Design af nyt luft insug på B20a

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Design af nyt luft insug på B20a

Indlægaf herr_jensen » tors jan 15, 2009 16:15 pm

Hey alle,

Jeg skal til og klippe/klistre et nyt hus til luftfiltret på min 3314'er. Den har fået eftermonteret en B20A'er hvilket jeg er mægtig glad for men desværre har bondemanden som gjorde det ikke lige kunne finde plads til luftfiltret så han skar da bare hul i passager siden for at skabe plads. Dette resultere i at mine gæster bliver ganske mudret når vi er ude og køre terrain.

Træt af at betale deres renseri regninger har jeg nu sat mig for at konstruere et nyt luft indtags system.

Indledende spørgsmål:
Min bil er jo ikke ligefrem en racer så jeg kan vel næsten ikke designe det forkert vel? Jeg har tænkt mig at overdimensionere rørene og lave en stor kasse selve filtret kan være i - altså skulle der ikke være chancer for jeg kvæler den.

På den anden side...

Hvis jeg giver den for meget luft kan karburatoren så følge med? Jeg havde tænkt mig at hive luft ind fra en 'gælle' i siden så det vil sige at når jeg kører på vejen er der temmelig meget mere luft flow end når jeg sidder fast i et-eller-andet hul i en skov. Kan en karb. følge med ved så store udsving?

Jeg har aldrig prøvet at skrue på en karburator før så jeg ved ikke hvor fint følende de er.

Mange tak,

- Jensen

PS: Jeg vil bruge et K&N filter. Nogen som har et tip til en god model?
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Amager/København

Indlægaf Klågem » fre jan 16, 2009 0:04 am

Nu ved jeg ikke lige hvor meget plads der er på sådan en fætter. Men jeg kunne forestille mig at du kunne bruge noget af indsugningen fra en 240 serien af ældre årgang. De har en slange fra kaburatoren og frem til luftfilteret som sidder ude i fronten ved siden af køleren (B19 eller B21a)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf herr_jensen » man jan 19, 2009 14:22 pm

Tak for dit indlæg,

Der er go' fin plads men jeg vil hellere konstruere selv end at nuppe et indsug fra en anden bil.

Jeg har besluttet mig for at bare kaste mig ud i det. Så må vi se hvordan det kører...

Tak : )

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Design af nyt luft insug på B20a

Indlægaf Hr. SmåSur » man jan 19, 2009 15:48 pm

herr_jensen skrev:På den anden side...

Hvis jeg giver den for meget luft kan karburatoren så følge med?

Du kan jo ALDRIG have for stort luftfilter-areal - karburatoren/motoren suger selv den luft den skal have - selv i stormvejr, vil jeg stærkt betvivle at en helt alm. motor skulle blive påvirket...
Men hvorfor dog gøre så meget ud af det?.. Et helt almindeligt luftfilter til B20 er rigeligt - der behøver ikke gå helt Paris-Dakar i den.. Eller? :)

Dit problem er nok opstået, fordi den der har lagt en B20 i din Valp, har monteret en "alm." B20 fra en Amazon/140 - Hvor din Valp er født med B18 med opretstående Zenith karburator - altså er der ikke plads til et luftfilter, der sidder skråt ud til siden (-hvis ellers din B20 er med en Zenith-Stromberg karb.).
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf herr_jensen » man jan 19, 2009 17:06 pm

Ah! Lige hvad jeg havde håbet på men ikke været i stand til at finde frem til selv. Mange tak!

Du har ganske ret det måske er lidt overkill men jeg skal flytte luftindtaget allgevel og så synes jeg selv det er meget smart at flytte det til en gælle på siden. Jeg forbereder Valpen til en springtur til Island så den må gerne kunne klare lidt vand og mudder i rigelige mængder og samtidig være gemt af vejen.

Du er fuldstændig spot on mht til manifold og karburator. Det er nemlig lige præcis det den kære Svenske bonde fandt ud af og valgte at løse med en muggert og en vinkel sliber : (...

Igen tak for dit input. Jeg skal ud og skrue på den i aften og nu kan jeg bare give den gas! : )

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj