Træk - fint
Resten af bilen - Fint
Meen, det blev konstateret at en trækaksel manchet var gået i "udu" og havde smidt fedtet ud i højre side.
Så der måtte jo en ny på ( bare rolig, den blev synet alligevel
Her er lidt billeder at fornøje sig med - hvis man er til den slags.
Hvis man er alene på værkstedet, anbefales det at løsne det store centermøtrik, mens bilen står bremset på jorden. Ellers kan man bruge konen eller junior til at trampe pedalen i bund.
Her kan man se den er kommet løs.
Næste skridt er at tage bremsecaliperen af, der sidder 2 stk. 7 m.m. Unbrako bolte og holder den
Så er det tid til at tage bremseåget og skiven af. Her kan man se den defekte trækakselmanchet
Så skal man have selve spindlen af, husk at passe på stikket til ABS føleren, den sidder lidt i vejen når der skal tages fat.
Det var så her jeg glemte at tage strømmen fra først, idet jeg nu har en irriterende fejl på abs-lampen der lyser efter stikket er sat sammen igen
Jeg valgte at tage træksklen ud at lejet ved samlingen ved motoren. Der kan godt skiftes manchet med akslen hængende fast for inden, men en dårlig ryg gør at jeg hellere vil have delene hen på bordet og stå med det der.
Her er så det yderste kardan led pillet af akslen. Bemærk låseringen der holder leddet fast - altså ikke noget med stor hammer her for at få den af.
Her ligger de nye stumper klar til montage, når leddet og akslen er behørigt rengjort
Aksel
Så er der sat nyt gummi på, leddet er renset og fyldt om med nyt dejligt fedt og med ny låsering. At samle det hele igen i omvendt rækkefølge og sørg for at spænde moment de rigtige steder!
Nå ja, nu jeg var derinde, var det vel også på tide at få skiftet bremseklodserne