V70 hænger med bagenden

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 hænger med bagenden

Indlægaf Jesperand » lør mar 14, 2009 10:56 am

Min V70 fra 1997 med automatisk niveauregulering ser altid ud som om der er læs i bagagerummet. Skal det se sådan ud, skal jeg have nye fjedre for at afhjælpe eller kan der være en anden forklaring?

Håber på et lille fif før jeg kaster overlader sagen til værkstedet. Pft.

Mvh
Jesper
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn jul 06, 2008 23:10 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » lør mar 14, 2009 11:18 am

Det kan være de bagerste støddæmpere der er færdige. Så kan de ikke holde bilen i den rette højde. Min gjorde det samme. og der hjalp det med at skifte dæmperne. (de er dyre)
Du kan prøve at lægge ca 100 kg. i bagagerummet. Og så hoppe på kofanger eller hængertræk en 3 4 gange. så skulle den gerne være oppe i normalhøjde. Derefter tager du vægten ud igen og så skal bilen være ca 3 til 4 cm højere.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Jesperand » lør mar 14, 2009 15:04 pm

ok, tak for hurtigt svar, jeg vil udføre testen snarest.

Men der er noget jeg ikke lige forstår nu; jeg er af den opfattelse at det er fjederen som bærer bilens vægt, og ikke støddæmperen, som vel egentlig blot dæmper fjederens bevægelser..??
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn jul 06, 2008 23:10 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf Volvo4life » lør mar 14, 2009 22:52 pm

Jesperand skrev:ok, tak for hurtigt svar, jeg vil udføre testen snarest.

Men der er noget jeg ikke lige forstår nu; jeg er af den opfattelse at det er fjederen som bærer bilens vægt, og ikke støddæmperen, som vel egentlig blot dæmper fjederens bevægelser..??

Det er netop ikke tilfældet hvis du har niveauregulering.

På V70eren er niveauregulering en option og du burde kunne montere almindelige støddæmpere og fjedre igen, hvilket er noget billigere. Alternativt kan du købe dem med niveauregulering og gælde dig over at du ikke har en 760/960er for der koster stødæmperne alene 5000,- plus moms :evil:
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » søn mar 15, 2009 10:39 am

Volvo4life skrev:
Jesperand skrev:ok, tak for hurtigt svar, jeg vil udføre testen snarest.

Men der er noget jeg ikke lige forstår nu; jeg er af den opfattelse at det er fjederen som bærer bilens vægt, og ikke støddæmperen, som vel egentlig blot dæmper fjederens bevægelser..??

Det er netop ikke tilfældet hvis du har niveauregulering.

På V70eren er niveauregulering en option og du burde kunne montere almindelige støddæmpere og fjedre igen, hvilket er noget billigere. Alternativt kan du købe dem med niveauregulering og gælde dig over at du ikke har en 760/960er for der koster stødæmperne alene 5000,- plus moms :evil:

På 850/V70 med Niveau er det netop dæmperne der bære bilen. Det kan godt lade sig gøre at forringe bilen ved at sætte alm. støddæmpere på. Men det kræver også udskiftning af fjedre. Og vil komme til at koste ca 4-5000 kr. Samtidig får du en bil der hænger med røven når du henter 2 kasser øl i netto.
Hvis du nøjes med at skifte dæmperne (koster ca 4500) får du en bil du kan smide øl-svigermor og en murerbalje fyldet med beton ind bagved. bagefter sætter du jydesommerhuset på krogen. I starten henger den med røven, men efter nogle 100 m. står den lige igen. Og du mærker ikke vægten
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Jesperand » søn mar 15, 2009 12:26 pm

Tusinde tak for svarene! :-)

Godt, det lyder som at jeg skal have udskiftet de der niveau-dæmpere. Jeg har læst i min Haynes manual. Der står ikke noget om automatisk niveuregulering, men udskiftning af almindelige dæmpere er beskrevet og virker ret uproblematisk. Er det samme procedure med niveau-dæmperne eller skal der trylles og indstilles noget mere?

Er der noget at vinde ved at udskifte fjedrene når man nu er igang?

Går ud fra at niveau-dæmperne kun kan købes originalt hos Volvo, eller har nogen erfaring for om de kan købes andet steds?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn jul 06, 2008 23:10 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » søn mar 15, 2009 13:21 pm

Jesperand skrev:Tusinde tak for svarene! :-)

Godt, det lyder som at jeg skal have udskiftet de der niveau-dæmpere. Jeg har læst i min Haynes manual. Der står ikke noget om automatisk niveuregulering, men udskiftning af almindelige dæmpere er beskrevet og virker ret uproblematisk. Er det samme procedure med niveau-dæmperne eller skal der trylles og indstilles noget mere?

Er der noget at vinde ved at udskifte fjedrene når man nu er igang?

Går ud fra at niveau-dæmperne kun kan købes originalt hos Volvo, eller har nogen erfaring for om de kan købes andet steds?

Uorginalt er de meget svære at finde.
Jeg købte mine hos Volvo. Fjedre er der ingen grund til at skifte.
Det tager ca 30 min til 1 time at skifte dem. Og der er ingen ben i det. Du skal bare ikke gøre det på en lift. En donkraft og hjulene siddende på bilen er det letteste
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » søn mar 15, 2009 20:50 pm

Klågem skrev:På 850/V70 med Niveau er det netop dæmperne der bære bilen. Det kan godt lade sig gøre at forringe bilen ved at sætte alm. støddæmpere på. Men det kræver også udskiftning af fjedre. Og vil komme til at koste ca 4-5000 kr.
Er almindelige dæmpere virkelig så dyre til de nye volvoer? Et sæt almindelige dæmpere til en 700/900 koster omkring 900,- og et sæt almindelige fjedre cirka det samme.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Volvo4life » søn mar 15, 2009 20:52 pm

Jesperand skrev:Tusinde tak for svarene! :-)

Godt, det lyder som at jeg skal have udskiftet de der niveau-dæmpere. Jeg har læst i min Haynes manual. Der står ikke noget om automatisk niveuregulering, men udskiftning af almindelige dæmpere er beskrevet og virker ret uproblematisk. Er det samme procedure med niveau-dæmperne eller skal der trylles og indstilles noget mere?

Er der noget at vinde ved at udskifte fjedrene når man nu er igang?

Går ud fra at niveau-dæmperne kun kan købes originalt hos Volvo, eller har nogen erfaring for om de kan købes andet steds?


På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » søn mar 15, 2009 22:56 pm

Volvo4life skrev:
På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.


Nu er forskellen på dæmperne på en 740/940 og en 850 ca lige så stor som Volvo og Mercedes.
På 850 sidder al regulering i selve dæmperen. Altså er der hverken kabler eller slanger monteret.
Alm. dæmpere koster ca det samme som til 740/940.
Jeg kan oplyse at mine gamle dæmpere har holdt 280000 km. Så hvis man regner det ud km. Så er de faktisk billige
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » søn mar 15, 2009 23:35 pm

Klågem skrev:
Volvo4life skrev:
På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.


Nu er forskellen på dæmperne på en 740/940 og en 850 ca lige så stor som Volvo og Mercedes.
På 850 sidder al regulering i selve dæmperen. Altså er der hverken kabler eller slanger monteret.

Tror du misforstår noget her. For det første taler jeg om 760 og 960 og ikke om 740 og 940 som du skriver.

Støddæmpere først. På 760 og 960 er niveauregulering inbygget i dæmperen og har været det siden starten af 80erne! Disse biler er født med det, medmindre de blev bestilt uden (tidlige 760er, nogle st.car og sene 960ere) Ingen kabler eller slanger her!

På den almindelige 740 og 940 er niveauregulering også inbygget i dæmperene hvis man ønskede aut niveauregulering. Alternativt kunne disse leveres med et billigere system hvor man enten via en knap på centerkonsolen kunne regulere trykket i dæmperne og derved højde, eller hvor man via en luftnippel manuelt kunne øge trykket i dæmperne. Disse to systemer fandtes også til 200 serien. Med dene løsning er der ganske rigtig lidt slager mm.

Har selv haft 760er med aut. niveaureulering som jeg byggede om til almindelige dæmpere/fjedre og min nuværende 960er har det også niveauregulering.

Hertil skal det nævnes at 760 sedan 88> og 960 sedan <94 bruger en særlig kraftig type niveauregulerende støddæmper grundet deres bagaksler. De andre udgaver (st.car, 740, 940 mm.) bruger en "mindre" udgave da fjederne "hjælper mere til". Denne version er meget lig den der findes på eks. 8½eren.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » man mar 16, 2009 11:29 am

Volvo4life skrev:
Klågem skrev:
Volvo4life skrev:
På 760/960 er der en bestemt side af niveau dæmperen der skal vende indad. Ved ikke om det er tilfældet med de nye typer.


Nu er forskellen på dæmperne på en 740/940 og en 850 ca lige så stor som Volvo og Mercedes.
På 850 sidder al regulering i selve dæmperen. Altså er der hverken kabler eller slanger monteret.

Tror du misforstår noget her. For det første taler jeg om 760 og 960 og ikke om 740 og 940 som du skriver.

Støddæmpere først. På 760 og 960 er niveauregulering inbygget i dæmperen og har været det siden starten af 80erne! Disse biler er født med det, medmindre de blev bestilt uden (tidlige 760er, nogle st.car og sene 960ere) Ingen kabler eller slanger her!

På den almindelige 740 og 940 er niveauregulering også inbygget i dæmperene hvis man ønskede aut niveauregulering. Alternativt kunne disse leveres med et billigere system hvor man enten via en knap på centerkonsolen kunne regulere trykket i dæmperne og derved højde, eller hvor man via en luftnippel manuelt kunne øge trykket i dæmperne. Disse to systemer fandtes også til 200 serien. Med dene løsning er der ganske rigtig lidt slager mm.

Har selv haft 760er med aut. niveaureulering som jeg byggede om til almindelige dæmpere/fjedre og min nuværende 960er har det også niveauregulering.

Hertil skal det nævnes at 760 sedan 88> og 960 sedan <94 bruger en særlig kraftig type niveauregulerende støddæmper grundet deres bagaksler. De andre udgaver (st.car, 740, 940 mm.) bruger en "mindre" udgave da fjederne "hjælper mere til". Denne version er meget lig den der findes på eks. 8½eren.


Ups :oops: Min fejl. Jeg havde overset at det var 760/960 du skrev. Nin fejl. :oops: Så er der ikke den store forskel
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Jesperand » man mar 16, 2009 16:02 pm

Nu har jeg haft ringet til Bilia Danmark, bageste støddæmpere med automatisk niveauregulering til V70 årgang 1997 koster Dkk 8030 inkl moms, PER STYK! :-(
Når Klågem nævner at de koster omkring kr 4500 var det så i forrige århundrede og per styk!?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn jul 06, 2008 23:10 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf Balder » man mar 16, 2009 16:42 pm

jeg kan skaffe original sachs niveaudæmpere til 3700,-dkk med regning , er i tyskland nu og kan ta dæmperne med til hobro i weekenden.

(prisen er selføgelig for begge to...)

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Klågem » man mar 16, 2009 17:24 pm

Jesperand skrev:Nu har jeg haft ringet til Bilia Danmark, bageste støddæmpere med automatisk niveauregulering til V70 årgang 1997 koster Dkk 8030 inkl moms, PER STYK! :-(
Når Klågem nævner at de koster omkring kr 4500 var det så i forrige århundrede og per styk!?

Jeg tror på at de har givet dig en forkert pris. Jeg købte mine i efteråret hos Volvo i Fjerritslev. prisen var 4500 incl moms for 2.
Et komplet sæt med dæmpere fjedre og alt hvad der skal bruges til en ombytning ligger på 6000 + moms
Hos Spare-part.dk koster de 4990 + moms for et kompl. sæt.

NIVEAUREGULERING
Model Årgang Volvo nr. Sæt pris
S70 1997-2000 3542283 4990,00
V70 1997-2000 9124841 4990,00
Tilpasses automatisk efter hvor tungt bilen lastes. Holder bilen i konstant niveau op til maksimal lasteevne. Sættet indeholder fjedre, støddæmpere, gummidæmpere og monteringsanvisning.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster