Olieforbrug på 850 med 2.5 med 140 HK.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olieforbrug på 850 med 2.5 med 140 HK.

Indlægaf VolvoT5 » tirs okt 07, 2008 11:58 am

Hej, Jeg har en Volvo 850 st.car med en 2.5 liters motor med 140 HK.
Den bruger en del olie ca. 1.5 liter på 1000 km. Bruger en god castrol olie i 10/40. Skal den have nye "olietyve" i topstykket eller måske en anden olie??? Den har kørt næsten 300000 km, Men starter fint og kører fejlfrit uden rystelser i tomgang. Mvh. Jakob mobil 20995288
VolvoT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man okt 29, 2007 20:40 pm
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf Pilfinger » tirs okt 07, 2008 18:14 pm

Hejsa...

Skal lige høre om olien står op at olie påfyldnings dæksel, og op af oliepinds røret.
For så kan det godt være oliefælden der er stoppet, eller det lille filter der sidder for enden af slangen fra oliefælden.
Mvh.
Pilfinger.
Pilfinger
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors sep 25, 2008 19:38 pm
Geografisk sted: Vest. Sj.

Indlægaf VolvoT5 » tirs okt 07, 2008 21:21 pm

Hej,
Motoren er fin tør både foroven og nedeunder! Jeg har bemærket, at udstødningsrøret bagerst er lidt rigeligt sort?? Mvh. Jakob
VolvoT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man okt 29, 2007 20:40 pm
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf VolvoSport » tirs okt 07, 2008 22:22 pm

Det samme forbrug havde min Volvo 850 med 2,5 liters 10 ventilet motor.
Så jeg gik fra at køre på Shell Helix 10w40 og over til OK 10w40 begge delsyntetisk og olieforbuget faldt drastisk.
Men så pludselig for ca. 1 måned siden ville motoren pludselig ikke mere. Den mistede med ét pusten på i hvertflad den ene cylinder. Og efterfølgende vil den slet ikke starte. Og det kom som lyn fra en klar himmel uden forvarsel overhovedet.
Jeg troede sagtens sådan en motor kunne køre 500.000 km, men den nåede kun 498.000 km.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Volvo motor

Indlægaf volvobrynk » ons okt 08, 2008 8:31 am

Hej

Min Kammerat købte en meget fin 8½er, troede han. Den havde gået Ca. 390.000Km.
Manden havde sagt at den brugt lidt olie, men ellers kørte den helt fint.

Olie forbruget blev gradvist værre. Da han havde kørt 15k km, var olie forbruget gået fra Knapt 1L/1000km, til 1L/400Km!!!! :(

Så måtte maskinen åbnes, så vi kunne renovere den satan, Top og bund af. Propperne under ud, det gik helt fint.

Da vi fik skildtet den ad, fandt vi ud af at den sådan en All-Alu-Motor, er hårdt forchromede i cylinderene.
Juhu, så trode man at lykken var gjort og alt kunne reddes. Ved nærmere indspection, fandt vi hone ridser i cylinderene på 2 cylindre. Der var direkte slidt hul igennem hårdt forcromningen i cylindren, ridserne var i alu'en.
Så er det en ny motor!!! :cry:

Volvo siger 40k for en HELT NY. Så det, bliver det nok ikke lige nu.

Jeg siger ikke at det er det der er galt med din, men jeg siger at det kan være det der er galt med din!
Hvis du vil værre helt sikker må du nok skilde den af, eller få nogen til den!
Tjek evt. motor typen, den der hedder B5252(S), er de "værste", har jeg ladet mig fortælle.
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf chrjen » ons okt 08, 2008 9:31 am

[quote="Pilfinger"]Hejsa...

Skal lige høre om olien står op at olie påfyldnings dæksel, og op af oliepinds røret.
For så kan det godt være oliefælden der er stoppet, eller det lille filter der sidder for enden af slangen fra oliefælden.[/quote]


Skift krumtapudluftningen som der står i ovennævnte besvarelse.
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 773
Tilmeldt: fre sep 08, 2006 17:12 pm
Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf VolvoT5 » ons okt 08, 2008 17:33 pm

Hej,
Tak for de fine svar!

I dette tilfælde er olieforbruget gradvist steget igennem de sidste 35000 km. Maskinen er som sagt fin tør både oppe og nede, altså INGEN olie fra pakdåser, oliepindsrør eler lign.

Har nogen erfaringer med at tage til Sverige og få en "ombyttermotor" sat i og hvad kostede det???

Mvh. Jakob Eibye.
VolvoT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man okt 29, 2007 20:40 pm
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf chrjen » ons okt 08, 2008 19:45 pm

Krumtapudluftningen her INTET med oliespild eller "våd" motor at gøre. Det som menes er, om der damper røg/damp op af olierøret eller oliepåfyldningen når bilen står i tomgang i driftvarm tilstand.

Men uanset hvad skal dette skiftes, eftersom filteret er ved at være 12-15 år gammelt.

80% af ALT olieforbrug på disse motorer skyldes tilstoppet udluftning.

Glem ombyttermotorer og få den som sidder i til at virke, det er altså trods alt småting som er galt med den.. :D
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 773
Tilmeldt: fre sep 08, 2006 17:12 pm
Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf VolvoT5 » tors okt 09, 2008 9:03 am

Okay, jeg skifter dette og håber dette hjælper :-)
Mvh. Jakob Eibye.
VolvoT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man okt 29, 2007 20:40 pm
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf VolvoT5 » fre okt 10, 2008 7:22 am

Hej alle,

Jeg rensede slangerne til krumtapudluftningen og udskiftede de lille trådfilter(Købt hos Volvo for 30 kr. +moms) Men filtret var nu ikke stoppet, så jeg går videre med topstykkerenovering med slibning og nye pakninger/"olietyve" til ventilerne. Mvh. Jakob
VolvoT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man okt 29, 2007 20:40 pm
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf chrjen » fre okt 10, 2008 8:10 am

Jeg tror ikke helt at du ved hvad krumtapudluftning er...du skal have HELE indsugningen af.

Det er ikke slangerne men oliefælden som stopper til - slangerne stoppe ikke til de knækker.

Hvad er det for et 30,-'s filter du snakker om ??
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 773
Tilmeldt: fre sep 08, 2006 17:12 pm
Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf kimmer » fre okt 10, 2008 8:58 am

VolvoT5 skrev:Hej alle,

Jeg rensede slangerne til krumtapudluftningen og udskiftede de lille trådfilter(Købt hos Volvo for 30 kr. +moms) Men filtret var nu ikke stoppet, så jeg går videre med topstykkerenovering med slibning og nye pakninger/"olietyve" til ventilerne. Mvh. Jakob


Har et rigtig godt link til krumtapsudluftning m.m. fra svenske Pettson (et mekaniker orakel på svenske volvo-forums). Bruger bilen noget vand siden du vil begynde at slibe på topstykket?
Kimmer
http://pettson.info/reng-vevhusventilat ... motor.html
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf VolvoT5 » fre okt 10, 2008 11:55 am

Super! Tak for det link!

Jeg havde sprugt Volvo i Hillerød til råds og de mente det var en lille tråd- filter(30 kr + moms) for enden af slangen, som var stoppet???
Men de mente, at hvis man tog oliepåfyldningsdækslet af, mens den kører i tomgang vil der være for meget tryk i topstykket, når man skruer dækslet af??? Mvh. Jakob
VolvoT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: man okt 29, 2007 20:40 pm
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf ginge123 » søn okt 12, 2008 9:13 am

kimmer skrev:
VolvoT5 skrev:Hej alle,

Jeg rensede slangerne til krumtapudluftningen og udskiftede de lille trådfilter(Købt hos Volvo for 30 kr. +moms) Men filtret var nu ikke stoppet, så jeg går videre med topstykkerenovering med slibning og nye pakninger/"olietyve" til ventilerne. Mvh. Jakob


Har et rigtig godt link til krumtapsudluftning m.m. fra svenske Pettson (et mekaniker orakel på svenske volvo-forums). Bruger bilen noget vand siden du vil begynde at slibe på topstykket?
Kimmer
http://pettson.info/reng-vevhusventilat ... motor.html


Ejjj, er der ikk nogen der kan oversætte det til dansk ?? Er bare ikk en haj til det svenske
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm

Indlægaf kimmer » søn okt 12, 2008 9:56 am

ginge123 skrev:
kimmer skrev:
VolvoT5 skrev:Hej alle,

Jeg rensede slangerne til krumtapudluftningen og udskiftede de lille trådfilter(Købt hos Volvo for 30 kr. +moms) Men filtret var nu ikke stoppet, så jeg går videre med topstykkerenovering med slibning og nye pakninger/"olietyve" til ventilerne. Mvh. Jakob


Har et rigtig godt link til krumtapsudluftning m.m. fra svenske Pettson (et mekaniker orakel på svenske volvo-forums). Bruger bilen noget vand siden du vil begynde at slibe på topstykket?
Kimmer
http://pettson.info/reng-vevhusventilat ... motor.html


Ejjj, er der ikk nogen der kan oversætte det til dansk ?? Er bare ikk en haj til det svenske


En anden bruger har tidligere henvist til denne oversætnings side. Den er rimelig god selv om du sikkert ikke kan finde alle fagudtryk.
http://lexin.emu.dk/index.cgi

God fornøjelse
Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster