Amazon B20 tikker godt i ventilerne..

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon B20 tikker godt i ventilerne..

Indlægaf Schroder » man jul 21, 2008 18:33 pm

Goddag de herre.

Har søgt på emnet, men det var hydro. løftere der blev spurt om.
Men min kære B20 motor tikker og især når foden bliver tung.. Dog ikke alamerende.. Men jeg har fået afvide, af en klog herre, at det ikke betyder det helt vilde, at jeg ikke bruger/blander bly i min benzin, det betyder dog at jeg skal stille ventilerne lidt oftere..
Men så kommer mit problem, hvor meget "frigang" skal der være på min ventiler?
Jeg har også lagt mærke til at fra skruelåvet(olie på fylding) som har slange hen til manifolden er tit meget oliejeret. Det er forhåbenlig på grund af ventilerne?

Håber I kan hjælpe..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf VolvoSport » man jul 21, 2008 20:19 pm

Er du sikker på at det er ventilerne der tikker? Tror du ikke nærmere det er tændingsbanken, når det kun opstår når du trykker speederen helt i bund?
Hvis det er ventilerne vil den helt sikkert også tikke i tomgang. Men prøv dog at tjekke ventilspillerummet. Det er da super let på sådan en B20.
Søgerblade, 1/2" fastnøgle og en fladskruetrækker er det eneste du skal bruge. Nå ja og selvfølgelig en stor skruetrækker med krydskærv til skruerne til ventildækslet.
Ventilspillerummet skal være 0,40-0,45 med varm motor og 0,5-0,55 med kold motor.

Slangen der kommer fra oliepåfyldningslåget er en del af krumtaphusventilationen. Der vil altid komme nogen oiledampe, som aflejres i slangen, men bliver det for voldsomt, tyder det på meget underkompression (evt. defekt stempelring eller bare slidt cylinder).
Prøv at skille oliepåfyldningslåget ad. Der skal ligge noget groft ståluld i dækslet, hvor olien "sies" fra, så det kun er dampene der fortsætter i slangen. Det kan være slemmet helt til.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Schroder » tirs jul 22, 2008 0:42 am

ja, den laver også tikke lyder i tomgang, så er rimelig sikker på det er ventilerne..

Men jeg vil da gøre forsøget i løbet af ugen..

MEn hvad er din/jeres holdning omkring ikke at blande bly i den gode gamle motor..?
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf VolvoSport » tirs jul 22, 2008 10:44 am

Min holdning er, at man bør blande blyerstatning i benzinen. Ikke så meget af hensyn til karburatornålen, da den ikke koster alverden, men pga. at sådan en ældre maskine ikke er med løse ventilsæder. For motorer med løse ventilsæder kan nemlig sagtens tåle at køre på blyfri benzin, mens de andre stille og roligt ødelægges.
Jeg ved godt, at der er mange som kører uden blyerstatning i deres Volvo B18/B20, men på sigt vil det gå galt.
Men man kan jo få lavet topstykket om til blyfrikørsel. Det er jo en mulighed, så du slipper for at hælde noget i tanken. Hvor meget det koster, ved jeg ikke.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Schroder » tirs jul 22, 2008 20:10 pm

Uha, nu er jeg en ung mand som har haft nye biler (omkring de 88 og 92) så har haft hydro løfter, men jeg troede faktisk godt jeg kunne finde ud af at stille ventilerne, men det fandt jeg ud af i dag, at det kan jeg ikke.. blev en smule værre..

Når man ligger søgebladet ind, skal man så lige (som i bruge lidt kræfter) på at få den ind?
Eller skal den rimelig "let" kunne passere?

Jeg fik fortalt at afstanden skal være 040ind og 045 ud? hvad menes der?
Er det udblæsningventilen og "indsugningsventilen"?
Og hvilken er så hvad? Set fra bilens side..

Burde tage mek kursus, hvis man altså kunne det på de ældre biler..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf VolvoSport » tirs jul 22, 2008 21:52 pm

Hvis du går efter f.eks. 0,45 mm ventilspillerum, skal de stilles så stramt, at du kan føre 0,45 mm søgerbladet ind med modstand og at 0,50 ikke kan presses ind. Der skal ligesom være lidt bid i søgerbladet.
Det er vigtigt, at ventilerne står i lukket position, når du justerer dem. Men det er du formentlig klar over. Du kan sætte bilen i gear og rokke den frem eller tilbage for at få de ventiler du ønsker at stille til at stå i lukket position. (Husk lige at slå tændingen fra eller pille dækslet af strømfordeleren).
Både indsugnings og udstødningsventilerne skal stilles til 0,40-0,45 mm med varm motor. Det har jeg også altid selv gjort og det virker. Det står forøvrigt også i Haynes manualen.

Ventil rækkefølgen:
UD-IND-IND-UD-UD-IND-IND-UD. (Det minder om koden til min gamle Basta cykellås).

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » tirs jul 22, 2008 22:49 pm

Man kan nå og hælde rigtig mange flasker blytilsætning i tanken for det, som det koster at få et blyfrit topstykke. Det koster ca 5000, så vidt jeg husker.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Schroder » tirs jul 22, 2008 23:34 pm

ja okey, så kan man få meget "bly" for de penge..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf nj » tors jul 24, 2008 21:13 pm

Allerførst skal motoren være driftsvarm.
Så drejer du motoren rundt indtil ventilerne "vipper" på cyl. 4 (den bageste). Så stiller du begge ventiler på cyl. 1 så 0,40 går ind med meget lidt modstand og 0,45 meget stram.
Når ventilerne "vipper" på cyl. 2 stilles på cyl. 3.
Når ventilerne "vipper" på cyl. 1 stilles på cyl. 4.
og endelig når ventilerne "vipper" på cyl. 3 stilles cyl. 2.
God arbejdslyst :-)
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Schroder » tors jul 24, 2008 21:26 pm

Mange tak.. Fik en Macot mekaniker til at se over skulderne..
Vi fik vetiloverlap på cylender 4 og stillede på cyl 1 og 2 derefter fik vi ventiloverlap på cylender 1 og stillede cyl 3 og 4.. Og ja , det virkede går MEGET bedre.. Og han anbefalede et sted nær ballerup at tanke rød 98.. Så rigtig lækkert.
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster