omdrejninger, men instrumentet viser hvor meget man udnytter kræfterne i motoren.... Se det er cool 8) 8) 8)
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: ons apr 04, 2007 16:34 pm

Indlægaf Volvo4life » lør jun 21, 2008 16:41 pm

I den gamle Hyndai cupé V6 er der et instrument der viser motorens aktuelle moment. Gad vide hvad man skal bruge det til, da det nok ikke lige er den bil man smider en 1600kg campingvogn på...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Økonimeter.........

Indlægaf Klågem » søn jun 22, 2008 12:27 pm

økonimeter??????? hvad skal man bruge det til?.. Jeg har haft det i en bil- men brugte det aldrig, For hvis man skal holde nålen i det "grønne" område frem for det "røde" er min personlige mening at man bruger mere benzin (normal kørsel).
Det skal forstås på den måde at man starter ved et kryds og når dårligt at komme over for grønt hvis man skal holde nålen i det grønne felt. så kører man ud ad landevejen og der kommer en lille bakke. Nålen stiger igen, man slipper gassen for at holde den i det grønne felt. Det er faktisk umuligt at holde nålen i det grønne felt hele tiden..
Alternativ køremåde... det skifter til grønt i krydset. Man giver moderat gas og kommer i højeste gear ret hurtigt. Man kører derudaf og kommer over bakken uden problemer. (man følger traffikken og overhaler ham der kører med økonimeter for at undgå de op og ned hastighedsvingninger). samtidig mener jeg at hvis man kan mærker på sin bil hvor den kører/triller lettest- så er det der den er mest økonomisk..

jeg skider på benzinpriserne og tanker for 100kr som jeg gjorde for 10 år siden.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » søn jun 22, 2008 21:15 pm

Det handler ikke om økonomi. Hvis det var tilfældet stod der ikke volvo på bilen...

Det handler istedet om at få et instrument der bevæger sig og med et rødt felt! :twisted:

Har man haft fornøjelsen af at køre i en 240turbo er man ikke i tvivl om effekten af ekstra målere. Det handler i langt de fleste tilfælde ikke om hvad de viser, men at de er der og de viser noget!

En trimmet 8½er med turbo burde jo også være udstyret som standard med 3 målere på A-stolpen.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster

cron