Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Jesperand skrev:ok, tak for hurtigt svar, jeg vil udføre testen snarest.
Men der er noget jeg ikke lige forstår nu; jeg er af den opfattelse at det er fjederen som bærer bilens vægt, og ikke støddæmperen, som vel egentlig blot dæmper fjederens bevægelser..??
Volvo4life skrev:Jesperand skrev:ok, tak for hurtigt svar, jeg vil udføre testen snarest.
Men der er noget jeg ikke lige forstår nu; jeg er af den opfattelse at det er fjederen som bærer bilens vægt, og ikke støddæmperen, som vel egentlig blot dæmper fjederens bevægelser..??
Det er netop ikke tilfældet hvis du har niveauregulering.
På V70eren er niveauregulering en option og du burde kunne montere almindelige støddæmpere og fjedre igen, hvilket er noget billigere. Alternativt kan du købe dem med niveauregulering og gælde dig over at du ikke har en 760/960er for der koster stødæmperne alene 5000,- plus moms
Jesperand skrev:Tusinde tak for svarene!
Godt, det lyder som at jeg skal have udskiftet de der niveau-dæmpere. Jeg har læst i min Haynes manual. Der står ikke noget om automatisk niveuregulering, men udskiftning af almindelige dæmpere er beskrevet og virker ret uproblematisk. Er det samme procedure med niveau-dæmperne eller skal der trylles og indstilles noget mere?
Er der noget at vinde ved at udskifte fjedrene når man nu er igang?
Går ud fra at niveau-dæmperne kun kan købes originalt hos Volvo, eller har nogen erfaring for om de kan købes andet steds?
Er almindelige dæmpere virkelig så dyre til de nye volvoer? Et sæt almindelige dæmpere til en 700/900 koster omkring 900,- og et sæt almindelige fjedre cirka det samme.Klågem skrev:På 850/V70 med Niveau er det netop dæmperne der bære bilen. Det kan godt lade sig gøre at forringe bilen ved at sætte alm. støddæmpere på. Men det kræver også udskiftning af fjedre. Og vil komme til at koste ca 4-5000 kr.
Jesperand skrev:Tusinde tak for svarene!
Godt, det lyder som at jeg skal have udskiftet de der niveau-dæmpere. Jeg har læst i min Haynes manual. Der står ikke noget om automatisk niveuregulering, men udskiftning af almindelige dæmpere er beskrevet og virker ret uproblematisk. Er det samme procedure med niveau-dæmperne eller skal der trylles og indstilles noget mere?
Er der noget at vinde ved at udskifte fjedrene når man nu er igang?
Går ud fra at niveau-dæmperne kun kan købes originalt hos Volvo, eller har nogen erfaring for om de kan købes andet steds?
Volvo4life skrev:
På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.
Klågem skrev:Volvo4life skrev:
På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.
Nu er forskellen på dæmperne på en 740/940 og en 850 ca lige så stor som Volvo og Mercedes.
På 850 sidder al regulering i selve dæmperen. Altså er der hverken kabler eller slanger monteret.
Volvo4life skrev:Klågem skrev:Volvo4life skrev:
På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.
Nu er forskellen på dæmperne på en 740/940 og en 850 ca lige så stor som Volvo og Mercedes.
På 850 sidder al regulering i selve dæmperen. Altså er der hverken kabler eller slanger monteret.
Tror du misforstår noget her. For det første taler jeg om 760 og 960 og ikke om 740 og 940 som du skriver.
Støddæmpere først. På 760 og 960 er niveauregulering inbygget i dæmperen og har været det siden starten af 80erne! Disse biler er født med det, medmindre de blev bestilt uden (tidlige 760er, nogle st.car og sene 960ere) Ingen kabler eller slanger her!
På den almindelige 740 og 940 er niveauregulering også inbygget i dæmperene hvis man ønskede aut niveauregulering. Alternativt kunne disse leveres med et billigere system hvor man enten via en knap på centerkonsolen kunne regulere trykket i dæmperne og derved højde, eller hvor man via en luftnippel manuelt kunne øge trykket i dæmperne. Disse to systemer fandtes også til 200 serien. Med dene løsning er der ganske rigtig lidt slager mm.
Har selv haft 760er med aut. niveaureulering som jeg byggede om til almindelige dæmpere/fjedre og min nuværende 960er har det også niveauregulering.
Hertil skal det nævnes at 760 sedan 88> og 960 sedan <94 bruger en særlig kraftig type niveauregulerende støddæmper grundet deres bagaksler. De andre udgaver (st.car, 740, 940 mm.) bruger en "mindre" udgave da fjederne "hjælper mere til". Denne version er meget lig den der findes på eks. 8½eren.
Jesperand skrev:Nu har jeg haft ringet til Bilia Danmark, bageste støddæmpere med automatisk niveauregulering til V70 årgang 1997 koster Dkk 8030 inkl moms, PER STYK!
Når Klågem nævner at de koster omkring kr 4500 var det så i forrige århundrede og per styk!?
Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster