aftagning af gearkasse B20B

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

aftagning af gearkasse B20B

Indlægaf Miller » man jan 19, 2009 12:18 pm

Hejsa,
jeg forsøgte at skifte gearkasse (M41 m. overgear) på min Amazon HGV er i weekenden.
Problem: Den gamle gearkasse vil fa... ikke af!
Alt er gjort efter bogen, forsøgte først at skille gearkasse fra koblingshus, for til sidst at prøve med at få koblingshus fra motorblok.
Gearkasse kunne jeg bevæge fra side til side - men ikke bagud!
Et dækjern i hver side ml. blok og koblingshus kunne kun give 1 cm luft for oven ELLER forneden.
Alle bolte ER fjernet og bilen køre HVER dag.
Har jeg overset noget?
Skal gearkassen være i gear - så den indgående aksel ikke "står stille"?
Jeg skal lige sige at hverken er novice eller amatør (selvom nogle måske kunne få den tanke - når man ikke en gang kan få en gearkasse fra en motor!)
Hilsen Michael
Less is more!
Miller
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Ingemann » man jan 19, 2009 13:01 pm

Jeg ved godt du skrev at du ikke var amatør, så jeg forsøger ikke at tale ned til dig på nogen måde. Kender bare fra mig selv, at jeg en gang i mellem har en tendens til at glemme og overse de mest indlysende ting.

Nu ved jeg ikke lige hvordan "bogen" foreskriver hvordan det skal gøres.
Hvis det hele sidder monteret, som i en 140-serie, så hviler gearkassen på en gearkassebro, som er boltet til chassiset med 4 skruer. Hvis du afmonterer gearkassebroen, burde tyngdekraften da kunne hjælpe dig ret meget!
At du har fået den 1 cm ud skiftevis for oven og forneden, sider mig noget om, at du er nogenlunde tæt på.

Motoren hænger sammen med gearkassen kun i 3 ophæng. Tager man gearkassen af, skal motoren bindes op på en måde, så den ikke vipper bagover. Det kan være at det er den vægt, som er din modstand.

Endeligt kan akslen fra gearkassen være groet fast i koblingen. Man skal være ret påpasselig med diverse rustløsningsmidler, da det ødelægger koblingen. Men det kan være at det er et offer man må gøre sig.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: aftagning af gearkasse B20B

Indlægaf Hr. SmåSur » man jan 19, 2009 13:51 pm

Miller skrev:...Alt er gjort efter bogen...

Pas på med den slags.. Det slår så frygtelig tilbage når du finder ud af, at det har du lige præcis ikke. (Altså.. muligvis).

Nå, men uanset hvor tarveligt det kan være:

- Har du husket at afmontere speedometerkabel?
- Har du husket at afmontere gearstang?
- Har du husket at afmontere ledninger til o.d.?
- Har du husket at afmontere gearkassebro?
- Har du husket at afmontere kardan?

- Har du så også husket, at understøtte gearkassen - samt sørge for, at vinklen imellem motor og gearkasse er "lige"?.. En OD gearkasse er TUNG og den indgående aksel skal IKKE vinkles meget førend den vil gøre STOR modstand. Husk OD gearkassen kan "kun" trækkes lige bagud.

Endeligt skal du f.eks. med en træklods eller lign. sørge for, at motoren ikke tilter ind mod din torpedovæg. Når gearkassen afmonteres, hviler motoren kun i 2 ophæng med hovedvægten sådan så, at den "falder"/vipper ind mod torpedovæggen.

Ja, efter at have undersøgt HVILKEN bil du har - altså årsmodel - kan mit spørgsmål om, hvorvidt du har husket at afmontere kardan faktisk få væsentlig indflydelse:
Din HGV er årsmodel 1965 (skriver du i et andet indlæg) - Denne årgang's kardan center-ophæng skal jo trækkes frem (mod motoren) for at kunne tages af - så har du f.eks. kun afmonteret kardannen ved bagtøj - har du også her en mulig løsning. Husk ved afmontering af kadan - IKKE!!! at skille de 2 dele fra hinanden! Kardanen er (burde/skal gerne være) afbalanceret som en enhed.

Disclaimer:
Alt ovenfor, er naturligvis skrevet under den forudsætning, at din opsætning IKKE er beskadiget, uoriginal eller på anden måde væsentligt ændret i forhold til original opsætning.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Kristian » man jan 19, 2009 14:21 pm

Det er med stor sandsynlighed styrelejet i enden af krumtappen der er dårlig, det har så kørt rund på akselen og lavet en lille kant så akselen ikke kan trækkes ud. Det er desværre ikke muligt at komme ind til lejet, så der er ikke andet at gøre end at presse gearkassen af med 2 dækjern/koben, men sørg for at holde den lige i forhold til motoren imens.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj