960 3,0 24v motor i 240???

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: 960 3,0 24v motor i 240???

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jul 24, 2009 17:47 pm

Som det allerede fremgår, kan der jo ikke svares entydigt, da 200 serien kommer i temmelig forskellige udgaver - fra L-model med B20 til diesel-dreven (som det tungeste). Den enkelte bil kan altså kun godkendes med vægtforøgning indenfor rammerne som 200 serien er type-godkendt med (fabrikantens typegodkendelse). Denne KAN (jeg understreger KAN) variere fra land til land pga. afgift-love o.m.m.

Principielt burde man kunne forsvare (som Bronco nævner) den maksimale vægt på forakslen som en diesel 200 er typegodkendt med - men teoretisk kan/skal en synsmand så kontrollere at bremser (og her skal også bremsehovedcylinder skiftes!!), fjeder, støddæmpere, støttebeslag mellem fjederben, er i overensstemmelse med anvisninger fra Volvo (= altså Volvo's originale dele eller tilsvarende).

En fjeder til diesel udgaven af Volvo 200 serien er f.eks. 0,7 mm. tykkere og med 0,7 mm. større diamter end den sædvanlige benzin-drevne 200.

Måske en lille ting at huske, hvis man har en diesel 200 og vil skifte for-fjeder/støddæmpere!

Jvf. YV1 D4 og 5 - er 200 seriens tilladte foraksel-vægt 830 kg. for benzin og 900 kg. for diesel-drevne.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: 960 3,0 24v motor i 240???

Indlægaf jcm21dk » tirs jul 28, 2009 10:20 am

så fik jeg lidt papire fra volvo danmark, tror sku ikke at det bliver helt umuligt, så det næste bliver nok at bokse med told og skat....

min skanner er desværre i en midtvejs krise, så jeg kan ikke engang uploade det.... :(


men jeg citerer fra sidste side....

Motorbyte - Volvo 245 DL

Volvo medger för P200-serien, utrustad med 4-cylindrug motor en høgsta effelt av 200 hk DIN, max vridmoment är 22kpm DIN.
Medgivandet av effekthöjningen ä ej bundet till motorer av Volvos tillverkning utan täcker även motorer av annan tillverkning, såväl bensin- som dieselmotorer.

För fordonstypen gällende totalvikt och maximala axeltryck fär ej överskridas.

citat slut.


så må vi se hvad der sker...
volvo 240 st.car 87"
jcm21dk
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn feb 15, 2009 22:14 pm
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: 960 3,0 24v motor i 240???

Indlægaf Bronco » ons jul 29, 2009 1:33 am

Ja det er jo kun næsten godt nok !! desværre, altså det rækker jo til en 2,5 6 cyl 24 V så vidt Jeg lige husker, hvad angår HK
men som HR. Småsur tidligere i denne tråd nævner, og som Jeg også har læst på det svenske 200 forum, så skal det være muligt også at få 200 serien godkendt med, 220 HK hvis man mont. vent. skiver og 1031 bagtøj.
Hr.Småsur nævner jo endda no: YV1 D1 og YV1 D2 på godkendelserne det kunne jo tyde på at han har en kopi. Så det vil Jeg lige spørge ham om.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster